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 Legutóbb december közepén foglaltuk össze, a legfrissebb elemzések, pletykák és az internet bugyraiból levadászott információk alapján, hogyan áll a Tesla a Model 3 gyártásával, azóta pedig sok idő eltelt. A kaliforniai cég január 3-án adta ki a 2017 negyedik negyedévi értékesítési és gyártási gyorsjelentését, amiből kaptunk pár támpontot, pár nap múlva, február 7-én szerdán pedig kiadják a legfrissebb pénzügyi jelentést és a lesz elemzői konferencia hívási is, ahol minden bizonnyal új részletek derülnek majd ki. Természetesen erről is beszámolunk majd, de addig is álljon itt egy összefoglaló a januári történésekről. Forrás: Reddit/ You You Xue felhasználó No 1. Ahogy az várható volt, a Model 3 már januárban az első helyre ugrott az amerikai értékesítési statisztikákban – mármint ami a villanyautókat illeti – maga mögé utasítva a Priust, a Boltot (Ampera-e) és a két nagyobbik testvérét is. A számok egyelőre csak becslések és a különböző oldalak nagy szórással dolgoznak, de mind az InsideEVs, mind a CleanTechnica első helyre teszi a bébi Teslát. Új év, új bajnok. Emberi számítás szerint marad is az élen, minden hónapban. Forrás: InsideEVs.com A napokban véglegesítjük az európai értékesítési adatokat (természetesen itt még Model 3 nem lesz) és folytatjuk szokásos havi cikksorozatunkat a Tesla értékesítési számainak alakulásáról. Ott majd részletesebben kitérünk ezekre a számokra, most egészen röviden álljon itt csak annyi, hogy a becslések szerint kb. 3-4 ezer Model 3 lett legyártva és ebből kb. 2-3 ezer lett kiszállítva az év első hónapjában. Helyezzük azért ezt perspektívába: becslése válogatja, de ez a 4. negyedévhez képest 25-50%-os javulás. Ráadásul január első hetében a Tesla gyár mindig zárva van, így kb. 3-3,5 hét termeléséről beszélünk. A cég már a legutóbbi kommunikációjában jelezte, hogy bár az előző év végén pár napig elérték a heti ezres darabszámnak megfelelő gyártási ütemet, az év elején kicsit visszavesznek, hogy javítsanak a gyártás minőségén. A legfrissebb tervek és elejtett megjegyzések szerint, január végére tervezték stabilizálni a heti 1000 autós gyártási ütemet, és továbbra is március végére tervezik ezt 2,500-ig felfuttatni. Zakatol a gyártósor, jön az AWD A becsléseken túl azonban más is alátámasztja a javuló adatokat. Míg tavaly kizárólag a kaliforniai vásárlókhoz kerültek autók, az elmúlt pár hétben az Egyesült Államok teljes területéről érkeztek jelentések a szokásos Teslás fórumokra, hogy a cég 2-3 hullámban több ezer új meghívót küldött ki a konfigurálásra. Most már a Youtubon is sorra jönnek a videók a keleti partról, ahol javában zajlanak a kiszállítások. A legfrissebb alvázszámok amit elcsíptek az utcán parkoló autókról, vagy megosztotta a tulajdonosuk valamelyik Teslás fórumon. Az adatokat egy okos kis bot halássza. Forrás: https://blfire.lima-city.de/ És bár továbbra is nagyon ésszel kell bánni az alvázszámokkal, most már 11,348 van befoglalva az amerikai közlekedési hatóságnál, az utcán pedig a 6,413-as a legmagasabb felfedezett sorozatszám. Természetesen ez továbbra sem jelenti azt, hogy ennyi autót adtak el, azonban nagyon biztató, hogy a TMC és a Reddit fórumok tanulsága szerint, az ország számos nagy Tesla boltjánál tucat számra állnak az átadásra váró Model 3-ak és ezen autók alvázszáma a 4-5 ezres nagyságrendben van. A legutóbbi jelentések szerint a napokban gyártásba kerülő Model 3-ak, pedig a 6 ezres szériából kerülnek ki. Az atlantai szalon előtt várnak a gazdáikra a parkolóban. Forrás: Reddit/Ekobres Apropó, alvázszámok: a regisztrációk követésénél fény derült arra is, hogy a Tesla beregisztrált 33 összkerékmeghajtású (AWD) modellt is – erre az alvázszámok visszafejtésével