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
auto
2024. 10. 05. szombat

Júliustól drágább lesz a Model 3 az EU vámok miatt

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

Az EU minap bejelentett, a kínai gyártású villanyautókat sújtó kiegyenlítő vámja valószínűleg áremelésre kényszerít majd több autógyártót – és nem csak a kínai márkákat.

A Tesla már be is jelentette, hogy július 1-től drágább lesz a Model 3.

Nem tudni mennyivel

A Rhodium Group EU és Kína kereskedelmi kapcsolataival foglalkozó senior elemzője, Gregor Sebastian szerint a Bizottság a vizsgálattal együttműködő gyártók közé sorolta az Aiways, a JAC, a BMW, a Chery, az FAW, a Changan, a Dongfeng (Seres), a GWM (Ora, Wey), a Leapmotor, a Nanjing Golden Dragon Bus, a NIO, a Tesla, és az Xpeng villanyautó-gyártókat, így ők a rendes 10 százalékos vámon felül „csak” további 21 százalékot fizetnek majd július 5-től.

Itt vannak a részletek az EU villanyautós büntetővámjáról

Ez persze még mindig jobb, mint a nem együttműködő gyártók, és a SAIC által fizetendő, a normál vámtételen felüli extra 38,5 százalék, de faramuci módon több, mint például a BYD 17,5 százalékos büntetése.

Így olyan jól sikerült megvédeni az európai autógyártókat, hogy például a BMW többet fizethet, mint a BYD.

A Tesla egyébként már kérelmezte az egyedi elbírálást, azaz hogy ne az általános kiegyenlítő vámot, hanem a saját érintettségének megfelelő, feltételezhetőleg ennél kisebb tételt szabják ki rá, de ennek kiértékelése a teljes vizsgálat lezárultáig, novemberig tart, így addig nekik is a +21 százalékkal kell számolniuk.

Gyakori kérdés, hogy mégis miért érintett a BMW, vagy a Tesla ebben az ügyben, hiszen valószínűleg őket nem támogatta közvetlenül a kínai kormány. A vizsgálat ugyanakkor a teljes ellátási láncot érinti, így ha ezen cégek helyi beszállítói tiltott támogatást kaptak, akkor rájuk is kiszabja az EU a büntetést.

A Tesla már ennek megfelelően frissítette is európai weboldalát, hiszen a Model 3 jelenleg a sanghaji gyárból érkezik hozzánk, az amerikai Fremont csak az Egyesült Államokat, Kanadát és Mexikót látja el.

A vállalat tájékoztatása szerint július 1-től az emelt vám miatt drágább lesz a kisebbik szedán az EU területén, de hogy mennyivel, azt még nem árulták el. Mivel azonban az ÁFA a már vámmal növelt összegre százalékosan rakódik rá, a vámemelés hatása a végső árra még nagyobb lesz, mint azt elsőre gondolnánk.

Ha a Tesla a teljes emelést áthárítja az ügyfelekre, akkor számításaink szerint a Model 3 indulóára a jelenlegi 17 millióról 20 millió forintra nőhet, a 22,4 millióról induló legdrágább sportváltozat pedig 26,6 millió felett fog kezdődni.

Forrás: tesla.com

Így a cég arra biztatja az érdeklődőket, hogy a hónap végéig vegyék át autóikat, merítsék ki a raktárkészleteket.

Forrás: tesla.com

Érdekes részlet, hogy az Unió fenntartja a jogot, hogy július 5-től 90 napra visszamenőleg is kivesse az extra vámot, így nem kizárt, hogy a Teslának is utólag benyújtanak majd egy nagyobb számlát.

Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.