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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Az elmúlt héten tele volt az internet azokkal a beszámolókkal és amerikai híradós beszámolókkal, amelyek a chicagói télben előállt villanyautó-apokalipszist dokumentálták. Természetesen, az ilyenkor megszokott forgatókönyv szerint, az autós oldalak többsége, de még az általános médiafelületek nagy része is jól kigúnyolódta magát az elektromos autókon, azok a kommentelők pedig, akik „már régen megmondták, hogy…” most jóleső érzéssel nyugtázták, hogy mennyire igazuk volt.

Most, hogy mindenki jó kikárörvendte magát, nézzük meg, mi is történt valójában.

Rendkívüli állapot

Az elmúlt héten tartós, rendkívüli hideg öntötte el a Nagy-tavak környékét, és a januárban szokásos +1°C és -5°C közötti átlaghőmérséklet helyett pár napig éjszaka -40°C tépázta meg a környéket, az idő pedig még délben is csak -20°C-ig enyhült.

A rendkívüli állapot nemcsak az Egyesült Államok északi, de Kanada déli részét is érintette. Az 1,3 milliós Calgary-ban, a kanadai Alberta állam legnagyobb városában például szintén az elmúlt héten arról számoltak be a helyi híradók, hogy a -35°C-ban a város több üzemanyagtöltő állomásán befagytak a benzinkutak, nem tudták kiszolgálni az ügyfeleket. (Valami miatt ez a hír nem érte el a világsajtó ingerküszöbét).

Hogy ezt kicsit kontextusba helyezzük, bár hajlamosak vagyunk ezt a környéket nagyon északinak és hidegnek gondolni, a valóságban például Chicago ugyanazon a szélességi körön fekszik, mint Róma, Calgary pedig Berlinnel van egy magasságban. Természetesen a felsorolt városok éghajlata nagyban különbözik, de azért az amerikai metropoliszokban is inkább kutyát, mint jegesmedvét tartanak az emberek, és nyáron ott is tud +30°C lenni.

Tehát érdemes megjegyezni, hogy egy pár napig tartó rendkívüli helyzetről van szó, amire valószínűleg sem az autósok, sem a töltőszolgáltatók nem készültek fel megfelelően.

Érdekes azonban, hogy míg Norvégiában évek óta 80+ százalék a villanyautók részaránya az eladásokban, és már az ország flottájának negyede elektromos, ott nem állt meg úgy az élet, mint azt Chicago alapján gondolhatnánk. Igaz, a helyi busztársaságnak decemberben meggyűlt a baja az ausztrál gyártású töltők egy részével.

Tényleg jól befürödtek a norvégok a villanybuszokkal?

Elégtelen infrastruktúra

A töltőkáosz kapcsán az amerikai híradósok leginkább egy chicagói Tesla Supercharger állomás mellől jelentkeztek be, amely tele volt ugyan, de az oszlopok vagy nem működtek, vagy rendkívül alacsony, pár tíz kilowattos teljesítményt adtak le.

A YouTube-on azonban találunk természetesen más töltőszolgáltatóknál dekkoló autósokról készült videókat is, tehát még csak nem is csak egy hálózat egyedi problémájáról van szó.

A múlt heti káoszt, töltő oldalról, úgy néz ki alapvetően két dolog okozta.

Az egyik, hogy a töltőoszlopok nem voltak felkészítve a rendkívüli hidegre. Egy népszerű elmélet szerint a nagy teljesítményű töltők hűtőfolyadéka nem bírta az időjárást, ezért az oszlopok csökkentett teljesítményre kapcsoltak. De mivel ilyen Superchargerek vannak Alaszkában, és Skandinávia északi részén is – a legészakibb Tesla villámtöltő például a 71. szélességi fokon található – ez műszakilag feltehetően nem megoldhatatlan probléma, csakhogy a chicagói oszlopok nem ilyen időre voltak tervezve.

A másik kihívás a hirtelen megnövekedett forgalom volt. Helyi beszámolók szerint Chicagóban az elmúlt években rendkívül megnövekedett az Uber és Lyft sofőrök száma, akik nagy számban béreltek, vagy vásároltak villanyautókat. Ezek a városlakók többnyire nem tudnak otthon tölteni, így a nyilvános infrastruktúrát használják a napi munkájuk során, és a hidegben gyakrabban volt erre szükségük. Több interjú alapján egyébként úgy tűnik, nem is igazán tudják, hogyan működik a villanyautójuk.

Találd ki magad

Nem először tapasztaljuk azt, hogy az autógyártók nem igazán készítik fel megfelelően újdonsült villanyautó-vásárlóikat arra, hogyan is működnek ezek a járművek.

Ebben a Tesla különösen ludas, mivel még az autók átadója is csak egy gyors adminisztratív lépés, aztán mindenkire rá van bízva, hogy az oktatóvideók és a kézikönyv, no meg a hozzánk hasonló oldalak segítségével kiképezze magát. A hagyományos gyártóknál sem sokkal jobb a helyzet, gyakori, hogy a kereskedések alkalmazottainak, de akár még a márkaképviseletek szakembereinek is csak minimális tudása van ezen a téren.

