PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

2017-es bekapcsolásakor a Tesla által Dél-Ausztrália államban épített gigantikus méretű, 100MW/129MWh-s akkumulátor a legnagyobbnak számított a világon létező valamennyi közüzemi akkumulátoros energiatároló berendezés között. Gyors megtérülésére, jövedelmezőségére, valamint a fosszilis alapú erőművekével össze sem hasonlítható rugalmasságára szerte a bolygón felfigyeltek a döntéshozók, és olyan tempóban kezdtek el kinőni a földből a hasonló projektek, hogy csak idő kérdése volt, hogy valamelyik új akkumulátor teljesítménye vagy kapacitása meghaladja a Hornsdale Power Reserve Powerpack-rendszeréét. A Tesla aksiját ráadásul nemrég bővítették is, de még a 150 MW és 193,5 MWh paraméterek sem bizonyultak elegendőnek a „legnagyobb” cím megőrzéséhez.

Hornsdale Power Reserve, Ausztrália

A trónbitorló az LS Power 250MW/250MWh-s rendszere, mely Kalifornia államban épült, és augusztus közepén váltott aktív módra, igaz akkor még csak 230 MW teljesítménnyel. Az akkumulátor töltése napközben, a helyi napelemek termelésével, illetve völgyidőszakban történik, míg az energia hálózatra engedésére a csúcsidőszakban kerül sor, így a berendezés nagyobb hálózati stabilitást biztosít, csökkenti az energia árát az ügyfelek számára, és egyben segíti az államot a klímavédelmi törekvéseinek elérésében.

Az úgynevezett Gateway Project hamarosan még nagyobbra növekszik, a jelenlegi egyórás lemerülés ugyanis a jövő nyárra háromórásra, azaz 750 MWh kapacitásra nő, míg végül egy következő szakaszban eléri az 1 gigawattórát.

LS Power Gateway Project, Forrás: LS Power

Túl sokáig valószínűleg ez az energiatároló sem fog a trónján ücsörögni. Az LS Powernél több másik akkumulátor van tervezés vagy építés alatt, köztük egy 316 megawatt teljesítményű New York államban. Az FPL 2019-ben jelentett be egy 409 MW/900 MWh-s aksit Floridában, ami a tervek szerint 2021 novemberére készül el. Eközben a Tesla sem tétlenkedik, a PG&E-vel közösen már építi 182,5MW/730MWh-s rendszerét Megapack egységek felhasználásával Kaliforniában, ami később akár 1,1 GWh kapacitásúra is bővülhet.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.