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 A tegnap esti negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán sok érdekes információt olvastunk, halhattunk a hivatalos anyagokban illetve az egyórás elemzői konferenciahívás során Elon Musktól és csapatától. Ezekből csemegézünk most – az írást kettébontottuk, hogy könnyebben emészthető legyen. Ez az első rész. Fizet a Fiat A tegnapi pénzügyi jelentésről szóló cikkünket igyekezetünk minél előbb megosztani így kimaradt egy fontos részelt amit nem árt röviden megemlíteni. Ez pedig a villanyautós kreditekért kapott 354 millió dollár, ami jelentősen hozzájárult a jó eredményhez. Mint olvasóink bizonyára emlékeznek, Európában és Amerikában is büntetést kell fizetniük az autógyáraknak, ha nem teljesít az adott évben eladott flottájuk bizonyos környezetvédelmi normákat. Ezt enyhítendő krediteket vásárolhatnak, vagy flottát kombinálhatnak más gyártókkal. A Tesla mostani számaiban valószínűleg benne van már a FiatChryslertől így megszerzett első részlet is. Bár saját elektromos modellje is van az FCA csoportnak, a kvótákhoz ez nem elég. (fotó: Havasi Zoltán) Persze mielőtt még felcsapnak a „na enélkül veszteségesek lettek volna” kommentek, szögezzük le: a 354 milliós összeg csak nagyjából 130 millióval több mint az egy évvel ezelőtti összeg, tehát még az extra profit nélkül, csak a „normál” mértékkel számolva is túlteljesítette volna a cég a Wall Street előzetes várakozásait (173-286 milliós veszteség). Ha az FCA üzlet a COVID-19 ellenére is fennmarad, az tovább erősítheti a vállalat amúgy is jó pénzügyi helyzetét 2020-ban. S3XY Menjünk tovább és nézzük meg, milyen érdekességeket osztott meg a vállalat a jelenleg gyártásban lévő autói kapcsán. A cég pénzügyi vezetője megosztotta, hogy az idei évet a valaha volt leghosszabb várólistájukkal kezdték és nem tapasztaltak semmi visszaesést a (holland) állami támogatások csökkenése okán. Ezt nyilván úgy kell érteni, hogy egyéb piacok kompenzálták az esetleges helyi visszaeséseseket. A Tesla ismét eldicsekedett a Model Y gyártási újításaival, amelyekről mi is rendszeresen beszámolunk Sandy Munroék videói kapcsán. A cég ezekkel az újításokkal és a Model 3-éval részben közös gyártósorral magyarázza, hogy már most a termelés elején nyereséggel készül a CUV. Az Y a gyártás első negyedévében több példányban készült mint anno a Model 3 a gyártás első két negyedévében, vagy most Kínában a gyártás első negyedévében. Emlékeztetőül, a 3-asból anno az első 6 hónap alatt 2685 darab készült Fremontban (kínkeservesen), most Kínában pedig december végére érték el a heti ezres darabszámot. Musk szerint a Model Y lesz a cég valaha gyártott legsikeresebb típusa. Tovább dolgoznak rajta, hogy az autó még könnyebb, olcsóbb és jobb legyen. A Model 3 kapcsán kínai vonatkozású hír, hogy a Tesla az év közepére várja a heti 4 ezres gyártási tempót, ami egyrészt konzervatívabb mint a korábbi 5 ezres cél, másrészt viszont a járványt követő várható gazdasági visszaeséséhez képest ambiciózus cél. (A vállalat szerint évi 200 ezres ütemre képes a jelenleg telepített kapacitás míg Fremont idén évi 500 ezres gyártási tempóra lesz képes a 3/Y párosból együttesen. Fontos, hogy ez telepített éves kapacitást jelent, nem pedig bevállalt 2020-as darabszámot). Kínában egyébként most változott a támogatási rendszer és a Model 3 23 ezer jüannal lemarad róla. Musk a konferencia híváson bejelentette, hogy holnaptól (azaz mától) csökkentik az SR+ helyi árát, hogy beférjenek a limit alá. Állítása szerint folyamatosan esik a kínai gyártás költsége így ez nem csökkenti a profitot. Forrás: Twitter/@Tesla__Mania Az S és az X kapcsán a vállalat kiemelte, hogy mindkét autónak tovább nőtt a hatótávja az aksi méretének növelése nélkül, egyéb hatékonyságot célzó fejlesztéseknek köszönhetően. A szedán az amerikai norma szerint jelenleg 630 kilométeres, az SUV pedig 565 kilométeres hatótávval rendelkezik. 