A világ teljes nettó áramfelhasználása tavaly 627 TWh-val (+2,2%) növekedett, írtuk múlt héten az Ember legfrissebb jelentése alapján. A londoni székhelyű agytröszt öt olyan gyorsan fejlődő technológiát azonosított, amely már most is érezhető mértékben járul hozzá a világ villamosenergia-felhasználásának növekedéséhez. Ezek az elektromos járművek, a hőszivattyúk, a zöld hidrogén előállítására szolgáló elektrolizálók, az adatközpontok és a légkondicionálók. A globális villamosenergia-igény tavalyi növekedésének 29%-a a közlekedés és a fűtés elektrifikációjából, valamint a hidrogén elektrolízissel történő előállításából származott. A fosszilis tüzelőanyagok elégetésének villamos energiával történő kiváltása, avagy az elektrifikáció hatása az áramfelhasználás növekedésére már most is érzékelhető. Az elektromos meghajtású járművek és a hőszivattyúk becslések szerint 0,6%-kal növelték a világ villamosenergia-igényét 2023-ban, ami a teljes növekedés 27%-a. A hőszivattyúk hozzájárulása a globális villamosenergia-kereslet emelkedéséhez jelentősnek mondható, a becslések szerint tavaly 100 TWh-t ért el, igaz, ez némileg elmarad a 2022-es 103 TWh-hoz képest. Az enyhe lassulás főként az amerikai és európai gázárak csökkenése miatt visszaeső hőszivattyú-eladások számlájára írható. Az elektromobilitás terén ezzel ellentétes folyamatot láthattunk 2023-ban. Az eladások növekedésének köszönhetően Kínában, Európában, az USA-ban, Japánban és Indiában további 72 TWh becsült villamosenergia-igényt generáltak az elektromos járművek, ami 50%-os növekedést jelent 2022-höz képest, így a részesedésük a globális villamosenergia-igényből 0,5%-ról 0,7%-ra emelkedett az elmúlt év folyamán. Az elektromos autók és a hőszivattyúk által előidézett addicionális áramfelhasználás nemcsak a fosszilis tüzelőanyagok iránti kereslet csökkentéséhez járult hozzá a villamosenergia-ágazaton kívül, hanem jelentős hatékonyságnövekedéshez és CO2-megtakarításhoz is. 2023-ban az elektromos autók 72 TWh-s többletigénye naponta több mint 260.000 hordó kőolajat váltott ki, ami Ausztrália teljes 2021-es benzinfogyasztásával egyezik meg. A tavaly telepített új hőszivattyúk által felhasznált 100 TWh villamos energia helyett pedig 300 TWh gázra lett volna szükség, ha ugyanennyi hőt gázkazánokban kellett volna előállítanunk. Ez a mennyiség nagyjából megegyezik Spanyolország éves gázfelhasználásával. Az elektrifikáció a hatékonyságnövekedés révén azt fogja eredményezni, hogy összességében kevesebb energiára lesz szükség, még akkor is, ha az áramfelhasználás eközben növekszik. A villamosenergia-igény növekedésének 28%-a a légkondicionáláshoz és az adatközpontokhoz köthető. A globális villamosenergia-igény növekedésének másik fő forrása két kulcsfontosságú ágazatból – a helyiségek hűtéséből és az adatközpontokból – származik. E két ágazat hatékonysága különösen fontos az energiaátállás sikerének biztosításához. A légkondicionálás a becslések szerint 0,3%-kal növelte a globális villamosenergia-igényt, feltételezve, hogy a 2000 óta tartó átlagosan évi 4%-os növekedés tavaly is folytatódott. Az adatközpontok 2023-ban ugyanolyan mértékben járultak hozzá a globális keresletnövekedéshez, mint a légkondicionálás (+90 TWh, +0,3%), az ebből az ágazatból származó villamosenergia-igény átlagos éves növekedési üteme 2019 óta csaknem 17% volt. 30 százalékon a megújulók – így termelt áramot a világ 2023-ban dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!