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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Harmadával csökkenti villanyautóinak számát a Hertz

elektromos autó

2021 októberében nagy bejelentést tett az egyik legismertebb autókölcsönző, a Hertz: 100 ezer Teslát rendelt. Később a vállalat más márkákból is bevásárolt, így a Polstartnál 65.000, a General Motorsnál pedig 175.000 villanyautós megrendelést adtak el. Pontosabban, ezek több évre előre meghatározott szándéknyilatkozatok voltak.

A CEO most arról beszélt egy interjúban, hogy túl gyorsan váltottak.

Csökkentik, nem kivezetik

A Hertz tegnap este jelentett be, hogy az idei évben megválik villanyautó flottája harmadától, mert magasabbak a költségek és alacsonyabb a kihasználtság, mint várták.

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

Stephen Scherr CEO egy a CNBC-nek adott interjújában fejtette ki, mi áll a lépés mögött.

Mint a kölcsönző vezérigazgatója elmondta, a vállalat talán túl korán, túl gyorsan lépett, és bár a villanyautók felfutása, és az, hogy egy Tesla áll az eladási listák élén, a későbbiekben majd az elektromos járműveket teheti a legjobb kölcsönzői választássá, még nem tartunk itt.

Hatalmas rendelést adott le kínai villanyautókra az európai autókölcsönző

A vállalat döntését két tényező befolyásolta a költségoldalról.

Egyrészt, úgy találják, hogy a balesetek javítási költségei magasabbak, mint a hagyományos autóknál. Egy októberi interjúban már beszélt róla a CEO, hogy a hagyományos autóknál, illetve a hagyományos gyártóknál létezik egy nagy, utángyártott alkatrészeket előállító iparág, és több évtizedes, országos hálózatuk van az autógyártóknak. Ez még hiányzik a Teslánál – indokolta Scherr, hogy mire gondol a magasabb javítási költségek kapcsán.

Eddig kevesebb, mint 50 ezer Tesla érkezett csak a Hertz autókölcsönzőhöz?

A javítási költségek mellett az sem segített, hogy a villanyautók ára jelentősen csökkent a piacon, de különösen a Teslánál, így gondolniuk kell a flotta bekerülési ára és a használt eladási ár közötti különbségre is.

A cégvezető ettől függetlenül biztos benne, hogy továbbra is keresettek lesznek elektromos ajánlataik, mivel, mint elmondta, ügyfeleik jelentős része ma is hajlandó prémiumot fizetni a villanyautó kölcsönzéséért, de túlbecsülték a jelenlegi keresletet. Scherr szerint az is egy probléma lehet, hogy bár milliók vezettek már villanyautót, és tudják hogyan működik a jármű, sokaknak ez az első találkozásuk a technológiával. Mint a cégvezető elmondta, sokak náluk próbálják ki először az elektromos járműveket.

175 ezer elektromos autót vásárol a Hertz

A CEO ugyanakkor azt is kiemelte, hogy az Uberrel kötött megállapodásuk nagyon sikeres, és a szolgáltató sofőrjeinek fele villanyautót kölcsönöz tőlük a munkához.

Rengeteget spórolnak a villanyautós Uber sofőrök

Mivel az USA több nagyvárosa is azt tervezi, hogy 2030-tól már csak zéró kibocsátású autót lehet használni a személyszállításhoz, az igazgató szerint ez a trend csak növekedni fog.

Európára is kiterjeszti villanyautós együttműködését az Uber és a Hertz

Nem segít

A fenti problémákon túl valószínűleg azért az sem segített, hogy a téma kapcsán olvasott közösségi média bejegyzésekben elég vegyes kép alakult ki a felhasználókban a Hertz villanyautós szolgáltatásáról. Mint ilyenkor mindig, most is érdemes aláhúzni, hogy ez nem valami reprezentatív minta, a fórumokon véleményt megosztók között minden termék és szolgáltatás kapcsán túlsúlyban vannak azok, akiknek valami problémájuk, negatív tapasztalatuk volt.

Ezzel együtt sok helyen olvastunk olyan történeteket, amelyek kapcsán úgy tűnik, talán a Hertz, vagy az autógyártók is tehettek volna többet a helyzet javításáért.

Többen számoltak be arról, hogy a lefoglalt autót közel 100 százalékra töltöttnek ígérték, ám az idegen városba megérkezve, a reptér parkolójában 50 százalékra töltött kocsit találtak. Ezután töltőt kellett keresniük az ismeretlen környéken, miközben sokan azt sem tudták, hogy sok típus navigációs rendszere ezt magától megoldja, betervezi a töltést az úti célhoz vezető úton. De visszatérő elem volt az is, hogy nagyon magas töltési költséget számoltak fel, ha nem legalább 80 százalékkal vitte vissza az autót. (Ez egyébként benzineseknél is pont így van, nem éri meg a kölcsönzővel tankoltatni, hisz az alkalmazottjuk idejét is kifizetjük).

Arról is több helyen olvastunk, hogy az ügyfelek semmi tájékoztatást nem kaptak arról, hogyan működik az autó, hogyan kell tölteni, ami annak fényében reálisnak tűnik, hogy, különösen a reptéri autókölcsönzőknél gyakori, hogy az ügyfél csak az adatait adja meg a pultnál, vagy visszatérő vásárlóként már erre sincs szüksége. Magam is rendszeresen kölcsönöztem autót úgy, hogy online foglalás után a kölcsönző pultjához be sem álltam, egyszerűen a reptér kölcsönzői parkolójába kisétálva választottam egyet abból a sorból, amelyre a foglalásom feljogosított, és a több tucat kocsi közül elvittem egy szimpatikusat. A kijáratnál pedig csak a jogsimat, illetve az online rendelési adataimat ellenőrizték. Ha valaki még soha nem vezetett villanyautót, tucatnyi kérdése lehet, és kicsit elveszve érezheti magát egy ilyen szituációban.

Szintén sokszor lehetett olyan véleményt is olvasni, amikor valaki arról írt, hogy ő nem merne elektromosat kölcsönözni, mert nem tudja hogyan működik, és nem akar töltő keresgélés miatt idegeskedni, ami szintén azt támasztja alá, hogy az autógyártónak és a kölcsönzőknek javítaniuk kell a kommunikációt, csökkenteni kell a villanyautók körüli félelmeket, ha sikeres kölcsönzői programot akarnak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.