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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Ezzel készül a Tesla: Terafactory, 100 ezer Powerwall, heti 1000 üvegcserepes ház

üzlet

A tegnap esti negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán sok érdekes információt olvastunk, halhattunk a hivatalos anyagokban és az egyórás elemzői konferenciahívás során Elon Musktól és csapatától. Ezekből csemegézünk most – az írást kettébontottuk, hogy könnyebben emészthető legyen. Az első rész itt található, ez pedig a folytatás.

Semi, Roadster, Cybertruck

Sajnos ezekről a termékekről tudtuk meg a legkevesebbet. Mindegyik „fejlesztés alatt” van, de a Semi gyártása 2021-re csúszik. Ehhez ugye még a gyár sincs hivatalosan kijelölve és felszerelve, bár eredetileg a nevadai üzemben akarták ezt is gyártani.

Épülő és újrainduló gyárak, beruházások

Kezdjük rögtön a „bréking nyúz” résszel: akár már 1, de legfeljebb 3 hónapon belül bejelentik a legújabb Gigafactroy helyszínét, amiket a jövőben lehet, hogy már Terának kell majd hívni (helló, Battery Day!). A gyár Amerikában lesz, ezért mi arra tippelnénk, hogy ez a Cybertruck gyár lesz mégpedig Texasban, ahol majd Y is készül.

A cég kiemelte, hogy továbbra is a legfontosabb beruházásai a kínai és német gyárak Model Y gyártósorai, és ezek építését a járvány idején sem függesztik fel. Mint arról mi is rendszeresen beszámolunk, Sanghajban az eredeti üzemnél is nagyobb második fázis épül, hasonlóan impresszív tempóban. Berlin mellett pedig a hivatalos tájékoztatás illetve a drón videók szerint is befejeződtek a talajmunkák, és hamarosan kezdődik az épületek alapozása. Kapcsolódó hír, hogy a napokban hivatalosan is lezárult a földterület adásvételi ügylete, most már teljesen a Tesláé a terület. Továbbra is 2021-re várják az első német Model Y-ok érkezését.

A cég egyébként rekord, 455 millió dollárt költött beruházásokra az elmúlt negyedévben és

Musk szerint nem csökkentenek az ütemen, „más cégekkel szemben mi tövig nyomjuk pedált a beruházásokon”.

Ha az elmúlt 12 hónapot nézzük,akkor pedig elmondhatjuk, hogy a Supercharger helyszínek és töltőoszlopok száma közel harmadával nőtt. 15%-kal több Tesla bolt van a világon mint tavaly ilyenkor volt, a mobil szervizautók száma pedig 37%-kal nőtt.

A kaliforniai és nevadai üzemek újraindulása kapcsán a pénzügyi jelentés csak annyit osztott meg, hogy folyamatosan egyeztetnek a beszállítóikkal és a helyi szervekkel az indulásról.

Az utolsó gyártási adatok alapján akár 75,000 S/X illetve 3/Y is készülhetne Kaliforniában a hátralévő két hónapban, de valószínűbb a fokozatos indulás és az ennél több tízezerrel kisebb gyártás. Itt figyelembe kell venni azt is, hogy a Q1 végén sok átadásra váró autó és így raktárkészlet is maradt, a kereslet pedig minden bizonnyal visszaesett az egész iparágban. Ugyanakkor a kínai gyár Február 10. óta folyamatosan termel, immár két műszakban, és elvileg heti 3000 autó készül el. Ennek ellenére mi nem nagyon várunk a Q1-es eladási számoknál lényegesen jobbat a jelenlegi negyedévre – és már ez is anomália, a versenytársaknál jobb teljesítmény lenne.

Energia üzletág

Végül említsük meg röviden a Tesla mit osztott meg az Energia üzletág, azaz a napelemekkel és az ipari illetve otthoni energiatárolókkal foglalkozó részleg eredményeiről. A cég 35 MW napelem és 260 MWh akkumulátor kapacitást telepített a Q1-ben. Elmondták hogy az akár 3 MWh kapacitású ipari Megapack tárolókra jóval több megrendelés érkezett, mint amire kapacitásuk van. Jelenleg több olyan projekten is dolgoznak, amelyek nagyobbak a ma legnagyobbnak számító ausztrál Hornsdale energiatárolónál.

Érdekesség, hogy napelemes vásárlóik 40%-a rendel legalább egy Powerwall tárolót is otthonra – a termékből egyébként leszállították a százezredik darabot. Apropó napelemek. A gyárbezárás előtt jól haladt a Solar Roof üvegcserép termelése: egyetlen hét alatt 4 MW teljesítményű termék készül, ami körülbelül 1000 amerikai otthonhoz elegendő. A vírus és a kijárási korlátozások miatt leálltak a telepítések, de amint lehet tudják folytatni a gyártást ebben az ütemben, vagy jobban, a szűk keresztmetszet a tetőfedő szakemberek toborzása, de a céljuk, hogy 1000 csapatuk legyen, akik hetente ennyi házat tudnak befedni üvegcseréppel.

2020-as várakozások

A cég hivatalosan nem frissítette idei eladási céljait, de ígérete szerint a 3 hónap múlva esedékes jelentésben majd megteszi ezt. Most valószínűleg még lehetetlen megjósolni, marad-e a félmillió darabos cél – a gyártási kapacitás viszont már most efelett jár.

Ami biztos, hogy a sanghaji Model3 és a fremonti Model Y gyártási kapacitás fokozatos növelését tervezik a második negyedévben és ahogy ezt fent már említettük, a Semi gyártása 2021-e csúszik. Az első negyedév végén 14 ezer átadásra váró autójuk volt – ennyivel volt nagyobb a termelés mint a kiszállítások – és ezeket az autókat a Q2 során már elkezdték átadni a vevőknek. Kiemelték, hogy az érintés nélküli rendelési és autó átadási folyamat egyedülálló az iparágban, és sok vásárlójuk már most is ezt választja.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.