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
auto
2024. 05. 21. kedd
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

A legtöbb mítosznak még akkor is van valami alapja, ha az egyébként a közhiedelemmel ellentétben nem igaz.

Az egyik ilyen, hogy a villanyautók gumija drágább.

Semmi különleges

Vissza-visszatérő tévhit, hogy a villanyautókhoz valami különleges, drága gumi kell, a súly, a nyomaték és a minél nagyobb elérhető hatótáv miatt.

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

Egy eleve villanyautónak tervezett platformon gyártott autó azonban nem feltétlenül kell, hogy nehezebb legyen, mint hagyományos társa. A legnagyobb darabszámban eladott elektromos jármű, a Tesla Model Y alapváltozata például 35 kilón belül van egy hasonló BMW X3-hoz képest – ekkora különbség 1,9 tonnánál elenyésző.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség egy friss anyagában pedig cáfolta a nyomatékról szóló tévhiteket is. Mint írják, az elektromos autók villanymotorja annyira egyenletesen adja le a teljesítményét, és a kerék kipörgése esetén annyira gyorsan tud beavatkozni az elektronika, hogy semmivel nem kopik jobban az elektromos kocsi gumija, mint egy hasonló erejű benzinesé.

Ami pedig a fogyasztásra kihegyezett e-gumit illeti, ezek ára nem lóg ki a prémium gyártók kínálatából. Csak egy kiragadott példát említve, a Michelin e.Primacy villanyautó gumi, és hagyományos testvére, a Primacy 4+ között, azonos méretben, azonos kereskedőnél, 100 forint a különbség – ráadásul az előbbi javára.

A méret a lényeg?

Az árat azonban nagy mértékben befolyásolja a gumi mérete is. A példa kedvéért három ismert gyártó népszerű nyári gumiját választottuk ki, és megnéztük, hogy a méretek változtatásával milyen határértékek között mozognak az árak.

Típus Legalacsonyabb ár (Ft) Legmagasabb ár (Ft)
Birdgestone Turanza T005 29.000 146.000
Continental EcoContact 6 25.000 131.000
Michelin Primacy 4+ 27.000 102.000

A fentiek alapján egyértelmű, hogy ugyanannak a gyártónak, ugyanaz a gumitípusa, mérettől függően 3-4× is többe tud kerülni, ha valami speciális méretre van szükségünk.

A drága villanyautó gumi legendája is valószínűleg kapcsolódik ehhez, hiszen a BMW i3 sokáig arról volt ismert, hogy speciális, vékony „virsligumijai” nagyon drágák.

Logikus, hogy, ha egy adott méretet csak egy típus használ, akkor a kisebb darabszám miatt az drágább is lesz, azonban, még ha szűk is a kínálat – 2-3 gumigyártó foglalkozik csak ezzel a mérettel -, jelenleg 50-60 ezer forintért lehet prémium gumit venni a különleges formatervű kisautóra, ami abszolút nem lóg ki az ismert és elismert márkák árai közül.

Elmélet és gyakorlat

De ha már gyakorlati példát hoztunk, akkor nézzünk meg három villanyautót abból a szempontból, hogy vajon drágább-e rájuk a gumi, mint hagyományos társaikra. (A listából a nagyon speciális sport és versenygumikat kizártuk)

A Tesla Model Y alapváltozatának gumimérete 255/45 R19. Ma erre 30-90 ezer forint között találunk nyári gumit, és ha a nevenincs márkákat kizárjuk, a Goodyear a legolcsóbb prémium gyártó egy 50 ezres ajánlattal.

A Model Y egy népszerű hagyományos megfelelője a BMW X3, amelynek alapváltozata 225/60 R18 gumimérettel kerül forgalomba. Erre 23-73 ezer forint között van gumi, de a nevesebb gyártók közé tartozó Hankook is elérhető már 46 ezerért.

A Fiat 500 egy olyan kisautó, amelyből készül elektromos változat is. Ám míg a benzines alapból kisebb, olcsóbb, 14 colos acélkerekeket kap, az elektromost egy nagyobb, 15-ös könnyűfém felnivel szerelik. Mégis mindkettőre 15-50 ezer forint között van nyári gumi a kínálatban, és a Hankook egyik olcsóbb abroncsa is 18-21 ezer a két méretben.

Utolsó példánk a Peugeot e-208, mivel ennek nemcsak elektromos változata van, de még a gyári alap gumiméret is azonos, 195/55 R16. Sokan azt vélik, hogy a nehezebb elektromos autóra drágább, erősebb oldalfalu gumi kell. A kis Peugeot benzines és villanyos verziója között valóban van egy tetemes 400 kilós súlykülönbség, ami azt jelentené, hogy előbbire elég a 74-es súlyindexű abroncs, míg utóbbira 83-as kell. De ha megnézzük a kínálatot, akkor azt látjuk, hogy a méretben a leggyengébb kapható abroncs is 87-es jelölésű, magyarul 2180 kg össztömegig elég, tehát a gyakorlatban ugyanaz a gumi jó mindkét változatra. Ez, az igényeinktől függően 17-56 ezer forintba kerül 2024 tavaszán.

Persze egyes típusoknál előfordulhat, hogy ha a gyártó által megtervezett élményre vágyunk, akkor a gyári szerelésű abroncsért többet kell fizetni. Hogy megéri-e arról az alábbi cikkben írtunk:

Megéri-e a gyári jelölésű gumit választani?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.