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
auto
2024. 07. 27. szombat

Az alábbi fotó rendszeresen előkerül a közösségi oldalakon mémként. Általában az elektromos autózást ellenzők osztják meg cinikus megjegyzésekkel, mondván az elektromos autó sem környezetbarát megoldás.

A fotó egy 2018-as kísérletnél készült (fotó: Jon Edwards)

A képről fél perc alatt megmondja a Google, hogy egy 2018-as ausztrál kísérlet során készült, amikor a helyi villanyautós közösség arra volt kíváncsi, hogy hatékonyabb-e dízel generátorral elektromos autót tölteni, mint dízel autóval közlekedni.

Hogyan lehetne hatékonyabb, hisz ugyanúgy gázolaj adja az energiát, csak azt még némi veszteséggel akkuban is tárolni kell – vágnánk rá azonnal, pedig ennyire nem egyszerű a válasz. A fix terheléssel működő dízel generátor hatásfoka annyival jobb egy személyautóban folyamatosan változó terheléssel működő dízelmotorhoz képest, hogy még az akkutöltés-kisütés-villanymotorban felhasználás 85% körüli hatásfokával szorozva is jobb lehet az eredmény, mintha közvetlenül hajtanánk az autót dízelmotorral.

A kísérlet során egy liter gázolaj elégetésével 3,392 kWh elektromos energiát termelt a generátor, ami elektromos autótól függően 4-7 liter közötti 100 km-re felhasznált gázolajat jelent. A teszten legjobb fogyasztást (4,3 liter/100 km) egy BMW i3s produkálta, a Tesla Model S-ek fogyasztása 5-6 liter között alakult, míg a Tesla Model X-ek 5,5-6,9 közötti dízel fogyasztással tettek meg 100 kilométert.

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

Fotó: Mark Spear / Facebook

A kísérlet elvégzésére az sarkallta Jon Edwards-t, akit már 6 éve is veterán villanyautósként emlegettek, hogy lehetetlen volt elektromos autóval közlekedni Ausztrália egyes régióban. Konkrétan például a Nullarbor-síkságon.

A Nullarbor-síkság egy kb. 200.000 négyzetkilométeren elterülő mészkő alapú száraz terület Dél-Ausztrália és Nyugat-Ausztrália határán. Legszélesebb pontja mintegy 1100 kilométer, északról a Nagy-Viktória sivatag határolja. Fákat szinte egyáltalán nem tartalmaz, innen kapta nevét, a Nullarbor jelentése „fa nélküli”.

A helyzet sajnos a következő évek során sem javult. 2020 novemberében Nyugat-Ausztrália kormánya hatalmas elektromosautó-töltő fejlesztésbe kezdett, azonban egy 720 km hosszú útszakasz Norseman és Nyugat-Ausztrália határa között teljesen kimaradt a programból.

Ennek hatására vette saját kezébe a problémát a korábbi kísérlet atyja, Jon Edwards és a Nyugat-Ausztrál Tesla Club. A problémát persze nem a töltőoszlopok megvásárlása és kihelyezése jelentette, hanem az elektromos hálózat hiánya a sivatagos régióban. Felmerült persze a töltőoszlopok napelemes-akkumulátoros energiaellátása, ez azonban számukra finanszírozhatatlan lett volna.

Fotó: Plugshare

Fosszilis üzemanyagot mégsem szerettek volna használni a töltők elektromos energiájának előállításához, ekkor jött egy mentő-ötlet: a használt étolaj.

Jon egy kompakt berendezés kifejlesztésébe kezdett, amely egy 50 kW-os DC töltőből, egy dízel generátorból, valamint annak üzemanyagaként használt étolaj szűrőrendszeréből állt.

A projekt sikeres volt, így 2022. január 12-én elvégezték az első sikeres töltést egy Caiguna pihenőhelyen lévő étterem és benzinkút parkolójába telepített berendezéssel. A töltőállomás éppen megfelezi a 720 kilométeres DC töltő nélküli szakaszt.

A bejegyzések szerint érdemes telefonon előre jelezni az érkezésünket, hogy a személyzet készen álljon a generátor indítására. (fotó: Plugshare)

A megoldás lényege, hogy a generátor üzemanyagát a helyben, az étterem által felhasznált, majd leszűrt étolaj biztosítja. Gyakorlatilag megújuló energiával és egyben veszélyes hulladék ártalmatlanításával oldják meg az arra közlekedő elektromos autók töltését.

Fél év után a töltőoszlopot meghibásodás miatt cserélték (fotó: Plugshare)

A fejlesztő elmondása szerint az étolajjal működő generátoros megoldás ötödébe kerül annak, mintha napelemes-akkumulátoros megoldást választottak volna, és úgyanúgy CO2-semleges megoldás, hiszen a használt étolaj elégetésekor keletkező szén-dioxidot a napraforgó megköti. Amíg az elektromosautó-forgalom alacsony az útvonalon, nem tartja indokoltnak napelemes töltőoszlop telepítését.

A sikereken felbuzdulva közösségi finanszírozási kampányba kezdtek, hogy a 720 kilométer hosszú töltősivatagot további Biofil, azaz étolajból áramot termelő töltőpontokkal fedjék le, jelenleg ugyanis csak AC töltők találhatók az útvonalon.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.