Már nem a Tesláé a legnagyobb akkumulátor

2017-es bekapcsolásakor a Tesla által Dél-Ausztrália államban épített gigantikus méretű, 100MW/129MWh-s akkumulátor a legnagyobbnak számított a világon létező valamennyi közüzemi akkumulátoros energiatároló berendezés között. Gyors megtérülésére, jövedelmezőségére, valamint a fosszilis alapú erőművekével össze sem hasonlítható rugalmasságára szerte a bolygón felfigyeltek a döntéshozók, és olyan tempóban kezdtek el kinőni a földből a hasonló projektek, hogy csak idő kérdése volt, hogy valamelyik új akkumulátor teljesítménye vagy kapacitása meghaladja a Hornsdale Power Reserve Powerpack-rendszeréét. A Tesla aksiját ráadásul nemrég bővítették is, de még a 150 MW és 193,5 MWh paraméterek sem bizonyultak elegendőnek a „legnagyobb” cím megőrzéséhez.

Hornsdale Power Reserve, Ausztrália

A trónbitorló az LS Power 250MW/250MWh-s rendszere, mely Kalifornia államban épült, és augusztus közepén váltott aktív módra, igaz akkor még csak 230 MW teljesítménnyel. Az akkumulátor töltése napközben, a helyi napelemek termelésével, illetve völgyidőszakban történik, míg az energia hálózatra engedésére a csúcsidőszakban kerül sor, így a berendezés nagyobb hálózati stabilitást biztosít, csökkenti az energia árát az ügyfelek számára, és egyben segíti az államot a klímavédelmi törekvéseinek elérésében.

Az úgynevezett Gateway Project hamarosan még nagyobbra növekszik, a jelenlegi egyórás lemerülés ugyanis a jövő nyárra háromórásra, azaz 750 MWh kapacitásra nő, míg végül egy következő szakaszban eléri az 1 gigawattórát.

LS Power Gateway Project, Forrás: LS Power

Túl sokáig valószínűleg ez az energiatároló sem fog a trónján ücsörögni. Az LS Powernél több másik akkumulátor van tervezés vagy építés alatt, köztük egy 316 megawatt teljesítményű New York államban. Az FPL 2019-ben jelentett be egy 409 MW/900 MWh-s aksit Floridában, ami a tervek szerint 2021 novemberére készül el. Eközben a Tesla sem tétlenkedik, a PG&E-vel közösen már építi 182,5MW/730MWh-s rendszerét Megapack egységek felhasználásával Kaliforniában, ami később akár 1,1 GWh kapacitásúra is bővülhet.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.