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
auto

A Cupra, a MINI és a Smart lehetnek az új EU vám legnagyobb európai vesztesei

elektromos autó piac
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

Még mindig nem látni kristálytisztán, melyik márkára pontosan mekkora kiegyenlítő vám fog vonatkozni az általános 10 százalék felett – eddig csak pár autógyártóról derült ki, mennyiben érinti őket a kínai gyártású autókra kivetett sarc.

De úgy néz ki, két-három európai márka biztosan lesz, amely nagyon rosszul járhat.

Megvédték őket is

Az EU három nappal ezelőtti sajtóközleménye csak pár gyártót emelt ki példaként, a többiek vagy a 21, vagy a 38,5 százalékos kategóriába esnek, azaz összesen 31, illetve 48,5 százalékos vám vonatkozik majd kínai importjukra július 5-től.

Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra

Egyelőre úgy néz ki, az Aiways, a JAC, a BMW, a Chery, az FAW, a Changan, a Dongfeng, a GWM, a Leapmotor, a Nanjing Golden Dragon Bus, a NIO, a Tesla és az Xpeng tartoznak a szerencsésebb, alacsonyabb kulcs alá.

Itt vannak a részletek az EU villanyautós büntetővámjáról

A fenti felsorolásból azonban három márka kimaradt, és úgy néz ki, nem véletlenül. Az Automobilwoche német szaklap is úgy számol, hogy

a Cupra Tavascan, a MINI kínai gyártású villanyautói, valamint az új Smart modellek a 38,5 százalékos kategóriába esnek.

Előbbi különösen azért pikáns, mert a Tavascant leginkább Európának szánták – bár állítólag Kínában egy helyi márkanév alatt azért a szalonokba kerül. A Cupra új típusa éppen csak most mutatkozott be, még a kiszállítások előtt állunk, de valószínűleg borulnak a gyártó eddigi tervei, ha most hirtelen 10 helyett közel 50 százalékos vám kerül az autóra.

Villámteszt: Cupra Tavascan VZ

Bár a BMW 21 százalékkal, a német lap értesülései szerint egészen pontosan 21,6 százalékkal megúszta ezt a kört, ez nem mentesíti a BMW Csoporthoz tartozó MINI-t, amely nem szerepel az együttműködő gyártók listáján. Így a GWM-mel közös vegyesvállalatban készülő új MINI Cooper és MINI Aceman modellek is összesen 48,5 százalékkal lesznek terhelve a következő hónaptól.

A Smart helyzete továbbra is bizonytalan, nem csak mi voltunk tanácstalanok egyik korábbi írásunkban, egyelőre sem a cég felét tulajdonló Mercedes-Benz, sem a másik felének birtokosa, a kínai Geely nem tudtak nyilatkozni az ügyben. A német lap szerint viszont, mivel tételesen a Smart sem volt felsorolva a „jófiúk” listáján, valószínűleg ők is a 10+38,5% hatálya alá esnek.

Vétó nincs, de próbálkoznak

Bár a kiegyenlítő vámokkal kapcsolatban vétójoga nincs egyik tagállamnak sem, Németország mindent megtesz, hogy a rendelkezésre álló időben megállítsa, vagy legalább enyhítse a közelgő vámemelést.

Az Automotive News Europe úgy értesült, hogy a német kormány úgy látja, még van idő arra, hogy az EU és Kína képviselői közvetlen megbeszélések során megállapodjanak a július 4-i határidő előtt.

Ebből a kísérletből német politikusok is aktívan kiveszik majd a részüket, az ország gazdasági minisztere ugyanis a jövő héten Kínába utazik, hogy erről a kérdésről tárgyaljon.

A német kormány és a német autóipar nem támogatja az új vámokat, mivel attól tartanak, Kína válaszlépései sokkal nagyobb károkat okozhatnak, mint ami előnyünk ezekből a védővámokból származik.

Júliustól drágább lesz a Model 3 az EU vámok miatt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.