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 Svédországból már mi is idéztünk statisztikát arról, hogy hány villanyautó gyullad ki náluk évente. Most a Totalcar megtudta a magyar adatokat. A számok Tavaly nyáron írtuk meg, hogy mivel Svédországban már 611 ezer elektromos, illetve hibrid autó van forgalomban, a helyi katasztrófavédelem adatai már használhatónak tűnnek annak eldöntéséhez, hogy vajon veszélyesebbek-e az elektromos járművek, mint hagyományos társaik.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 Svéd tűzoltóság: a benzines autók gyakrabban gyulladnak ki, mint a villanyautók Bár tudjuk, hogy a 611-ezerből 198 ezer a tisztán elektromos, a többi pedig valamilyen hibrid, sajnos a svéd statisztika egyben kezeli ezeket, így csak az látszott egyértelműen, hogy hússzor nagyobb a valószínűsége, hogy hagyományos benzines vagy dízel gyullad ki, mint, annak, hogy valamely alternatív hajtáslánc okoz problémát. A Totalcar a napokban publikálta a magyar katasztrófavédelem hasonló adatait, és annyi bizonyos, hogy jelenleg a hazai adatok is azt támasztják alá, hogy irracionális a villanyautókkal kapcsolatos félelem a tűzesetek tekintetében. Év Kigyulladt személyautók száma Ebből tisztán elektromos Villanyautó flotta 2019 551 1 7432 2020 577 2 12.566 2021 606 3 21.544 2022 643 8 34.754 2023 684 2 48.533 Míg 2023-ban a hazánkban forgalomban lévő 4,15 millió személyautóra 684 tűzeset jutott, addig a 48.533 tisztán elektromos autóból csak kettő igényelte a tűzoltók beavatkozását. A OKF szóvivőhelyettese az autós lapnak azt is elárulta, hogy a forgalomban lévő a 37.196 plug-in hibridből három gyulladt ki tavaly. Tehát, míg 2023-ban a hagyományos, illetve nem-tölthető hibridekből álló flotta 0,017 százaléka gyulladt ki, addig a villanyautóknak mindössze 0,004 százaléka, a konnektoros hibrideknek pedig 0,008 százaléka vált a tűz martalékává. Ennek alapján hazánkban is nagyságrendi az eltérés az új, tisztább hajtásláncok javára. A katasztrófavédelem illetékese egyébként a lapnak azt is elmondta, hogy tapasztalataik szerint a balesetet szenvedett elektromos járművek akkumulátora általában nem károsodik, de ha mégis, egyre több egységük rendelkezik modern oltólándzsával, vagy speciális tűzoltótakaróval. A magyar tűzoltók takaróval oltják a villanyautókat Árnyaljuk a képet A fenti statisztika azonban így egy picit sántít, nem árt valamennyire árnyalni a képet. Az első probléma az ilyen adatokkal, hogy nem veszi figyelembe a járművek életkorát, és így a feltehető műszaki állapotát sem. A magyar személyautó flotta sajnálatos módon közel 16 éves átlagéletkorral rendelkezik, de az szinte borítékolható, hogy az átlag villanyautó, vagy plug-in hibrid ennél jóval fiatalabb. Egészen biztosan egy számjeggyel kifejezhető az életkora, márpedig az elvárható, hogy egy 4 éves autó kisebb valószínűséggel gyulladjon ki, mint egy 14 éves. Így a fenti kép valószínűleg még akkor is csal a villanyautók javára, ha tudjuk, hogy az utóbbi években több modern, de hagyományos típust is visszahívtak már tűzveszély miatt. Dízelautó okozhatta a lutoni repülőtér parkolóját megsemmisítő tüzet A második probléma az, hogy az összesített számok nem mondanak semmit a tűz keletkezésének helyéről, okáról. A már említett svéd statisztika például ugyan egybemossa a hibrideket és a villanyautókat, de azt legalább megmutatja, hogy az ottani 2022-es 23 tűzesetből hat utazás közben, négy töltés közben történt, a többi pedig egyéb okból gyulladt ki. Az abszolút elkerülhető és megelőzhető baleset kategóriájába tartozik, a 20 éve okosba’ megcsinált otthoni elektromos rendszerben jelentkező túlmelegedés okozta tűzeset. Félezer villanyautó sértetlen a Fremantle Highway fedélzetén Ami viszont mindkét országban a villanyautók mellett szól, az a számok konzisztensen alacsony szintje a meredeken emelkedő darabszámok mellett. A svéd katasztrófavédelem például kiemelte, hogy miközben az elmúlt években az elektromos autók száma és aránya nagyot ugrott, a tűzesetek száma stabilan 20-24 között mozgott. Ugyanígy a hazai statisztikából is látszik, hogy míg 2020-ban 12 ezer kocsira jutott az a két tűzeset, addig 2023-ban ugyanennyi égett ki, de a már négyszer nagyobb villanyautó flottából. Remélhetőleg ez azt is jelenti, hogy az újabb és újabb típusok egyre biztonságosabbak, illetve a tulajdonosok is egyre felelősségteljesebbek az otthoni töltés kapcsán. Persze amíg ilyen alacsony számokról beszélünk, egy-egy az autóban leeső cigi, vagy töltés közben megolvadó 800 forintos kínai konnektor is nagynak tűnő mozgásokat mutathat a grafikonon – lásd a 2022-es adatot, amely négyszer annyi égő villanyautót mutat, mint a tavalyi. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!