PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Pár órája még csak egy – számunkra – eddig ismeretlen logisztikai témával foglalkozó amerikai oldal vélte tudni, mostanra azonban hivatalos sajtóközlemény is van: a hétvégén lemondott Trevor Milton, a Nikola alapító vezérigazgatója. Mondjuk mit lehet tudni. Kemény hét volt Mint arról múlt héten mi is beszámoltunk a Hindenburg Reserach nevű befeketítési alap komoly állításokat fogalmazott mega Nikolával kapcsolatban, amely lavinaként zúdult a cég nyakába. A Hindenburg egyébként nyíltan shortolja a Nikolát, magyarul nekik abból van pénzük, ha a hidrogénkamionos cég papírjai zuhannak, de állításuk szerint nem a gombhoz keresték a kabátot, pont azért shortolják, mert botrányos dolgokat tártak fel. Nikola: az évtized átverése? A vádak szerint a Nikola többször is megtévesztette befektetőit, vásárlóit és a közvéleményt, amikor nem létező technológiai áttöréseket jelentett be, és működésképtelen, összebarkácsolt prototípusokat állított be világverő szériaérett járműként. A csalássorozat közvetlenül a vállalat karizmatikus alapítójához és vezetőjéhez Trevor Miltonhoz köthető, aki a vádak szerint korábban már több vállalkozással is hasalóan húzta le a befektetőket, majd tovább állt amikor forró lett a talaj. A Hindenburg bizonyítékokat is bemutatott az állítások alátámasztására – ezeknek eredetiségét és jelentőségét valószínűleg peres úton tisztázzák majd. A vádakat nemsokkal ezután a Nikola és Milton is tagadta, a vállalatban nemrég 2 milliárd dolláros részvényvásárlást bejelentő GM pedig hivatalosan kiállt mellettük. A múlt héten ezután mind az amerikai tőzsdefelügyeleti (SEC), mind az Igazságügyi Minisztérium (DOJ) vizsgálatot kezdett a Nikola ügyében – utóbbinak módjában áll bűntetőeljárást is indítani. A baj nem járt egyedül A fentiekben használt lavina kifejezés egyébként nem túlzás, hiszen a Hindenburg által indított hógolyó szép nagy botránnyá terebélyesedett és más, még kellemetlenebb, váratlan következményekkel járt. Az ügy középpontjában Tevor Milton és az ő általa állítólagosan szőtt hazugságsorozat áll, és ez előhozott még pár csontvázat a szekrényéből. Trevor Milton. Forrás: Nikola Corp. Az év elején Milton ugyanis részese volt egy zsarolási ügynek, amelyben állítása szerint egy volt cimborája 20 ezer dollárt kért tőle annak fejében, hogy ne hozzon le róla kínos anyagokat a közösségi médiában. A fiatalembert letartóztattak, majd 3 héttel később meghalt. Most a baráti társaság egy harmadik tagja, David Bateman állt elő Twitteren egy történettel, amellyel, állítása szerint, igyekszik tisztára mosni közös ismerősük emlékét. Mint elmondja, bár a szóban forgó fiatalember, Johnny Robb, valóban küzdött a drogokkal, vádjai nem voltak alaptalanok. Bateman szerint ő segített kibékíteni Miltont és Robbot ám ezután a Nikola alapítója tőrbe csalta barátjukat. Baráti beszélgetést színlelve, a rendőrséget bevonva, hangfelvételen rögzítette amint felajánl 20 ezer dollárt a drogproblémákkal küzdő cimborának, ha nem vádaskodik többet. Because my dear friend Jonny isn’t here to defend himself. I would have never shared these but you forced my hand @nikolatrevor – stop lying. own up pic.twitter.com/xa7f8Nw0xS — David Bateman (@davidbateman) September 19, 2020 Milton nemrég egy interjúban beszélt erről és állította be Robbot mint egy zavart, drogos, hazudozó embert aki pénzt akart kicsalni híressé vált barátjától. Ekkor szakadt el a cérna Batemannél aki rendelkezett Robb bizonyítékaival és közzétette Twitteren