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
auto
2024. 05. 18. szombat

Megnyílt az út a Tesla önvezető autói előtt Európában

önvezetés
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

Eredetileg az év közepére volt várható, de úgy tűnik az ENSZ égisze alatt működő Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) már most a márciusi ülésén jóváhagyta a változást.

Így már eggyel kevesebb kérdőjel van 2025 mögött.

Beta

Mielőtt önvezető autókba ülhetünk, nemcsak az ezen dolgozó vállalatoknak kell tökéletesíteni rendszereiket, de valószínűleg sok millió balesetmentes kilométert is fel kell mutatniuk, hogy megváltozzanak az erre vonatkozó jogszabályok.

A fejlesztésekhez vezető úton több különböző stratégia is van. Akad olyan vállalat, amely extra érzékelőkkel, a csomagtérbe pakolt több százezer dollárnyi elektronikával, előre feltérképezett és földrajzilag körülhatárolt területen hajtja autóit, mások pedig professzionális sofőrökkel róják a kilométereket.

A Tesla egy harmadik utat választott, több százezer amerikai sofőr vesz részt a programban, akik valós környezetben használják a legtöbbször már a négyes szinttel kacérkodó automatikát, de a rendszer még hibázhat, folyamatos felügyeletet igényel, hivatalosan nem is több, mint egy kettes szintű vezetéstámogató.

Kína már lépett, engedélyezte a hasonló megközelítést, így a hírek szerint ott még az idén megkezdődhet az amerikai mintára működő FSD Beta tesztprogram. Európában azonban jelenleg még olyan szabályok vannak életben, amelyek nem teszik lehetővé ezt a fejlesztési filozófiát.

Ahogy arról már korábban írtunk, most nálunk is változás készül, ám a témában illetékes UNECE bizottság munkáját ismerők eddig úgy gondolták, leghamarabb a WP.29 testület júniusi ülésén bocsájthatják szavazásra az új Driver Control Assistance Systems (DCAS) szabályozás végleges szövegét, és ha itt nem bicsaklik meg a folyamat, akkor elméletileg 2025-től lépnek életbe a rendelkezések.

Kisebb meglepetésre azonban, úgy néz ki, hogy az UNECE a napokban zajló 192. ülésén már el is fogadta a tavaly kidolgozott módosítást, így jogi akadálya már nem lesz annak, hogy jövőre Európába is elérkezzen az FSD Beta, azaz pontosabban az eddiginél jóval nagyobb autonómiát használó DCAS, digitális vezetéssegítő rendszerek. A szavazás tényét megerősítő hivatalos dokumentáció majd csak napok múlva kerülhet fel a megfelelő weboldalra, de az ülést online követő érdeklődők már a közösségi médián megerősítették, hogy a szavazás lezárult, a javaslatot elfogadták.

A félreértések elkerülése végett, a mostani döntés nem az önvezető autók engedélyezését jelenti, hanem az eddiginél sokkal önállóbb, több mindent – felügyelet alatt – végrehajtani képes DCAS rendszerek használatához teremti meg a kereteket. Ezekből válhatnak majd később teljesen önvezető autók, de nyilván az majd egy újabb engedélyezési kört jelent.

A következő lépés, hogy az ENSZ főtitkára is ellátja a pecsétjével a változást, majd hat hónapos kötelező várakozási / felkészülési időszak következik, mielőtt az új jogszabály életbe léphet. A Tesla, illetve más autógyártók ezután kérelmezhetik a kísérleti rendszereik bevezetését az Unió területén – így technikailag erre akár már a negyedik negyedévben sor kerülhet.

Számítási teljesítmény

Persze az még kérdés, hogy az autógyártónak jövő év elején lesz-e szabad kapacitása az európai ügyfelek bevonására.

A tavaly év végén debütáló, ám a felhasználókhoz csak az elmúlt hetekben eljutott FSD Beta v12 a vállalat önvezető rendszerének legújabb főverziója, amely alapvető változást hozott. A mesterséges intelligencia most már nemcsak az autó által követendő helyes nyomvonalról dönt, hanem magát a vezetést is a valós környezetből származó videókról tanulta meg – annak minden szabályával és technikájával együtt.

A felhasználók közösségi médiában megosztott tapasztalatai alapján az autó most már sokkal ember-szerűbben mozog, vált sávot, hajt végre manővereket, választja meg a megfelelő sebességet. De természetesen a rendszer még mindig nem tökéletes, folyamatos fejlesztésre szorul.

Ennek a megközelítésnek a hátránya, hogy elképesztő mennyiségű videóanyagra és számítási teljesítményre van szükség a fejlesztéshez. Előbbiből az FSD Beta programban résztvevő autósok visszajelzéseinek hála nincs hiány, ám a számítási kapacitás növelése állandó kihívás.

A cég vezetője, Elon Musk is erről beszélt legutóbbi, a témába vágó X-en közzétett bejegyzéseiben, hozzátéve, hogy igyekeznek gyorsan orvosolni a problémát, mivel jelenleg a szűk keresztmetszet a számítási teljesítmény a videók feldolgozásához és a mesterséges intelligencia tanításához. A vállalat folyamatosan nagy mennyiségű NVIDIA kártyát vásárol a saját fejlesztésű Dojo tréningszámítógépük fejlesztése mellett.

Kínában a vállalat – részben praktikus okokból, részben pedig a helyi előírások miatt – már egy ideje helyi szerverparkot épít, és valószínűleg ennek a megfelelő mérete szabja meg, mikor indul el a nyilvános tesztprogram.

Logikus, hogy az adatvédelemre amúgy is nagyon érzékeny EU-ban is hasonló helyi adatközpontra lehet szükség, hogy a helyi sajátosságokra megtanítsák a rendszert és finomítsák a működését.

Így a jogszabályi változások mellett 2025 legnagyobb kérdőjele, hogy a vállalatnak lesz-e megfelelő humán és technikai erőforrása Kína mellett még egy hatalmas új régió bevonására a programba.

Címlapkép: Brandonee916, YouTube

Akár már 2025-ben Európába érhet a felügyelt önvezetés

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.