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
auto
2024. 04. 30. kedd

Németországban néztük meg a NIO villámgyors akkucsere állomását

elektromos autó teszt

Sokan idegenkednek az elektromos autóktól a hosszúnak hitt töltési idők miatt. Az ő fantáziájukat gyakran megmozgatja az akkucsere lehetősége, ami a NIO révén már Európa több országában is elérhető.

Németországban néztük meg, hogy hogyan működik ez a valóságban.

Komplett akkucsere mindössze 5 perc alatt

A modern villanyautók többsége kivehető, illetve relatíve könnyen kicserélhető akkupakkal készül. Ennek ellenére ez a művelet a szervizben még a rutinos szerelőknek is eltart néhány óráig. Egy olyan akkucsere állomáson, mint amilyet a kínai NIO Biatorbágyon szerel össze, ez a folyamat mindössze perceket vesz igénybe.

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

Megnéztük a NIO első biatorbágyi akkucsere állomását

A magyarországi gyár megnyitóján már volt lehetőségünk megnézni egy ilyen cserét, de akkor a be- és kiállási folyamatot nem láthattuk a demókörnyezet sajátosságai miatt. Most azonban a NIO schönefeldi fejlesztőközpontjának megnyitója kapcsán Drezdától északra megnézhettünk egy ilyen állomást működés közben is.

A 6×10 méter alapterületű, nagyjából 3,5 méter magas épület egyik felében egy tágas kocsibeálló, a másikban pedig a vezérlőrendszerek mellett egy „polcos” akkutároló található. Az akkucsere folyamatát az autó képernyőjén kell kezdeményezni, ami akkor indul, ha az autóval leparkolunk az épület előtt felfestett parkolóhelyre. Innen az autó teljesen automatikusan áll be az épületbe, viszont a 2. és a 3. generációs állomások esetén a sofőrnek az autóban kell maradnia, és az utasok is csak a folyamat megkezdése előtt szállhatnak ki a járműből.

Beállás után a művelet az autó középre igazításával és megemelésével folytatódik, majd az autó alatt nyíló szerelőablakon keresztül felemelkedik a pakkot megtartó és kicsavarozó egység, ami egyszerre hajtja ki a pakkot tartó tíz csavart. Ezután az akkumulátor a nyíláson keresztül eltűnik, és a belső sín- illetve görgőrendszeren keresztül eljut a megfelelő polcra, majd ugyanez a mechanika egy 90%-ra töltött akkupakkal tér vissza. Mivel nem tudni, hogy mikor érkezik a következő autó cserére, ezért az akkupakkokat az állomások nem töltik 100%-ra, hogy ne kelljen teletöltve tárolni azokat.

Az akkucsere az ilyen 2. generációs állomásokon a ki- és beállással sem tart tovább 6 percnél, de a 3. generációnál ezt sikerült 3,5 percre, a 4. generációsoknál pedig 3 perc alá leszorítani.

A csavarokat, illetve a hűtőrendszer és az elektromos rendszer csatlakozóit 2000 cserére méretezték, így napi egyszeri cserével is közel 6 évig használhatóak maradnak. A rendszer figyeli a cserék számát, és ha indokolt, akkor a sokat cserélt akkupakkot kiveszi a körforgásból.

Az akkucsere-állomás az akkupakkokat maximum 80 kW-os teljesítménnyel tudja tölteni, így az 550 kW-os hálózati csatlakozás 6-8 akku párhuzamos töltéséhez is elegendő. A 2. generációs állomást napi 280 cserére méretezték, de a 3. generációsak már 400, a 4. generációsak pedig 480 cserére is képesek. Az eddigi rekord egy napon belül 180 csere volt, ami azt jelenti, hogy 24 órán keresztül átlagosan 8 percenként új akkut kapott egy NIO villanyautó ezen az állomáson.

1. generáció 2. generáció 3. generáció 4. generáció
Akkupakkok száma ? 13 db 21 db 23 db
Csere ideje 10 perc 5 perc 3,5 perc < 3 perc
Napi cserék maximális száma ? 280 400 480

Kínában az akkucsere a nagyvárosokban és az autópályák mentén is népszerű szolgáltatás. A nagyvárosok egyes részein már sűrűbben vannak ilyen állomások, mint a benzinkutak, ami olyanok számára is könnyebbé teszi a villanyautó használatot, akik valamilyen oknál fogva otthon nem tudják megoldani a töltést. Az eddig átadott 2400 állomásból 789 található autópályák mellett. Az akkucsere állomásokon túl a NIO 2179 helyszínen 10.028 oszloppal kínál „supercharging” szolgáltatást, de már további 1556 helyen telepítettek 11.800 célállomás töltőt is.

640 kilowattos oszlop és új akkucsere állomás – hatalmas bővülés előtt a kínai töltőhálózat

NIO akkucsere-állomások (Power Swap Station) Európában. Az apró pöttyök a NIO kártyával indítható 500 ezer töltő helyét jelölik.

Az Európába eddig telepített 42 állomás egyik hátránya, hogy a sofőrnek az autóban kell ülnie, így ő csak az 5-6 perces folyamatot követően tud elmenni mosdóba, kávézni vagy enni. Kínában viszont már működnek 4. generációs csereállomások is, amelyeknél – részben az állomásra felszerelt Robin W LiDAR-oknak köszönhetően – a teljes folyamat a sofőr nélkül is megtörténik. Az autó a művelet végén nemcsak kiáll, de le is parkol valahova, így a sofőr és utasai a csere ideje alatt már intézhetik is a folyó ügyeiket.

A NIO akkucsere-állomásokat azok vehetik igénybe, akik akkumulátor nélkül, akkubérletes rendszerben (BaaS, vagyis Battery-as-a-Service) vették meg az autójukat. Norvégiában a kisebb, 75 kWh-s akku bérleti díja 1399 korona (~47.400 forint) havonta, míg a 100 kWh-s változatért 1999 koronát (~76.700 forint) kell fizetni. A 150 kWh-s csomag Európában még nem elérhető. A havidíj két díjmentes akkucserét tartalmaz. Magyarországon egyelőre nincs hivatalos NIO forgalmazás, így a közeljövőben az állomások megjelenésére sem lehet számítani. A NIO Berlin melletti új fejlesztőközpontjának megnyitójáról illetve a LiDAR által támogatott vészfék asszisztens tesztjéről az alábbi cikkben írtunk:

Németországban teszteltük a NIO vezetői asszisztensrendszereit

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.