lehet rájönni. Ez arra enged következtetni,hogy hamarosan elérhetővé válik ez a verzió is. Érdekesség még, hogy elcsíptek már 1-2 tesztautót fehér ülésekkel is, így a fekete műbőr mellett hamarosan ez az opció is elérhető lesz. Véletlenül elérhetővé vált a dupla motoros verzió képe a Model 3 konfigurátorban. Persze le is kapták azonnal, de az internet gyorsabb volt. Forrás: Electrek Vihar egy pohár vízben Természetesen a Tesla gondoskodik arról is, hogy izgalmasan teljenek a téli hónapok. Január elején lázadt fel a Reddit népe az „Alcantara-gate” kapcsán. Aki esetleg nem ismeri, az Alcantara egy márkanév, ami egy műszálas anyagot takar, amely leginkább a velúrra hasonlít megjelenésben. Január elején „robbant a bomba”. amikor a kész autó átvételekor szembesültek vele néhányan, hogy nem az említett anyaggal, hanem egy más tapintású borítással kapták az autót. Balra az új prémium textil, jobbra az első 2000 autón használt Alcantara. Forrás: Teslamag.de Meg kell jegyeznünk, hogy a Tesla hivatalos kommunikációjában a Premium Upgrade Package kapcsán mindvégig csak „prémium anyagokról” beszélt, soha nem volt nevesítve a japán-olasz műbőr márka. Ráadásul, a kétszer olyan drága Model S és X már egy ideje átváltott az új „prémium textil” beszállítóra és ott sincsen már Alcantara. Iparági pletykák szerint hiánycikk az anyag az észak amerikai autóipari viszonteladóknál is. Hogy mégis miért várta mindenki ezt a márkát a Model 3 belső terébe? Nos a Tesla hivatalos fotóin és az első leszállított 2000 példányban is ez volt megtalálható, így valljuk be, nem volt teljesen alaptalan a feltételezés. Így minimum kommunikációs bakiról beszélhetünk a cég részéről, bár azóta már, pozitív tulajdonosi beszámolóknak és jobb fotóknak köszönhetően jelentősen elcsitult a mini-botrány. Szorgalmas aknamunka Volt ennél azért picit keményebb menet is a Model 3 körül. Január 25-én az amerikai CNBC honlapja hozott le egy cikket anonim forrásokra hivatkozva, ami szerint volt és jelenlegi Tesla dolgozók beszámolója alapján nem csak silány minőségű az összeszerelés, de az akkumulátor csomagok egyenesen tűzveszélyesek. A megdöbbentő írásról azért már első olvasatra is gyanítható volt, hogy nem az oknyomozó újságírás csúcspontja, hiszen a források egy része Tesla tavalyi elbocsátási hullámakor lapátra tett dolgozókból került ki és mindenki anonim módon nyilatkozott. Ez még önmagában nem jelentené, hogy amit mondanak nem helytálló, de azért ilyenkor szokásos független szakértőknél megfuttatni a műszaki állításokat, már csak azért is, hogy a feltehetően nem villamosmérnök újságíró ne járassa le magát. Ez úgy néz ki nem történt meg, legalábbis a cikk nem utal rá, a Tesla viszontválasza pedig, egy sajtóközleményhez képest, szokatlan technikai mélységben cáfolja az állításokat. Az atlantai Tesla szalonban belül is sorakoznak a Model 3-ak. Forrás: Redit/Ekobres Persze, ha egy cikket megfelelő ellenőrzés (úgy is mint „fact checking”) nélkül raknak ki, az még nem jelenti azt, hogy a kívánt hatást nem éri el. A TV csatorna nem sokkal később azzal kérkedett Twitteren, hogy cikkük hatására estek a Tesla részvényei. Nem csak a CNBC volt azonban kritikus a Model 3-mal kapcsolatban, még a magyar sajtót is elérte az a videó, amiben két szakember számol be arról, micsoda halálmasinériát gyártanak Kaliforniában. Észrevételeik egy része jogosnak mondható, hiszen lehet szerencsésebb lett volna, ha az autó hátsó ajtajaihoz is kerül mechanikus ajtónyitó az elektronikus mellé, baleset esetére. Azonban az elemzés hangvétele közel sem nevezhető tárgyilagosnak és eléggé felfújt, mondvacsinált problémákon lovagolnak. Az első és legnagyobb problémájuk az, hogy az autó baleset esetén szükséges áramtalanításához, a tűzoltóknak nem áll