azokat. Ezek szerint Milton egy hölgy ismerősnek ajánlott fel 2000 dollárt ha Las Vegasban lefekszik egy ismeretlen férfival. A képernyőfotók tanúsága szerint Milton hosszú üzenetsorozatban próbálta rávenni a hölgyet a légyottra. Bateman Twitter csatornája szerint később ismét bepróbálkozott a szóban forgó 18 éves modellnél és ezzel kapcsolatban egy órája újabb bizonyítékokat osztott meg. Egyes vélemények szerint az eset, ha igaz, nem csak egyértelmű bunkóság, de kimerítheti a kerítés bűncselekményét is. These were received by the 18-year old model from @nikolatrevor years later with another attempt to lure her #NikolaGate #Nikola pic.twitter.com/wZhF2FeUST — David Bateman (@davidbateman) September 21, 2020 Természetesen ezek egyenlőre csak be nem bizonyított vádak, a képernyőképek akár Photoshopban és készülhettek, bár egyelőre nem tudjuk mi motiválhatta volna erre Milton 2 gyermekes családapa, szoftverfejlesztő barátját. Nem úgy néz ki, hogy anyagi haszna származhatna ebből, ha csak nem shortolja a Nikola részvényeket maga is. Lemondott – vége? A fentieket nem azért idéztük fel, mert a bulvárlapok babérjaira törnénk, hanem azért, mert egy ilyen ügy már önmagában is egy cégvezető lemondásával járhat. Történhet ez megelőző jelleggel és még akkor is, ha az egészből egy szó sem igaz. Jó pár CEO mondott már le magánéleti botrány miatt, hogy ne keverje bele a céget. Mivel a fenti ügy párhuzamosan zajlik a múlt heti Nikola botránnyal, így nehéz megmondani mi mekkora részt játszott Milton döntésében. A ma hajnali sajtóközlemény szerint, Milton kereste meg a cég igazgatótanácsát és ajánlotta fel lemondását a vállalat védelme érdekében. Mint írja a Nikola a „vérében van” és a cég védelmében tette meg ezt a lépést, hogy a hírek annak világmegváltó innovációira fókuszáljanak az ő személye helyett. A döntés után Milton továbbra is a vállalat részvényeinek 25%-át birtokolja. A vezérváltás egy beszédes mellékszála, hogy Milton utódja Stephen Grisky lesz, aki nemcsak a Nikola igazgatótanácsának egy jelenlegi tagja, de évekig a GM egyik vezérigazgató helyettese volt. Az amerikai autóipari óriás és a hidrogénkamionos startup két hete jelentette be, hogy 2 milliárd dolláros üzletet kötöttek, melynek keretében a GM 11%-ot szerzett a Nikolából, és megtervezi illetve legyártja az elektromos Badger pick-upot. Ez utóbbiért egyébként a Nikola idővel 700 millió dollár tiszteletdíjat fizet a GM-nek. Mary Barra a General Motors vezérigazgatója A Nikola és Milton körüli botrányok kapcsán nagy kérdés volt, ugrik-e a GM üzlet, illetve, ha bebizonyosodnak a vádak, milyen következménye lesz ennek Mary Barrára, az autós mamut cég vezérigazgatójára? Vajon mit szólnak a GM részvényesek ahhoz, hogy 2 milliárdos üzletet kötöttek egy csalóval? Nem kizárt, hogy a vezércsere és az új CEO személye része egy háttéralkunak, amellyel a GM bebiztosítja magát, sőt, később akár be is kebelezheti a Nikolát. A kérdés csak az, hogy mennyire meztelen a király? Van-e bármi tényleges innováció, világverő technológia a Nikola tarsolyában ami megér ennyit a GM-nek? Ráadásul az SEC és DOJ vizsgálatok nem fognak csak azért okafogyottá válni, mert Milton távozott a pozícióból. Évekig tartó eljárások, pénzügyi és büntetőjogi következmények és maradandó imázskárosodás lehet a botrány következménye. A mai tőzsde nyitás előtti kereskedésben, a cikk megírásának pillanatában, a Nikola részvényei 20%-ot estek. https://twitter.com/nikolatrevor/status/1304081904677904390 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!