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
auto
2024. 04. 23. kedd

Hagyjuk már: a háromtonnás villany pickup nem is zöld

elektromos autó

Magyarországon jelenleg a forgalomban lévő autóknak alig több mint az egy százaléka tisztán elektromos, és Skandináviát, valamint Kínát leszámítva szinte mindenhol hasonlóan alacsony arányokat láthatunk, ezért az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy az elektromos átállás nagyon lassan fog lezajlani, és a hagyományos autók még igen sokáig abszolút fölényben lesznek az utakon.

Valójában azonban ez nem ilyen egyszerű, nem lehet egyenlőségjelet tenni minden jármű közé, hiszen vannak köztük olyanok, amelyek az átlagosnál jóval többet közlekednek, és jóval több üzemanyagot fogyasztanak. A szimpla darabszámnál sokkal fontosabb az, hogy a megtett kilométerek és a felhasznált energia mekkora hányadát adják az elektromos autók.

Az Egyesült Államokban a Coltura, egy nonprofit szervezet készített felmérést a magántulajdonban lévő könnyű járművek üzemanyagfelhasználásáról – ebbe a kategóriába a 3,86 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó járművek (személyautók, furgonok, pickupok) tartoznak.

A Coltura az éves üzemanyagfogyasztás szerint rangsorolta az autósokat, és azt találta, hogy a felső 10%-ba tartozó sofőrök felelősek a (nem céges flottába tartozó) könnyű járművek üzemanyagfogyasztásának 35%-áért. Őket szuperfelhasználónak nevezték el.

Ami igazán megdöbbentő adat, hogy ezek a szuperfelhasználók több üzemanyagot égetnek el, mint az alsó 72%-ba tartozó sofőrök együttesen. Bár az amerikai szuperfelhasználók csak a világ népességének 0,24%-át teszik ki, ők használják fel a világon előállított összes benzin 10%-át.

Mit lehet tudni ezekről az emberekről?

A többségük vidéken, vagy elővárosi övezetben (suburb) él. A vidékiek 19%-a tartozik a szuperfelhasználók táborába.

Évente átlagosan több mint 64 ezer km-t vezetnek és 7173 liter benzint tankolnak. Egy-egy hétköznapon átlagosan 5,1 utat tesznek meg, a hétvégi napokon pedig 4,2-t, ami 186 km, illetve 156 km napi futásteljesítménynek felel meg.

De nem csupán arról van szó, hogy sokat mennek, a járműveik is sokat fogyasztanak: a szuperfelhasználók egy gallon benzinnel átlagosan csupán 19,5 mérföldet képesek megtenni, míg a nem szuperfelhasználóknál ez az érték 23 mérföld. Ez nem meglepő, ha azt is eláruljuk, hogy a szuperfelhasználók körében legnépszerűbb autók között olyan benzintemető monstrumokat találhatunk, mint a Chevrolet Silverado, a Ford F150, vagy a GMC Sierra.

A sok jövés-menésnek persze ára is van: míg az átlag amerikai a jövedelme 3,5%-át költi üzemanyagra, addig a szuperfelhasználóknál ez az arány 10,2%.

Ha egy szuperfelhasználó ül át egy elektromos járműbe, több mint ötször annyi üzemanyag elégetését takarítja meg, mintha egy nem szuperfelhasználó tenné ugyanezt, állapítja meg a Coltura.

Azt is modellezték, hogy mi történik akkor, ha a szuperfelhasználók elsőként, a többiekkel egyidejűleg, vagy utolsóként váltanak elektromos járművekre. Az eredmény nem meglepő módon az lett, hogy annál gyorsabban fog csökkenni az üzemanyagfelhasználás, minél előbb váltanak a szuperfelhasználók.

A Coltura éppen azért azt javasolja, hogy a döntéshozók szakítsanak az egységes, minden felhasználót azonos módon kezelő támogatási rendszerekkel, és fókuszáljanak kiemelten azoknak a csoportoknak az ösztönzésére, melyek a legnagyobb mennyiségű üzemanyagot használják fel.

Ha Európában is születne egy hasonló felmérés, akkor nyilvánvalóan más számokat látnánk, ám a jelenség kétségkívül nálunk is létezik, éppen ezért a fentebbi következtetés ránk is érvényes lehet.

Van azonban ennek a kérdéskörnek egy másik aspektusa is, amelyről érdemes beszélnünk. Azok, akik az átlagosnál nagyobb méretű járműveket használnak, aligha fognak átülni egy kisautóba, már csak azért is, mert sokan munkaeszközként használják az autójukat. Egy gazdálkodó vagy egy szobafestő számára nem opció a Fiat 500e.

Kép: Unsplash

Számtalanszor hallhattuk már azt a kritikát, amely szerint a nagy és nehéz villanyautók nem is zöldek, ilyeneket nem lenne szabad gyártani sem: „2-3 tonnás villany SUV-kel és pickupokkal akarjuk megmenteni a bolygót? Ez így kontraproduktív.”

Ez azonban egy végtelenül álságos kritika. Aki ma egy Ford F150-est vezet, az nagy valószínűséggel csak egy másik hasonló méretű autóra lesz hajlandó váltani, akár megalapozott a kategóriához való ragaszkodása, akár nem. És mint láthattuk, ők a legnagyobb szennyezők, ezért kiemelten fontos lenne, hogy a nagy batárok rajongói is képesek legyenek a saját igényeiknek megfelelő elektromos járművet választani. Akár tetszik, akár nem, a villanymonstrumokra mindenképpen szükségünk van az elektromos átálláshoz.

Sőt, ezekre van igazán szükségünk, ha gyorsan szeretnénk csökkenteni az olajfelhsználásunkat. Tudom, hogy ezt nem mindenkinek könnyű elfogadni, de ebben a kontextusban egy Cybertuck vagy egy Ford F150 Lightning „zöldebb”, mint egy elektromos kisautó, mivel több üzemanyag elégetését és kipufogását gátolja meg.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.