rendelkezésére mechanikus első csomagtartó nyitó, hogy hozzáférjenek a kábelekhez. Ha a központi érintőképernyő meghibásodik, az autó lökhárítójában található rejtett nyíláson át lehet hozzáférni két dróthoz, amelyeket feszültség alá helyezve kinyílik a csomagtér. Ez kétség kívül probléma lehetne, ha nem lenne életszerűtlen, hogy valami hagyományos bowdenszálas megoldás működőképes tudna maradni egy olyan frontális ütközésnél, amikor is az autó eleje komolyabban sérül és az utasokat ki kell vágni. A Model S és X esetében a Tesla egyébként mechanikus megoldást választott, de sokan kritizálták őket amiatt, hogy így „bárki” hozzáférhet a csomagtér tartalmához. A tűzoltók egyébként sem szoktak sokat finomkodni, ha szükséges felfeszítik, vagy levágják ami útban van. Nem huzigál semmi kábelt vagy zsinórt, hanem felfeszíti a motorháztetőt. Forrás: http://bundoranfirebrigade.com/ Ezen kívül azon problémáztak még, hogy az autó kilincsét nehéz fájós kézzel kinyitni, vagy hogy a hátsó csomagtér ajtajának pontatlan illesztése a 90-es évek KIA-it idézi. Apropó illesztési hibák: bár az internetes fórumokon van pár beszámoló hiányosságokról ezen a téren, a vásárlók többsége kellemes csalódásának ad hangot annak tekintetében, hogy milyen jó minőségűre sikerült már az első pár ezer autó is. Én arra tippelnék, hogy egy nagyon korai, tavaly őszi modellel lehetett dolga a két idős úrnak. Tesztek minden mennyiségben Ha már a vásárlói véleményekről van szó, zárjuk a cikket pár Youtube videóval ebben a témában. Számtalan autós szaklap, internetes oldal és amatőr Youtube sztár tesztelte már a Model 3-at, én most összeválogattam egy pár angol és egy német nyelvű tesztet, ismertebb forrásokból. Mielőtt jó szórakozást kívánok, itt egy rövid összefoglaló az általános tapasztalatokról több tucat hasonló teszt megtekintése után: +Pozitívumok: Élőben nagyon szép az autó és az összeszerelés minősége is sokat javult az első S-ekhez képest Nagy élmény vezetni, már a hátsókerék meghajtású verzió is remekül fekszik az úton A belső dizájn spártai, futurisztikus, de letisztult és időtálló lesz Az autó teljesítménye már ebben a változatban is kiemelkedő A hatótáv a valóságban is megállja a helyét, nincsenek feltupírozva az adatok Előre remek a kilátás az alacsony „motorháztető” és a kormány mögötti műszerek hiánya miatt. – Negatívumok: Meg kell szokni, hogy csak középen van a kijelző és nincs a kormány mögött sebességmérő. (Itt jegyezném meg, a Model 3 messze nem az első autó amelyben ez így van, ismerünk ilyen Toyota, Renault és Fiat modellt is) A kezelőfelületen még van mit csiszolni, pl. a navigációs iránymutatások átkerülhetnének a képernyő bal oldalára, a zene vezérlés egyszerűbb lehetne. Jó lenne a kormányon lévő görgőkkel és karokkal szabályozni az autópilóta sebességi korlátját, vagy az ablaktörlő sebességét. (Ez utóbbi szoftvere frissült és pár hete már automata üzemmódban megy. Az ablakmosó-kar meghúzása után a képernyőn is előugrik a sebesség szabályzásának menüpontja). Hátulra elég rossz a kilátás a magas csomagtérajtó miatt. A tolatókamera képe pocsék. (Ezen idő közben sokat javított egy szoftverfrissítés) Az összeszerelés minősége még nem éri el a német prémiuomokét Összességében, minden tesztelő nagyon pozitívan nyilatkozik és nagy jövőt látnak a Model 3 előtt. És akkor a videók: Kezdjük a német fiatalok videójával – aki érti a nyelvet annak ajánlott, mert lelkesedésük ragadós. Menjünk tovább a legnevesebb tech-youtuberre, nézzük hogyan tetszett Marques-nek az autó. Így látta a Cnet autós magazinja. Van róla cikkük is. Ezt gondolja a Jalponik újságírója. És akkor nézzünk két „mezei” vásárlót: Egy hét használat után: Egy hónap használat után: 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!