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 A szenzációra éhes média előszeretettel kap fel minden olyan történetet, amikor az elektromos buszok egy bizonyos helyzetben leszerepelnek, az elektromos átállás ellenzői pedig az ilyen egyedi esetekre hivatkozva igyekeznek alátámasztani érvelésüket: lám, itt a bizonyíték, hogy az akkumulátoros busz egy működésképtelen koncepció. Az anekdotikus érvelés azonban nem bizonyítja egy állítás helyességét, ezért többre megyünk, ha inkább megnézzük a valós eladási számokat. A Transport and Environment egy friss jelentése szerint az akkumulátoros-elektromos buszok 2023-ban az új városi buszok értékesítésének 36%-át érték el az EU-ban, és első ízben előzték meg a hagyományos dízelüzemű buszokat. Ilyen növekedési ütem mellett 2027-re az új városi autóbuszok 100%-a már zéró emissziós lenne – jegyzi meg a jelentés. Ez ráadásul azt is jelenti, hogy az uniós szabályozás lemarad a piaci realitásoktól. A nemrégiben elfogadott, a nehézgépjárművek CO2-kibocsátására vonatkozó rendelet szerint 2030-ra kell az új városi buszok 90%-ának, 2035-re pedig 100%-ának zéró emissziósnak (ZE) lennie. A még kevésbé ambiciózus tiszta járművekről szóló irányelv 2021-2025-re csak 20%-os, 2026-2030-ra pedig 30%-os célt tűz ki. Ez utóbbit már tavaly sikerült teljesíteni. 2023-ban már két olyan ország is akadt Európában, ahol minden új városi busz tisztán elektromos volt (Norvégia és Szlovénia), és további öt országban haladta meg az arányuk a 90%-ot: Dániában, Hollandiában, Írországban, Finnországban és Izlandon. A nagyobb piacok közül, azaz ott, ahol 2023-ban legalább 1000 új városi autóbuszt helyeztek forgalomba, az Egyesült Királyság áll a legelőkelőbb helyen, miután a ZE buszok aránya az új eladásokon belül 63%-ot tett ki. Spanyolország kicsivel az uniós átlag felett áll, 40%-os részesedéssel, a 3. és 4. helyen Olaszország és Németország következik 29%-os és 26%-os aránnyal, Franciaország pedig 23%-os aránnyal az utolsó helyre került a nagy piacok között. Figyelemre méltó, hogy 2023-ban Franciaországban az új városi buszok 46%-a gázüzemű volt, ami Észtország után a második legnagyobb arányt jelenti. Észtország az utolsó helyen áll az összesített rangsorban 0 százaléknyi tisztán elektromos új busszal, de remélhetőleg az ország hamarosan megkezdi a felzárkózást, mivel az első elektromos buszok néhány hónapja érkeztek meg Tallinnba. Hazánk – Észtországot és Csehországot megelőzve – hátulról a harmadik helyen áll 11 százaléknyi elektromos, és 89 százaléknyi dízeles városi busszal. Ezen a téren legalább van esélyünk utolérni Ausztriát, ahol a zéró emissziós buszok aránya csupán 12% volt a tavalyi évben. A tiszta üzemű buszokra való átállásban a városok és a helyi üzemeltetők járnak az élen. Legalább nyolc város tervezi, hogy 2025-re 100%-os ZE-buszflottával rendelkezik, további tizenkilenc város 2030-ra, és további tizenhárom város 2035-re szeretné elérni ugyanezt. Ez a törekvés nem korlátozódik a nyugat-európai fővárosokra, hiszen a Baltikumban, Csehországban, Lengyelországban és Romániában is találkozhatunk ambiciózus célkitűzésekkel. Mivel az elektromos buszok iránti kereslet az elkövetkező években tovább fog nőni, az európai autóbuszgyártók döntő szerepet játszanak abban, hogy a városok a kontinensünkön gyártott zéró emissziós buszokat tudjanak beszerezni. Néhányan már most is előrébb járnak annál, mint amit az európai jogszabályok előírnak, ilyen például a Daimler, amely 2030-ra már csak ZE városi buszokat kíván értékesíteni. Megjegyzendő azonban, hogy 2017 óta az Európában eladott új akkumulátoros buszok ötöde kínai eredetű volt. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!