PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWxlYWRlbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci02MDB4NTAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Míg az elektromos autózás ma még leginkább a városi közlekedésre jellemző, és nagy jövőt jósolnak neki a fuvarozásban, addig olyan járműveket is tesztelnek elektromos változatban, amiről egyáltalán nem a könnyedség szokott eszünkbe jutni. Svájci e-ratrak A svájci St. Gallen síközpont egy teljesen elektromos ratrakot kezdett tesztelni decemberben, hogy fenntarthatóbbá tegye a sísportokat. Az új jármű rendkívül csendes, azonban kihívást jelent, hogy a hatótávolság elég legyen a sífutópályák és téli túraútvonalak 55 kilométeres hálózatának egyetlen akkumulátortöltéssel történő bejárására. Ezután mindenképpen tölteni kell a 8 tonnás járművet, ami körülbelül 7 órát vesz igénybe – ez egyébként rövidebb időtartam, mint amire előzetesen számítottak. Elektromos lakóautók Egyre nagyobb az esélye, hogy elektromos lakóautóval is találkozunk az utakon, különösen azokban az országokban, ahol mind a lakóautózás, mind az e-autózás nagy népszerűségnek örvend. Már több gyártó is kínál ilyen változatot, de itt is kihívást jelent a súly és a hatótávolság kényes egyensúlya. A hasonló méretű e-furgonok akkumulátorkapacitásával számolva, 43 kWh-s akkumulátor esetén kb. 160 km-es, 79 kWh-s akkumulátor esetén pedig kb. 270 km-es hatótávot kalkulálnak ezekre járművekre. Így az e-lakóautózók számára is kulcskérdés lesz, hogy a forgalmasabb utak mentén elérhetőek legyenek az olyan nagy teljesítményű gyorstöltők, mint például a Felső-Ausztriában nemrég nyilvánosan is elérhetővé vált, ultra nagy, 400 kW teljesítményt biztosító Siemens SICHARGE D e-töltő. Kukásautó Már Magyarországon is több városban, például Debrecenben, Berettyóújfalun, Hajdúszoboszlón és Hajdúböszörményben is tesztelnek elektromos kukásautókat, amelyek egyértelműen jóval csendesebbek, mint dízel társaik. Ez egy nyugodt lakóövezetben nem utolsó szempont, ha reggel, vagy ne adj’ isten ebéd után pihenni szeretne az ember. Hasonlóan gondolkodhattak Zürichben és környékén is, ahol a K. Müller AG öt Daimler Truck gyártmányú e-kukásautót használ. Itt a közeli depóban 150 kW teljesítményű Siemens SICHARGE UC töltőket alkalmaznak, és a csúcsterhelési időszakokban való költségmegtakarítás érdekében a szekvenciális töltésmenedzsment mellett döntöttek. Azaz a járműveket az éjszaka folyamán, egymás után töltik fel, és csak annyi energiával, amennyire a másnapi tervezett utakhoz szükség van. E-traktorok Szintén egyre nagyobb teret nyernek az elektromos mezőgazdasági gépek, mivel a szén-dioxid kibocsátás hiánya miatt egyszerűen egészségesebb megoldást jelentenek, különösen a zöldség- vagy gyümölcstermesztés területén. A piacon már több hibrid és teljesen elektromos hajtású traktormodell kapható, de elterjedésük még várat magára a korlátozott teljesítmény és autonómia miatt. Így főként a közepesen könnyű terhekkel való munkavégzésre korlátozódnak jelenleg ezek a modellek. A jövőben ráadásul meglehet, hogy a vezető nélküli, intelligens e-traktorok is megjelennek, hiszen ezzel jelentősen spórolni lehetne a munkaerő-költségeken is. Nyerges vontatók Nem csak a mezőgazdaságban kísérleteznek a sok üzemanyagot fogyasztó járművek lecserélésével. Az egyik kínai gyártó például már 40 tonnás, teljesen elektromos nyerges vontatókat is kínál, amelyeket a bányászatban is lehetne használni. Ebből több százat már is szállítottak is Indiának, ahol a kikötői munkákhoz hasznosítják a gépeket. Ezeket a 255 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátort használó járműveket a gyártó szerint egy 40 kW-os váltakozó áramú töltővel 7 óra alatt, vagy egy 120 kW-os egyenáramú töltővel mindössze 2,5 óra alatt fel lehet tölteni, hatótávolságuk pedig akár 200 km is lehet egyetlen feltöltéssel, míg a végsebességük 85 km/h. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!