3 évvel ezelőtt a legnagyobb hatótávú Tesla 156 kilométert vert a legjobb versenytársára, ma ez a különbség 212 kilométer. Bónuszként Musk azt is megosztotta, hogy az amerikai EPA hibát követett el a tesztelés során és a legújabb Model S ajtaját nyitva hagyták éjszakára, benne a kulccsal, ezért a kocsi reggelig a vezetőre váró üzemmódban volt és csökkent az aksi töltöttsége. Ha újranyit a hivatal, megismétlik a tesztet és elérik a 400 mérföldes, 644 kilométeres hatótávot. Battery day Az akkumulátorok legújabb fejlesztéseit bemutató aksi napot jelenleg május harmadik hetére tervezik, és vagy Kaliforniában, vagy Texasban lesz megtartva. Nem akarnak előre semmit elárulni, de Musk szerint ez lesz a Tesla történetének legizgalmasabb napja. Egy elemzői kérdésre válaszul a cég megosztotta, hogy továbbra is versenyezteti a beszállítókat a cella (bér)gyártásban és nem tervezik a csak saját gyártású, vagy csak beszállítói modell kialakítását – minden gyárnál a legjobb modellt akarják választani. A Panasonic-kal továbbra is remek a kapcsolat. Tesla légkondi Musk kérdésre válaszul megerősítette, hogy továbbra is szeretnének egy nagyon hatékony és HEPA filterrel rendelkező otthoni légkondit gyártani. A levegő megfelelő szűrése fontos egészségügyi cél a vírustól függetlenül, a szennyeződések és a pollenek miatt. A rendszer egyébként a melléktermékként előállított vizet is használhatóvá teszi az otthon számára – erről rövid kis beszélgetés is indult a Tesla vezetői között a konferenciahíváson. Ebből a részletből úgy tűnik egyébként, hogy ez nem csak egy Muskos gondolatkísérlet, hanem valamilyen szintű terveik is vannak már, csak szabad energiájuk kapacitásuk nincs egy újabb termékre épp most. Autopilot A cég a legfrissebb közlekedési tábla és lámpa felismerő fejlesztéssel büszkélkedett, ami most áprilisban már kilép az Early Access Programból és elkezdik (elkezdték) megkapni a „mezei” amerikai tulajdonosok is. Musk a konferencia híváson elmondta, hogy havi 1 millió kereszteződésből kapnak adatokat az autókból és ha a teljes flotta megkapta a frissítést akkor ez a szám milliárdos lesz. A rendszer egyébként már most is többre képes, de még nem akarnak minden szolgáltatást bekapcsolni amíg nem érzik elég megbízhatónak. Az év végéig el akarják érni, hogy nagyjából beavatkozásmentesen tudjunk eljutni a munkahelyünkre. Az FSD, azaz teljes önvezetés opciót havi előfizetésben is fogják majd kínálni az év végétől – így akinek túl borsos a mostani 2,3 millió forint körüli felár, az ezt is választhatja majd. Egyébként a robotaxi vízió kapcsán, nem kizárt, hogy először emberi felügyelettel indul majd a Tesla Network, tehát jogi okokból kell egy sofőr aki a volán mögött ül. Ez az Uber szerű szolgáltatás akár már jövőre elindulhat, de néhány piacon, ahol a jogalkotók megengedik, jövőre akár a teljesen automata önvezető taxi/autó megosztó szolgáltatás is elindulhat. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!