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
auto
2024. 04. 30. kedd

Frissítés (2024.01.07): megjelent a pályázati felhívás, ebben a cikkben gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat.

Megjelentek a válaszok 2024-es elektromosautó-vásárlást ösztönző állami támogatás társadalmi egyeztetésére beküldött észrevételekre, az alábbiakban ezekből szemezgetünk. A Magyar Elektromobilitás Egyesületnek küldött válaszokról korábban már beszámoltunk, néhány újdonság azonban ezúttal is kiderült a hamarosan induló pályázatról.

A nyílt végű lízing is bekerülhet az állami támogatásba

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Várhatóan kiterjesztik majd a támogatásra jogosultak körét a GFO-kódok módosításával. A pontos listát a válaszok nem tartalmazzák, az észrevételek között szerepeltek az ügyvédi irodák, végrehajtó irodák, közjegyző irodák, szociális szövetkezetek, egyéb szövetkezetek, sportegyesületek, egyéni cégek és egyéb önálló vállalkozók.

A javaslat szakpolitikai okokból nem támogatott – szól a rövid, tömör, de udvarias elutasítás néhány észrevételnél, így várhatóan

  • nem változik az egyéni vállalkozókra vonatkozó minimum két alkalmazottra vagy taxis tevékenységre vonatkozó megkötés,
  • marad az a megkötés, hogy a projekt értéke nem lehet magasabb az előző évi bevételnél, így korábbi megtakarításból nem vásárolhat autót olyan vállalkozás, aki az előző lezárt üzleti évében nem kereste meg legalább az autó árát,
  • szintén marad a 2021. december 31-ét megelőző bejegyzési dátum, így a 2022-től alapított vállalkozások kimaradnak a támogatásból,
  • nem vásárolható elektromos autóbusz ezzel a támogatással,
  • nem lesz támogatható az autókereskedések tesztautóinak eladása,
  • nem igényelhető támogatás a 2023 december 9 előtt forgalomba helyezett járművekre.

Szintén nemet mondtak a Toyota azon kérésére, hogy hidrogén üzemanyagcellás járművekre is terjesszék ki a programot, ehhez azonban rövid indoklást is adtak: a hidrogén alapú mobilitás támogatását másik kormányzati támogatási programban tervezik, melynek oka a magasabb beszerzési árak, valamint a közcélú töltőinfrastruktúra hiánya.

Nem kerülnek be az autókereskedelemmel- vagy autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások a támogathatók közé, amit azzal indokoltak, hogy az autómegosztók és flottaszolgáltatók számára kedvezményes hitelprogramot fognak kidolgozni. Erre egyébként a Magyar Közlönyben november végén megjelentek alapján már számítani lehetett, a flottaszolgáltató vállalkozásokat összesen 20 milliárd forintos keretösszeggel tervezik támogatni, ez azonban kedvezményes kölcsön, nem pedig nem visszatérítendő támogatás lesz.

Ez a kör számíthat jövőre villanyautó támogatásra

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.