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
auto
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

A lítium-ion akkumulátort használó elektromos járművek terjedésével egyre sürgetőbb kérdés, hogy mit kezdjünk a közlekedési szektorban már használhatatlannak bizonyuló energiatároló alkatrészekkel, hogy azok a lehető legkisebb környezeti hatásért legyenek felelősek. Szerencsére mostanra jól bevált módszer, hogy azok a használt akkumulátorok, melyeknek lecsökkent kapacitásuk okán nincs helyük többé a villanyautókban, egy ipari energiatárolóban kapnak második lehetőséget az életre, ahol megújuló energiát termelő berendezésekhez kapcsolva segítenek tiszta elektromosságot juttatni a hálózatba. Az újrahasználatnak számos más kreatív módja is létezik, aminek csak a fantáziánk szabhat határt (mint például az utcai lámpák táplálása a Nissan által), ám előbb-utóbb mindig el fog jönni az idő, amikor már sehol sem tudjuk tovább alkalmazni az aksit. A zárt, hulladékmentes gazdaságra törekedve ilyenkor az újrahasznosítás a következő lépés, ami sokak állítása ellenére egyáltalán nem egy bonyolult, megoldatlan probléma, a hangsúly sokkal inkább a folyamat gazdaságosságán van.

Forrás: Green Car Journal

Most a Michigan Technological University néhány vegyészmérnök hallgatója azt állítja, hogy talált egy rendkívül egyszerű és olcsó módszert az akkumulátorok újrahasznosítására. Az egyszerűség abban rejlik, hogy a tanulmány szerzői nem egy új technológia kifejlesztésében látták a megoldás kulcsát, hanem inkább a múltban használatos műszaki tudomány felé fordultak, felfedezve, hogy az egy évszázaddal ezelőtt alkalmazott ásványfeldolgozó technológia tökéletes arra, hogy a lítium-ion aksi minden részét – a házat, a fémfóliákat, valamint az anód és katód bevonatát különválassza egymástól. „E folyamat legnagyobb előnye, hogy olcsó és energia-hatékony. Újragyártás céljából a mi újrahasznosított anyagaink pont olyan jók, mint a szűz anyagok, csak még olcsóbbak” – magyarázta az egyik hallgató. Lei Pan, a vegyészmérnöki tanszék professzora és egyben a kutatás egyik résztvevője hozzátette, hogy az ipar számára a legvonzóbb tényező e módszer bejáratottsága és valódisága lehet:

„Megláttuk a lehetőséget, hogy egy már meglévő technológiát használjunk fel mostanában felmerülő kihívások kezelésére. A réz és az alumínium elkülönítésére standard gravitációs elválasztást alkalmazunk, a kritikus ásványok visszanyerésére, mint amilyen a grafit, a lítium, és a kobalt, pedig habképző flotációs eljárást végzünk. Ezek a rendelkezésre álló legolcsóbb bányászati technológiák, és a megvalósításukhoz szükséges infrastruktúra már létezik.”

A kutatás, melynek eredménye a Sustainable Materials and Technologies folyóiratban jelent meg online, egy 15 000 dolláros támogatásnak köszönhetően valósult meg az Environmental Protection Agency (EPA) jóvoltából, azonban a csapat további pénzügyi ösztönzésben részesült az ismereteik bővítéséhez a Michigan Technological University Translational Research and Commercialization (MTRAC) Innovation Hub kutatóközpont jóvoltából.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.