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
auto
2024. 04. 23. kedd

GTX változatot kapott két Volkswagen villanyautó

elektromos autó teszt

A Volkswagen elektromos autó kínálatában a GTX jelöli a sportosabb, nagyobb teljesítményű modelleket. Tegnap délután a Volkswagen két típus GTX változatáról rántotta le a leplet, amiket mi már néhány hete Mallorcán élőben is megnézhettünk.

A statikus bemutatón sajnos vezetni nem lehetett még az autókat.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

A teljesítményorientált elektromos Volkswagenek között most először jelenik meg a praktikus kombi forma. Az alig egy hónapja bemutatkozó ID.7 kombi hátsó kerekeket hajtó 210 kW-os motorját az első tengelyen egy 80 kW-os motorral egészítették ki, így lett az autó összteljesítménye 250 kW. Ezzel az ID.7 GTX Tourer a valaha épített legerősebb kombi lett a Volkswagen kínálatában.

A hátsó kerekeket továbbra is ugyanaz az APP550 jelölésű, 210 kW-os állandó mágneses szinkronmotor (permanent-magnet synchronous machine – PMSM) hajtja, mint a már bemutatott, egymotoros ID.7-ben. A bemutatón kiállított mintadarabon több helyen is feltűnt a Made in Hungary felirat, így az ID.7-nek ilyen formában van egy kis magyar kötődése is.

Az első kerekeket egy AKA150 néven emlegetett váltakozó áramú indukciós motor (Alternating Current Induction Motor – ACIM) hajtja. Míg az APP550-es motor hajtű tekercselésű, az AKA150-esben hagyományos, kör keresztmetszetű rézkábellel tekercselték.

A dupla motor erejének stabil átviteléhez, és a precíz kormányzás biztosításához az ID.7 GTX Tourer speciális, megerősített komponenseket tartalmazó futóművet is kapott, és opcionálisan DCC adaptív futóművezérléssel is rendelhető.

A GTX modellek számára fenntartott, az eredeti Golf GTI piros színét felidéző Kings red metallic szín ezentúl az ID.7 Tourer számára is elérhető a gyártósoron, de a sportkombi a piroson kívül Glacier white metallic, Scale Silver metallic, Grenadilla black metallic és Moonstone grey solid színekben is rendelhető lesz. Az ID.7 GTX Tourer műanyag kiegészítő elemeit fényes feketére cserélték, így az autó az övvonaltól felfelé teljesen fekete, a tükörházat is ideértve. Az új első lökhárító két szélén az egyedi nappali menetfény dizájn és a sötétben világító Volkswagen logó hirdeti, hogy az autó sportosabb modellek közé tartozik. A világító Volkswagen logó és a GTX felirat hátsó ajtón is megjelenik, de hátulról árulkodó lehet az egyedi lökhárító is. Az összképet a GTX dizájnhoz igazodó egyedi, 20 colos felnik teszik teljessé.

A GTX változatra jellemző piros kiemelés az autó belterében is hangsúlyos. A GTX modellekre jellemző ergonomikus ülést az ID.7 GTX Tourer is megkapta, de opcionálisan GTX stílusú ergoActive ülésekkel is rendelhető. Ez utóbbi az elektromos mozgatáson és hűtés/szellőztetés funkción túl masszázs lehetőséget is biztosít. Az utastérben használt ArtVelours Eco anyag minimum 70% újrahasznosított PET műanyagot tartalmaz, de egyéb anyagok, mint például a tetőkárpit, 100 százalékban újrahasznosított anyagból készülnek.

A Volkswagen ID.7 GTX Tourer a nettó 86 kWh-s (bruttó 91 kWh) akkupakkot kapja, ami megfelelő töltőről akár 200 kW-tal is tölthető. A 10-ről 80 százalékra való töltés időigényéről a Volkswagen a GTX változatnál is csak annyit adott meg, hogy jelentősen kevesebb, mint 30 perc. Ha a navigációban (köztes) célként nagy teljesítményű töltőoszlop van beállítva, akkor a rendszer automatikusan előfűti az akkut, de az előkondicionálás manuálisan is aktiválható.

Volkswagen ID.3 GTX

De nem az ID.7 kombi az egyetlen modell, ami GTX verziót kapott. Bemutatták az ID.3 sportosabb változatát is, ami egyből két teljesítményszinttel is kapható lesz. A Volkswagen ID.3 GTX és ID.3 GTX Performance modellek ugyanazt az AAP550 motort kapják, ami a legújabb generációs ID.4 és ID.5-ben, illetve a nemrég bemutatkozó ID.7-ben is dolgozik, viszont az ID.3 GTX Performance verzióban 210 kW (286 LE) helyett 240 kW-ot (326 LE) képes leadni magából maximális 545 Nm-es nyomaték mellett. Csak viszonyításképp, az ID.3 eddigi legerősebb, Pro S verziója 310 Nm mellett 150 kW (204 LE) teljesítménnyel volt kénytelen gazdálkodni, amivel 7,9 mp kellett a 0-100-as sprinthez. Az új motor teljesítménye a Volkswagen állítása szerint túlszárnyalja a cég legerősebb V6-os turbómotorjait is. Ezzel a meghajtással az ID.3 GTX 6,0, a GTX Performance pedig 5,6 mp alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-s tempót, de a motor akár 180 illetve 200 km/h-s maximális sebességig is fel tudja gyorsítani a két GTX modellt.

Az energiát egy nettó 79 kWh-s akku biztosítja mindkét változat számára, amit a 175 kW-os maximális töltési teljesítménynek köszönhetően 10-ről 80 százalékra akár 26 perc alatt is fel lehet majd tölteni. Ez az adat, illetve a tervezett 600 km-es hatótáv egyelőre még terv, ugyanis nem fejeződött még be a két ID.3 GTX modell homologizációja.

Külső tekintetében azonos a koncepció, mint az ID.7 GTX Tourer esetén. A tető és a kiegészítő elemek mind fényes fekete felületet kaptak, és természetesen rendelhető az ikonikus Kings red színben is. Egyedi az első és a hátsó lökhárító és a GTX csomaghoz készült felni is.

Az ID.3 GTX beltere is megkapta a sportos üléseket és a minőségi anyagokat, amiket az ID.7-ben már láttunk. Szinte rá sem lehet már ismerni az egykori ID.3-ra, ami annak idején rengeteg kritikát kapott a felhasznált anyagok jellege miatt.

A Volkswagen ID.7 Tourerről az alábbi cikkemben írtam bővebben:

Elektromos kombi: Volkswagen ID.7 Tourer első benyomások

 

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.