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
auto
2024. 06. 14. péntek

Elektromos autók, hőszivattyúk és adatközpontok hajtják az áramfogyasztás növekedését

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

A világ teljes nettó áramfelhasználása tavaly 627 TWh-val (+2,2%) növekedett, írtuk múlt héten az Ember legfrissebb jelentése alapján. A londoni székhelyű agytröszt öt olyan gyorsan fejlődő technológiát azonosított, amely már most is érezhető mértékben járul hozzá a világ villamosenergia-felhasználásának növekedéséhez. Ezek az elektromos járművek, a hőszivattyúk, a zöld hidrogén előállítására szolgáló elektrolizálók, az adatközpontok és a légkondicionálók.

A globális villamosenergia-igény tavalyi növekedésének 29%-a a közlekedés és a fűtés elektrifikációjából, valamint a hidrogén elektrolízissel történő előállításából származott.

A fosszilis tüzelőanyagok elégetésének villamos energiával történő kiváltása, avagy az elektrifikáció hatása az áramfelhasználás növekedésére már most is érzékelhető. Az elektromos meghajtású járművek és a hőszivattyúk becslések szerint 0,6%-kal növelték a világ villamosenergia-igényét 2023-ban, ami a teljes növekedés 27%-a.

A hőszivattyúk hozzájárulása a globális villamosenergia-kereslet emelkedéséhez jelentősnek mondható, a becslések szerint tavaly 100 TWh-t ért el, igaz, ez némileg elmarad a 2022-es 103 TWh-hoz képest. Az enyhe lassulás főként az amerikai és európai gázárak csökkenése miatt visszaeső hőszivattyú-eladások számlájára írható.

Az elektromobilitás terén ezzel ellentétes folyamatot láthattunk 2023-ban. Az eladások növekedésének köszönhetően Kínában, Európában, az USA-ban, Japánban és Indiában további 72 TWh becsült villamosenergia-igényt generáltak az elektromos járművek, ami 50%-os növekedést jelent 2022-höz képest, így a részesedésük a globális villamosenergia-igényből 0,5%-ról 0,7%-ra emelkedett az elmúlt év folyamán.

Az elektromos autók és a hőszivattyúk által előidézett addicionális áramfelhasználás nemcsak a fosszilis tüzelőanyagok iránti kereslet csökkentéséhez járult hozzá a villamosenergia-ágazaton kívül, hanem jelentős hatékonyságnövekedéshez és CO2-megtakarításhoz is. 2023-ban az elektromos autók 72 TWh-s többletigénye naponta több mint 260.000 hordó kőolajat váltott ki, ami Ausztrália teljes 2021-es benzinfogyasztásával egyezik meg. A tavaly telepített új hőszivattyúk által felhasznált 100 TWh villamos energia helyett pedig 300 TWh gázra lett volna szükség, ha ugyanennyi hőt gázkazánokban kellett volna előállítanunk. Ez a mennyiség nagyjából megegyezik Spanyolország éves gázfelhasználásával.

Az elektrifikáció a hatékonyságnövekedés révén azt fogja eredményezni, hogy összességében kevesebb energiára lesz szükség, még akkor is, ha az áramfelhasználás eközben növekszik.

A villamosenergia-igény növekedésének 28%-a a légkondicionáláshoz és az adatközpontokhoz köthető.

A globális villamosenergia-igény növekedésének másik fő forrása két kulcsfontosságú ágazatból – a helyiségek hűtéséből és az adatközpontokból – származik. E két ágazat hatékonysága különösen fontos az energiaátállás sikerének biztosításához.

A légkondicionálás a becslések szerint 0,3%-kal növelte a globális villamosenergia-igényt, feltételezve, hogy a 2000 óta tartó átlagosan évi 4%-os növekedés tavaly is folytatódott.

Az adatközpontok 2023-ban ugyanolyan mértékben járultak hozzá a globális keresletnövekedéshez, mint a légkondicionálás (+90 TWh, +0,3%), az ebből az ágazatból származó villamosenergia-igény átlagos éves növekedési üteme 2019 óta csaknem 17% volt.

30 százalékon a megújulók – így termelt áramot a világ 2023-ban

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.