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 A legtöbb mítosznak még akkor is van valami alapja, ha az egyébként a közhiedelemmel ellentétben nem igaz. Az egyik ilyen, hogy a villanyautók gumija drágább. Semmi különleges Vissza-visszatérő tévhit, hogy a villanyautókhoz valami különleges, drága gumi kell, a súly, a nyomaték és a minél nagyobb elérhető hatótáv miatt. Egy eleve villanyautónak tervezett platformon gyártott autó azonban nem feltétlenül kell, hogy nehezebb legyen, mint hagyományos társa. A legnagyobb darabszámban eladott elektromos jármű, a Tesla Model Y alapváltozata például 35 kilón belül van egy hasonló BMW X3-hoz képest – ekkora különbség 1,9 tonnánál elenyésző. A Magyar Gumiabroncs Szövetség egy friss anyagában pedig cáfolta a nyomatékról szóló tévhiteket is. Mint írják, az elektromos autók villanymotorja annyira egyenletesen adja le a teljesítményét, és a kerék kipörgése esetén annyira gyorsan tud beavatkozni az elektronika, hogy semmivel nem kopik jobban az elektromos kocsi gumija, mint egy hasonló erejű benzinesé. Ami pedig a fogyasztásra kihegyezett e-gumit illeti, ezek ára nem lóg ki a prémium gyártók kínálatából. Csak egy kiragadott példát említve, a Michelin e.Primacy villanyautó gumi, és hagyományos testvére, a Primacy 4+ között, azonos méretben, azonos kereskedőnél, 100 forint a különbség – ráadásul az előbbi javára. A méret a lényeg? Az árat azonban nagy mértékben befolyásolja a gumi mérete is. A példa kedvéért három ismert gyártó népszerű nyári gumiját választottuk ki, és megnéztük, hogy a méretek változtatásával milyen határértékek között mozognak az árak. Típus Legalacsonyabb ár (Ft) Legmagasabb ár (Ft) Birdgestone Turanza T005 29.000 146.000 Continental EcoContact 6 25.000 131.000 Michelin Primacy 4+ 27.000 102.000 A fentiek alapján egyértelmű, hogy ugyanannak a gyártónak, ugyanaz a gumitípusa, mérettől függően 3-4× is többe tud kerülni, ha valami speciális méretre van szükségünk. A drága villanyautó gumi legendája is valószínűleg kapcsolódik ehhez, hiszen a BMW i3 sokáig arról volt ismert, hogy speciális, vékony „virsligumijai” nagyon drágák. Logikus, hogy, ha egy adott méretet csak egy típus használ, akkor a kisebb darabszám miatt az drágább is lesz, azonban, még ha szűk is a kínálat – 2-3 gumigyártó foglalkozik csak ezzel a mérettel -, jelenleg 50-60 ezer forintért lehet prémium gumit venni a különleges formatervű kisautóra, ami abszolút nem lóg ki az ismert és elismert márkák árai közül. Elmélet és gyakorlat De ha már gyakorlati példát hoztunk, akkor nézzünk meg három villanyautót abból a szempontból, hogy vajon drágább-e rájuk a gumi, mint hagyományos társaikra. (A listából a nagyon speciális sport és versenygumikat kizártuk) A Tesla Model Y alapváltozatának gumimérete 255/45 R19. Ma erre 30-90 ezer forint között találunk nyári gumit, és ha a nevenincs márkákat kizárjuk, a Goodyear a legolcsóbb prémium gyártó egy 50 ezres ajánlattal. A Model Y egy népszerű hagyományos megfelelője a BMW X3, amelynek alapváltozata 225/60 R18 gumimérettel kerül forgalomba. Erre 23-73 ezer forint között van gumi, de a nevesebb gyártók közé tartozó Hankook is elérhető már 46 ezerért. A Fiat 500 egy olyan kisautó, amelyből készül elektromos változat is. Ám míg a benzines alapból kisebb, olcsóbb, 14 colos acélkerekeket kap, az elektromost egy nagyobb, 15-ös könnyűfém felnivel szerelik. Mégis mindkettőre 15-50 ezer forint között van nyári gumi a kínálatban, és a Hankook egyik olcsóbb abroncsa is 18-21 ezer a két méretben. Utolsó példánk a Peugeot e-208, mivel ennek nemcsak elektromos változata van, de még a gyári alap gumiméret is azonos, 195/55 R16. Sokan azt vélik, hogy a nehezebb elektromos autóra drágább, erősebb oldalfalu gumi kell. A kis Peugeot benzines és villanyos verziója között valóban van egy tetemes 400 kilós súlykülönbség, ami azt jelentené, hogy előbbire elég a 74-es súlyindexű abroncs, míg utóbbira 83-as kell. De ha megnézzük a kínálatot, akkor azt látjuk, hogy a méretben a leggyengébb kapható abroncs is 87-es jelölésű, magyarul 2180 kg össztömegig elég, tehát a gyakorlatban ugyanaz a gumi jó mindkét változatra. Ez, az igényeinktől függően 17-56 ezer forintba kerül 2024 tavaszán. Persze egyes típusoknál előfordulhat, hogy ha a gyártó által megtervezett élményre vágyunk, akkor a gyári szerelésű abroncsért többet kell fizetni. Hogy megéri-e arról az alábbi cikkben írtunk: Megéri-e a gyári jelölésű gumit választani? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!