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 Az elmúlt években a villanyautósok tábora is sokat nőtt, és szép számmal vannak olyanok, akik eddig azt a gumit használták, amivel a kocsi gyárilag, vagy az előző tulajdonosától jött. Ha most már megérett az előző szett a cserére, akkor viszont adott a kérdés: milyen gumi kell a villanyautóra. Számít egyáltalán? De számít-e egyáltalán a hajtáslánc, azaz, hogy elektromos, vagy belsőégésű motoros autóra keresünk gumit?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 A Magyar Gumiabroncs Szövetség nemrég adott ki egy anyagot a kérdésben, amelyben igyekeznek pár közkeletű tévedést eloszlatni. Röviden összefoglalva azt állítja az iparági szervezet, hogy téves állítás az, hogy a villanyautók nagy nyomatéka gumigyilkos, és az sem igaz így önmagában, hogy a nagy tömegük lenne a probléma. A villanymotor egyenletesen felépülő nyomatéka, valamint a sokkal gyorsabban szabályozó kipörgésgátló egy belsőégésű motoros járműhöz képest még jobban óvja is az abroncsokat. Az igaz persze, hogy, ahogy írják, „minden 800 Nm nyomatékú autóban nagyobb a gumikopás, mint egy alap Golfban”, de egy hasonló teljesítményű elektromos nem fogyasztja jobban a gumit, mint egy hasonló benzines. A tömeg is érdekes kérdés, mert nem törvényszerű az, hogy egy villanyutó nehezebb legyen, mint egy hasonló kategóriájú benzines, vagy dízel. Az egyes típusokra igaz, másokra meg nem. Mindenesetre, ha az autó tömegéhez tervezett gumiabroncsot vásárolunk akkor ebből nem lesz probléma. Mire kell akkor figyelni? Akár kifejezetten villanyautóra tervezett, akár általános jelölésű gumit veszünk, nagyjából ugyanarra a pár dologra kell figyelnünk. 1. Méret Lehetőleg a gyári ajánlásnak megfelelő méretű gumikat vegyünk. A megfelelő kerékméret kapcsán érdemes azért észben tartani, hogy ha eltérő az első és hátsó gyári abroncsok szélessége, akkor annak oka van, a csere guminál is tartsuk be ezt az ajánlást. Forrás: Michelin 2. Terhelhetőség Fontos a fentiek miatt az is, hogy a megfelelő terhelhetőségű gumit válasszuk – ezt egy kétjegyű szám jelzi a kerék átmérője után. Tehát ha az autónk maximális megengedett tömege 2000 kg, akkor kerekenként legalább 500 kilót el kell bírnia az abroncsnak, amit ebben az esetben a 84-es szám jelöl. Jelölés Terhelés / gumi (kg) Jelölés Terhelés / gumi (kg) 51 195 76 400 52 200 77 412 53 206 78 425 54 212 79 437 55 218 80 450 56 224 81 462 57 230 82 475 58 236 83 487 59 243 84 500 60 250 85 515 61 257 86 530 62 265 87 545 63 272 88 560 64 280 89 580 65 290 90 600 66 300 91 615 67 307 92 630 68 315 93 650 69 325 94 670 70 335 95 690 71 345 96 710 72 355 97 730 73 365 98 750 74 375 99 775 75 387 100 800 3. Extra tömeg Nehezebb villanyautók esetén érdemes lehet XL (Extra Load) jelölésű abroncsot választani, mivel ezek erősített oldalfallal rendelkeznek, amely még jobban ellenáll majd a nagyobb tömegnek, kátyúknak, padkázásoknak. Ennek persze ára is van, a merevebb falú többet fogyaszthat, kevésbé nyeli el az úthibákat és zajosabb is lehet. 4. Energiacímke Fontos tényező még a fogyasztás csökkentése, hiszen a villanyautók rendkívül kevés energiával is beérik, nagyon hatékonyak de az EU energiacímke két véglete között akár 10 százalékos fogyasztás béli különbség is lehet, amit éves szinten tízezer forintokban mérhetünk. Forrás: Continental 6. Zajszint Végül a zaj kapcsán mindenképpen ajánljuk a hangszigetelő béléssel kitöltött gumikat, amelyekről itt írtunk: Mitől csendesebbek a villanyautók gumijai? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!