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
auto
2024. 05. 04. szombat

Mindenkit meglepett a Rivian új modelljének premierje

elektromos autó

Az előzetes híreszteléseknek megfelelően március 7-én mutatta meg a Rivian az új, kisebb, olcsóbb SUV, az R2 prototípusát.

Volt egy nem várt meglepetés is.

R2

Az R2 sorozat az R1 pickup és SUV kistestvére lesz, így árban is olcsóbb autóknak ígérkeznek.

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

Rivian R2

Az autó gyártását 2026-ra ígéri a vállalat, míg árát nettó 45 ezer dollár, azaz nagyjából nettó 16 millió forint magasságába tervezik.

Rivian R2

Bár egyelőre nem minden műszaki paraméter ismert, az egymotoros hátsókerék-hajtásútól a két és hárommotoros összkerekes változatig minden lesz belőle, a hatótáv pedig 483 kilométert is elérhet az európainál szigorúbb amerikai EPA szabvány szerint. A legizmosabb változat 3 másodperc alatt gyorsul majd százra.

A 4,715 méter hosszú autó tengelytávját 2,935 méteresre tervezték, így lábhely lesz benne bőven, akinek pedig túl rövid lenne a csomagtartó az örülni fog a leereszthető hátsó szélvédőnek, amelynek segítségével hosszabb tárgyak szállítása is lehetséges lesz.

Rivian R2

A 11 kamerával és 5 radarral felszerelt vezetéstámogató az ígéret szerint a hármas szintű önvezetésre is alkalmas lesz, azaz bizonyos jól definiált körülmények között nem kell majd fognunk a kormányt.

Az autó padlólemezébe új, strukturális, 4695-ös, hengeres akkucellák kerülnek, amelyek osztoznak a Tesla és a BMW új celláinak átmérőjén, magasságban pedig valahol a kettő között helyezkednek majd el. Az R2-es család már alapból NACS csatlakozóval érkezik, így adapter nélkül tud majd a Supercharger hálózaton is tölteni.

A dizájn erősen merít a nagyobb testvérek formaterveiből, ami nem baj, mert a márka autóit általánosságban nagyon jól eltalált dizájnnyelvezet jellemzi.

Rivian R2

A Riviantól megszokott módon a kalandvágyó, kempingező, természetjáró vevőkörnek több hasznos kiegészítő is elérhető lesz a típushoz.

R3 és R3X

A bemutató meglepetése egy még kisebb és olcsóbb modellcsalád, az R3 és R3X bemutatása volt, amelyek a sportos crossover kategóriában indulnak majd versenybe. Erről korábban semmi nem szivárgott ki, sikerült teljesen titokban tartani a fejlesztést.

Rivian R3

A meglepetésvendégekről sok konkrétumot nem árult el még a gyártó, de az R2 gyártási ütemezését figyelembe véve 2027-2028 előtt nem várnánk őket.

Rivian R3

Az új széria ára sem ismert egyelőre, nyilván valahol 40 ezer dollár, az R2 tervezett ára alatt lesz majd.

Rivian R3

Az R3X a sima R3-as sportváltozata lesz, és állítólag a rallyautók inspirálták.

A cég az R2-ben bevezetésre kerülő lehúzható hátsó szélvédőt is átviszi az R3-as családba.

Kihívások

A Rivian egy rendkívül tetszetős dizájnnal rendelkező, kreatív megoldásokat kínáló márka, amelynek sokan szurkolnak, a kereslet valószínűleg nem lesz probléma.

A vállalatnak azonban meg kell küzdenie még pár kihívással, hogy az R2 és R3 modellek ne csak szépreményű prototípusok, hanem valós termékek legyenek.

Tavaly 50 ezer autót adtak el, 2024-re pedig csak 57 ezret ígérnek. Eközben 2023-as veszteségük 5,4 milliárd dollár volt – a tavalyi negyedik negyedévben minden egyes autójukon 43 ezer dollárt buktak, az autógyártás negatív 46 százalékos bruttó nyereséggel (veszteséggel) működött.

Szerencsére a cég mögött áll pár nagyobb befektető és 12 milliárdjuk van a bankban, de saját céljaik között is kiemelkedő helyen van, hogy csökkentsék a költségeket. Az ígéretek szerint 2024 utolsó negyedévében már szerény bruttó nyereséget tudnak majd felmutatni az autógyártáson.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.