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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Lincoln a tavaly januári NAIAS autószalonon jelentette be legelső tisztán elektromos modelljét, egy évvel később pedig azt is elárulta, hogy a prémium divatterepjárók szegmensét gazdagító villanyautót nem teljesen önerőből fejleszti, hanem a Rivian gördeszka padlólemezét helyezi be alá. Ez lett volna a legelső olyan projekt, amely során a start-up kölcsönadja technológiáját a Fordnak az 500 millió dolláros befektetéssel járó együttműködés keretében. A Ford és a Lincoln a fejlesztési ciklus és az üzleti tervek újragondolása után azonban most arról számolt be, hogy tekintettel a gyorsan változó környezetre, mégsem használják fel a R1T pick-up és R1S SUV megalkotójának platformját.

Az amerikai autóóriás és 1917 óta működő luxusmárkájának döntése igencsak meglepő fordulat, hiszen a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt azt várnánk, hogy az autógyártók minden lehetőséget megragadnak fejlesztési költségeik csökkentése érdekében, amire a legkézenfekvőbb módszer egy másik vállalattal való együttműködés és költségmegosztás. A Ford ellenben a dolgozóinak azt írja, hogy jobbnak látja a Rivian-padlólemez felhasználása helyett a fejlesztési törekvéseit a Lincoln saját tisztán elektromos autójára fordítani.

Rivian R1S

A tervek szerint az elektromos Lincolnnak 2021-ben a piacon kellene lennie, ami a Rivian kész technológiájával még kivitelezhető is lett volna, de egy teljesen új padlólemez fejlesztése jelentős csúszást jelenthet – hacsak nem arról van szó, hogy a Lincoln a Ford Mustang Mach-E GE1 nevű padlólemezét, vagy annak egy módosított változatát veszi át. Így viszont ha késik a Lincoln, akkor valószínűleg egy Lincoln vs. Cadillac csatáról is lemaradunk az amerikai autópiacon, hiszen a General Motors luxusmárkája is a jövő évben dobja piacra első teljesen elektromos terepjáróját.

Lincoln Aviator plug-in hibrid

Az első villany-Lincoln megépítése tehát továbbra is tervben van, a Rivian nélkül, de az együttműködés ettől függetlenül továbbra is folytatódik a cégek között, és vélhetően a Ford konszern valamely későbbi elektromos meghajtású modellje alatt már a gördeszka-platform fog dolgozni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.