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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Tévedéseken alapulhat a BYD-akkugyár sztori, de attól még igazuk lehet

elektromosautó-akkumulátor

Először a Népszava, ennek alapján pedig pár órával később a Telex írta meg, hogy egy német weboldal értesülése szerint az autógyáron kívül akkugyárat is épít a BYD Szeged mellett.

Az eredeti Népszava cikk végkövetkeztetésével mi sem tudunk vitatkozni, de a forrásuk értelmezése hibásnak tűnik.

Fontos részletek

A Népszavában megjelent cikk a Teslamag.de nevű oldalra hivatkozik forrásként, és megjegyzi, hogy „a honlap a kínai elektromosautó-gyártó legnagyobb vetélytársához, a Teslához köthető”.

Bár a hír tartalmi részét nem érinti, nem árt tisztázni, hogy a Teslamag.de-nek semmi köze a Teslához, nem az autógyártó által üzemeltetett, vagy finanszírozott oldal, hanem egy kvázi rajongói lap. Az oldal egyébként mostanra egészen kinőtte magát, és mivel az autógyártó német gyárából, illetve annak építése kapcsán a helyi közösségből többször volt már információjuk első kézből, mi is többször idéztünk tőlük.

Ám, és ez a Népszava hírével a nagyobb probléma, a most előhozott hírük nem valami exkluzív értesülés, valami iparági pletyka.

Egy német nyelvű honlap tényként közli, hogy a BYD nem kizárólag autógyárat, hanem akkumulátorgyárat is épít Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén. Feltűnő, hogy a bejelentett autógyári beruházás kapcsán a TESLAMAG.de cikkében Szeged neve sem szerepel, csupán annyi, hogy az ország déli része a kínai autógyártó beruházási célterülete – írja a Népszava.

A friss magyar híradások kapcsán átnéztük a német oldal archívumát, de csak egyetlen cikket találtunk a BYD új magyar gyára kapcsán, amelyet egy hónapja, december 22-én hoztak le. Ez a dátum lényeges, ugyanis ez a karácsony előtti utolsó péntek volt a szegedi gyár bejelentésének hivatalos dátuma.

Szegeden épít autógyárat a kínai BYD

A Teslamag.de hírének forrása is ez a hivatalos bejelentés, írásuk konkrétan a Reuters idevágó cikkén alapszik, tehát ők is csak átvették az aznapi hírt, nem exkluzív fülest kaptak valahonnan.

Az ominózus, az akkugyártására utaló mondat a cikk bevezetőjében hangzik el, ám ez csak a szerző összefoglalójának, értelmezésének tűnik, az írásban máshol ilyen utalás, vagy ehhez forrásmegjelölés nincs.

Die neue Fabrik soll im Süden des Landes gebaut werden und neben Elektroautos auch Batterien produzieren – írja a Teslamag.de. Azaz magyarul: az új üzem az ország déli részén épül fel, és villanyautók mellett akkumulátorokat is gyárt majd.

A fenti sor valóban akkugyártásról szól, de ezt az oldal hírében, illetve megjelölt forrásaiban semmi nem támasztja alá, még csak azt sem állítják, hogy valaki ezt súgta volna nekik. Egyszerűen ők így értelmezték a bejelentést, és lássuk be, elsőre nem nehéz belátni, miért.

Alapvetően igaz lehet, de…

Nem nagyon tudjuk hibáztatni a Teslamag szerzőjét, amiért a karácsony előtti hírt így értelmezte, és egyet kell értenünk a Népszavában megszólaló szakértővel is annak tekintetében, hogy szinte elképzelhetetlen, hogy a BYD – hosszabb távon – csak autógyárat tervezne Magyarországra.

A BYD bejelentés kapcsán egyébként a Villanyóra podcastban ezt már többször említettük is.

A világ autógyártásában kibontakozó trend az, hogy a villanyautókat gyártó üzemek mellé, akár azokkal egy területre önállóan, vagy külső partnerrel vegyesvállalatban, akkugyárat építenek az autógyártók. A helyben gyártott autókhoz mostanában már a villanymotor, az akkucella, de legalábbis az akkupakk is sokszor ott készül.

A BYD ráadásul előbb volt akkugyártó, mint autógyártó, és villanyautóiban kizárólag a saját akkucelláit használja.

Ez az aksi nagyon penge

A vállalat fejlesztési iránya is az, hogy legújabb modelljeibe a Blade fantázianevű, vékony, de ellenálló tokozású prizmatikus LFP cellát rakja, amelyek a strukturális akkupakk részeként az autó szerkezeti elemei. Így ezek cseréje más gyártók celláira nem csak azért problémás, mert a BYD esetleg elvből csak saját alkatrészt használna, de az egyedi formátum másnál nem áll készen, nem egy standard, csereszabatos, a polcról levehető téglatest alakú normál akkucella.

Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú Blade LFP. A helykihasználás 50%-kal jobb. Forrás: medium.com

Elméletben meglephetnének minket egy olyan bejelentéssel, hogy a CATL vagy az Eve debreceni gyára szállít majd nekik akkucellákat, de ennek 1 százalék alatti esélyt adnánk.

Két forgatókönyv valószínű

Lehet arról van szó, hogy a jelenlegi közhangulatot látva az illetékesek nem merték bejelenteni az akkugyár érkezését, és arra várnak, hogy, ha elül a debreceni por, akkor módosítják majd a projektet.

BYD Blade cella a gyárban. Forrás: BYD

Itt egyébként van még egy olyan 1/B forgatókönyv is, – de ez kizárólag csak a mi elmélkedésünk -, hogy a BYD esetleg nátriumion akkut tervezne Szegeden gyártani, hiszen friss hír, hogy Kínában már megkezdték az első ilyen üzemük létesítését. Ez azért lehet lényeges különbség, mert így a vállalat azt tudná kommunikálni, hogy nem lítiumion technológiát telepít ide, hanem újszerű „sóval töltött” cellák készülnek majd hazánkban, amelyek talán barátságosabbnak tűnhetnek a laikus közvélemény számára és kevesebb ellenállást váltanának ki.

Villanyautó teszt: BYD Atto 3

A másik opció, hogy kezdetben valóban import cellákkal, vagy akkupakkokkal üzemel majd az üzem, de hosszú távon ezt akkor sem tartjuk reálisnak. Nincs közgazdaságilag magyarázható logika amögött, hogy az autókat itt nálunk, a kínaihoz képest „drága európai” bérekért gyártják, miközben az akkukat költséges szállítással és európai vámokkal terhelve szerzik be. Pláne úgy nehéz ezt elképzelni, hogy ha hazánkban olcsó villanyautót szeretnének gyártani az európai piacra.

Akárhogy is, mi sem tartjuk reális lehetőségnek az akkugyártás nélküli BYD gyárat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.