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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

A gumik oldalfalán található jelölésekről már írtunk, ám az általános méret, évszak, sebesség és terhelhetőség kódok mellett némelyik abroncson akad pár speciális karakter is, amely egy-egy autógyártót jelent.

Van ennek jelentősége, vagy csak sima lehúzás a drágább gyártói gumi?

Különleges igények

A legtöbb autógyártónak van fix gumiszállító partnere, amely a gyári első gumiszettet adja az autókhoz. Ez persze eltérhet regionálisan és típusonként is, de sokszor többről van itt szó, mint egyszerű beszállítóválasztásról az autógyártó részéről.

Különösen a drágább, nagyobb teljesítményű autók abroncsain gyakran találunk a gumi méretét és egyéb tulajdonságait jelölő szám és betűkombináció után egy pár karakteres extra kódot, ami azt jelenti, hogy az adott gumit annak az autómárkának tervezték.

Néhány márka különleges jelölése. Forrás: Goodyear

Egy példa csak a sok közül az a történet, amelynek a Tyre Reviews ment utána, a BMW M3 új Michelin abroncsai kapcsán. A speciális abroncsokról készült YouTube videóban elmondják, hogy a bajor autómárka és a francia gumigyártó 2,5 évig dolgoztak közösen a Pilot Sport 4S csillaggal megjelölt változatán (4S*), amelyet öt különböző versenypályán teszteltek.

Bár egy apró csillagocska azt a képzetet keltheti, hogy alig van különbség az általánosan kapható 4S és a 4S* között, valójában teljesen más gumiról beszélünk.

Forrás: Tyre Reviews, YouTube

A mezei 4S anyaga két fő alkotóelemből áll, míg a BMW változat négy különböző sávból van összerakva, amelyek közül kettő nagyban hasonlít a Pilot Sport Cup 2 versenygumi egyik összetevőjéhez. A Michelin egyébként változtatott a 4S merevítésén, a hosszanti irányú szálak elhelyezésén és formáján is az autógyártó kérésére, ez pedig erősen befolyásolja az autó viselkedését a kerekek elfordításakor. Emellett az abroncs a száraz aszfalton való működésre van kihegyezve, és magasabb működési hőmérsékletre van tervezve.

Jelölés Autógyártó
Volkswagen
* BMW
*MO BMW & MERCEDES-BENZ
*MOE BMW & MERCEDES-BENZ RUNFLAT
AO AUDI
AO1 AUDI
AR ALFA ROMEO
J JAGUAR
J LR JAGUAR LAND ROVER
LR LAND ROVER
MGT MASERATI
MO MERCEDES-BENZ
MO1 MERCEDES-BENZ
MOE MERCEDES-BENZ RUNFLAT
MO-S MERCEDES-BENZ SILENT
MO-V MERCEDES-BENZ VIANO
N0 PORSCHE
N1 PORSCHE
N2 PORSCHE
NA0 PORSCHE
ND0 PORSCHE
NF0 PORSCHE
POL POLESTAR
RO1 AUDI
RO2 AUDI
T0 TESLA
VOL VOLVO

A fenti táblázat a Continental OEM jelöléseit mutatja.

Váltani, vagy nem váltani? – ez itt a kérdés

Az ilyen gyári gumi ugyanakkor némi kompromisszumot jelenthet más területeken, például a zaj, a kopás, a fogyasztás, vagy a vizes tulajdonságok terén, ha az autógyártó más szempontokat, mondjuk a sportos nagysebességű vezetést tartotta szem előtt. Így ha nekünk más igényeink vannak, akár még logikus is lehet a váltás valami takarékosabbra – de ez is egy kompromisszum lesz, csak mondjuk a teljesítmény oldalán.

Természetesen, ha a gyárival azonos méretű, sebesség és tömegindexű prémium gumit választunk, nagy baj nem lehet, de különösen a nagyobb teljesítményű, sportosabb modelleknél érdemes lehet a gyári jelöléssel ellátott abroncsot választani, mert az több, mint egy egyszerű marketing gyakorlat, a gumit tényleg a mi autónkhoz tervezték.

Bármelyik változat mellett is döntünk, a gumi alapadataira érdemes odafigyelni, mert  gumi és gumi között is óriási lehet az eltérés.

Milyen nyári gumit vegyek villanyautóra?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.