Azt már ez elmúlt hetekben nagy port kavart Hertz bejelentés kapcsán is elmondtuk, hogy a közösségi médiában aggasztóan sok olyan felhasználói tapasztalatot olvastunk a témában, amelyekből az derült ki, hogy a reptéren villanyautóba ülő sofőr soha nem vezetett még ilyen járművet, és fogalma sem volt hogyan talál töltőt, vagy hogy miért kell ehhez az autó fedélzeti navigációját használnia.

Harmadával csökkenti villanyautóinak számát a Hertz

A mostani chicagói eset kapcsán látott beszámolókban is többször hallottuk, hogy az említett Uber és Lyft sofőrök azt hitték például, hogy a töltő vagy az autó rossz, amikor a -30 fokban csak 20-30 kilowattot kaptak, és trélert hívtak. Az is gyakori jelenség, hogy görcsösen tele, 100 százalékra töltenek, de olyanról is meséltek kollégái, aki már 50 százaléknál retteg a lemerüléstől, ezért elmegy (tele)tölteni.

Megoldások

Az egyik legfontosabb megoldás a hasonló esetek elkerülésére a célállomás töltők bővítése, kiépítése. Itt határozottan nem nagy teljesítményű, hanem olcsón telepíthető kis teljesítményű töltőkre gondolunk, amelyekkel tele kell rakni a parkolóházakat és parkolókat. Az egyik legnagyobb különbség Oslo és Chicago között, hogy Norvégiában már a belső égésű motoros autókhoz is gyakran használtak elektromos motormelegítőket, amelyek éjszaka nem engedik csonttá fagyni a technikát, ezért rengeteg parkolóhelyen van sima 230 voltos konnektor. Már ez is bőven elég lehet az éjszakai, vagy a munkaidő alatti lassú töltéshez.

Kanadában a benzinesek is áramot töltenek a parkolóban, hogy ne fagyjanak meg. Forrás: Reddit, u/dennyspurr

A másik fontos lépés a villámtöltők megfelelő felkészítése a szélsőséges időjárásra, mivel az az érzésünk, ilyenből nem kevesebb, hanem több lesz a következő években, évtizedekben. Bár, a Plugshare alapján, Chicago belvárosában több mint 25 Tesla Supercharger van – és a város egészében 50 feletti a számuk -, a beszámolók alapján a cég kisebb teljesítményű 70 kilowatt körüli városi, valamint 150 kilowattos régebbi V2-es villámtöltőit nem érintette a fennakadás, csak a folyadékhűtéses, újabb, nagy teljesítményű V3-as oszlopok véreztek el.

A legfontosabb azonban az oktatás, a sofőrök tájékoztatása. Valószínűleg kevés első-villanyautós Uber sofőr tudja, hogy az autó navigációjában ki kell választani a töltőt ahhoz, hogy a kocsi előmelegítse az akkumulátort a gyors villámtöltéshez. Az ismert norvég villanyautós Bjorn Nyland a napokban töltötte fel legújabb 1000 kilométeres videóját, ahol a –27 fokban is gond nélkül maximális teljesítménnyel töltött – már amikor a töltő is partner volt ebben, mert az ausztrál Tritium gyártmányúakkal neki is meggyűlt a baja.

-27 fokban is lehet 238 kilowattal tölteni, ha a kocsi előfűti az aksit. Forrás: Bjorn Nyland, YouTube.

De úgy néz ki, még annyira alap információk sincsenek meg sokaknak, hogy 70-ről 100 százalékra tölteni legalább annyi idő, mint 10-ről 70-re, így csak ritkán éri meg teletölteni a kocsit. Azon is meglepődnek az új villanyautósok, hogy ha hideg autóval állnak az oszlophoz, az első pár percben csak az akkut fűti a villámtöltő, és a százalék a képernyőn nem nagyon mászik fel – de ez sem hiba, hanem normális. Arról sem vagyunk meggyőződve, hogy minden villanyautó-szűz tudja, hogy a különböző töltők más és más teljesítményűek lehetnek, az egyik amerikai videóban nyilatkozó Uber driver például egy 70 kilowattos Urban Superchargernél panaszkodott, hogy két óra volt teletölteni a hideg akkut.

A vicc az, hogy egyébként a rendkívüli hidegben a villanyautó pont sokkal megbízhatóbb, mint a belső égésű motoros társa, gond nélkül indul reggel a mínuszokban, és még elő is lehet fűteni a kabint, így mindig kellemes utastérbe ülünk be. De épp itt az ideje, hogy az autógyártók komolyabban vegyék a vásárlók felkészítését a saját elektromos átállásukra, különben még sok ilyen sztorit fogunk olvasni.

Címlapkép: Fox News

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTJtb2Rvc2l0b3R0LXRvbHRvLTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.