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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Három vadonatúj tehergépjárművet mutatott be a Daimler Trucks egy berlini rendezvényen tegnap, melynek témája az áruszállítás jövője, és a vállalat járműkínálatának elektromosítása volt a párizsi klímaegyezményben kitűzött célok elérése érdekében. Az eActros, eActros LongHaul, valamint a GenH2 Truck teherautóban közös, hogy valamennyien helyi károsanyag-kibocsátásmentes hajtásláncot hordoznak, ám az elektromos technológiájuk nem ugyanazon megoldáson alapul: a két eActros akkumulátoros elektromos meghajtást kapott, míg a GenH2 Truck hidrogéntartályokból nyeri az energiáját.

Mercedes-Benz eActros, eActros LongHaul, GenH2 Truck

Ez a legelső üzemanyagcellás nyerges vontató a német autógyártó haszongépjárművekkel foglalkozó részlegétől, de nem az utolsó, hiszen a Daimler a Volvóval közös leányvállalatot is alapított ezen technológia fejlesztésére, gyártására, és értékesítésére. Mindkét cég vallja, hogy a közúti teherszállítás megtisztítása nem lehetséges egyetlen alternatív meghajtás-technológiával, a nagyobb tömeget cipelő, hosszabb távolságra induló járművek számára a hidrogén az ideális, míg a városi, elővárosi, és regionális szállítási feladatokra az akkumulátoros elektromos technológia is megfelelő. A most bemutatott három újdonsággal a Daimler minden vásárlói igényre megoldást szeretne kínálni.

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

A GenH2 Truck koncepció gyártási változata akár 1000 kilométert is meg tud majd tenni egy feltöltéssel. A megszokott módszerrel ellentétben a Daimler nem gázként, hanem folyékony halmazállapotban tárolja a hidrogént két, egyenként 40 kilogramm kapacitású rozsdamentes acéltartályban, így ugyanis magasabb energiasűrűség érhető el, és elmondásuk szerint a kamion sokkal inkább képes leutánozni a hagyományos dízeles járművek teljesítményét, hatótávját, és terhelhetőségét. A folyékony állapothoz a hidrogént -253°C-ra kell hűteni, éppen emiatt ezt a megoldást jelenleg csak fixen telepített rendszereknél alkalmazzák. A GenH2 Truck bruttó össztömege 40 tonna, teherbírása pedig 25 tonna.

Egy ekkora monstrumhoz a 70 kWh-s akkucsomag kevésnek tűnhet, de üzemanyagcellás rendszer lévén ennek nem szükséges fedeznie a jármű energiaszükségletét, mindössze alkalomadtán, gyorsuláskor vagy emelkedőn való felhajtáskor biztosít némi plusz energiát, a többit megoldják a hidrogéntartályok. A tanulmányban két villanymotor dolgozik egyenként 230 kW folyamatos, 330 kW csúcsteljesítménnyel, egyelőre nem tudni, hogy ez fog-e változni, amikor a gépkocsi sorozatgyártásba megy az évtized második felében. Az ügyfelekkel való közös tesztprogram 2023-ban indul.

A trió legkisebb tagját, az eActrost névről már ismerhetjük, ez a városi áruszállításra tervezett jószág ugyanis már 2016-ban bemutatkozott, 2018 óta pedig intenzíven folyik a tesztelése a vásárlóknál. A német fővárosban bemutatott változat viszont már egy továbbfejlesztett darab, mely nagyobb hatótávval rendelkezik, mint az utakon futó példányok. Ennek sorozatgyártása a jövő évben kezdődik.

Az eActros nagytestvéreként állt a színpadra az eActros LongHaul. Ez az első alkalom, hogy a Daimler relatíve nagy távolságra próbál meg akkumulátoros elektromos nyerges vontatót küldeni. Az akkukapacitás nem ismert, de a jármű állítólag akár 500 kilométert is elmegy egy töltéssel, ami a gyártó szerint a legtöbb távolsági szállítás esetében elég is lehet, hiszen az EU-ban például előírások szerint 4,5 óránként egyébként is kötelező megállni egy legalább 45 perces szünetre. A legfontosabb tehát, hogy ez idő alatt a lehető legtöbb energia legyen visszatölthető, amit a Daimler elvileg megoldott, de nem árult el részleteket. A sorozatgyártás várhatóan 2024-ben lesz lehetséges. Valamennyi elektromos tehergépjármű alatt ugyanazon moduláris ePowertrain padlólemez kap helyet, amit a Daimler házon belül fejlesztett.

A Daimlernél egyébként már számos másik elektromos járműprogram fut: az eEconic kukásautó 2022-ben megy sorozatgyártásba, ugyanabban az évben, amikor a Freightliner eM2 és a Freightliner eCascadia teherautók. A FUSO eCanter városi áruszállító 2017 óta tesztelés alatt áll.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.