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 Az elektromos átállás előrehaladását nem csupán az elektromos járművek száma határozza meg. Egy korábbi cikkünkben amellett érveltünk, hogy fontos lenne minél hamarabb lecserélni az átlagosnál nagyobb fogyasztással rendelkező autókat, mert így felgyorsítható az olajfelhasználásunk csökkentése. De legalább ilyen fontos kérdés az is, hogy a különböző hajtáslánccal rendelkező járműveknek mekkora az éves futásteljesítménye. Hogy az elektromos autók futásteljesítménye hogyan tér el az átlagtól, ha egyáltalán eltér, arról nem rendelkezem adatokkal, azt viszont lehet tudni, hogy az átlagos életkoruk jóval alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, és ebből már le lehet vonni bizonyos következtetéseket. Szerencsénkre néhány olasz kutató pont arra a kérdésre kereste a választ, hogy a forgalomban lévő autók életkora milyen összefüggést mutat a futásteljesítményükkel és a szennyezésükkel. A vizsgálataik eredményét összegző tanulmány ugyan meglehetősen régen, 2013-ban íródott, de nincs okunk feltételezni, hogy e téren azóta jelentős változás történt volna. A szerzők több ezer olasz használt autó adatait elemezve azt találták, hogy a járművek által megtett összes kilométer az első 4-5 évben lineárisan növekszik, majd ezt követően a növekedés üteme lassul. Ez valószínűleg azért lehet így mert a legtöbb autó ilyen idős korban cserél először gazdát, ami sok esetben azt jelenti, hogy a céges felhasználást magánhasználat váltja fel, de ez csak a saját elméletem, nem a tanulmány megállapítása. A futásteljesítmény növekedése 13-14 éves korban azután teljesen ellaposodik. Ebben az is szerepet játszik, hogy a nagyon sok km-t futott, kevésbé jó állapotban lévő autókat már tizenéves korban elkezdik kivonni a forgalomból, ami ellensúlyozza a megmaradó állomány átlagának növekedését. Forrás: Caserini et al. – Impact of the dropping activity with vehicle age on air pollutant emissions A fenti számokkal összhangban az autók éves átlagos futásteljesítménye is folyamatosan csökken a kor előrehaladtával. A tanulmány készítésének időpontjában egy egyéves benzines autó még átlagosan 18 ezer km-t tett meg egy év alatt, 15 éves korában viszont már csak fele annyit, 9 ezer km-t. Forrás: Caserini et al. – Impact of the dropping activity with vehicle age on air pollutant emissions A tanulmány megállapításai nem jelenthetnek nagy meglepetést, hiszen a legtöbb új autót cégek vásárolják meg, és azok a magánszemélyek, akik sokat vezetnek, vélhetően szintén az újabb, modernebb járműveket preferálják. Gyakran hallhatjuk azt, hogy ha holnap beszüntetnék a hagyományos autók gyártását, azok még akkor is 25-30 évig az utakon maradnának. Ez technikailag igaz ugyan, csakhogy mint a mellékelt ábra is mutatja, az öregebb autók nem sokat közlekednek, és ha mégis, akkor hamar a roncstelepen kötnek ki. Ez pedig azt jelenti, hogy az elektromos átállás legfontosabb aspektusa, vagyis az elektromos hajtáslánc segítségével megtett km-ek aránya jóval gyorsabban tud növekedni, mint az a villanyautók puszta darabszámából következne. Valami hasonlót láthattunk a Trabantok, Wartburgok és egyéb KGST gyártmányú autók esetében is, amelyek forgalmazását a rendszerváltást követően állították le, és bár még ma is létezik belőlük jó néhány példány, valójában azonban már a 2000-es évek során kikoptak a közúti forgalomból, nem 25-30 év, hanem 12-15 év alatt. Ezért fog összeomlani a hagyományos autók gyártása PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!