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 A Daihatsu és a Toyota belső vizsgálatai által feltárt visszásságok újabb nyomozásokat indukáltak, és most már a Honda, a Mazda és a Suzuki is téves adatok miatt magyarázkodik. Újabb bocsánatkérések és vizsgálati eredmények érkeztek Japánból. Éveken át Tavaly decemberben robbant ki az a botrány a Daihatsunál, amely során az derült ki, hogy a Toyota tulajdonában lévő autógyártó éveken át hamis törésteszt adatokkal forgalmazta néhány kisautóját – ezek egy része Toyota, vagy Mazda logóval került forgalomba. Ekkor azt is elismerték, hogy három belső égésű motor is a valóságtól eltérő adatokkal került forgalomba. A szabálytalanságokat a Toyota belső vizsgálata fedte fel. Hatalmas a botrány a Daihatsunál – a Toyota több modell forgalmazását azonnal leállította Február közepére az ügybe belebukott a Daihatsu teljes vezérkara, a Toyota pedig úgy döntött, hogy átszervezi a cég irányítását és szigorúbb felügyelet alá vonják őket. A Toyota menesztette a Daihatsu vezetőségét Ám ezt a botrányt majdhogynem felülmúlta az anyavállalat, a Toyota saját ügye, amelyet szintén a japán cég belső vizsgálata hozott felszínre. Ez az ügy január végén kapott nagyobb figyelmet, amikor az autógyártó kénytelen volt elismerni, hogy több típusnál is valótlan adatok szerepeltek egyes dízelmotorok gyári papírjain, így átmenetileg ezek szállítását le is állították. A két ügy kapcsán a Toyota vezérigazgatója bocsánatot kért a befektetőktől és a közvéleménytől, és reformokat ígért. Ám a feltárt visszásságok nem maradtak következmények nélkül, az illetékes japán minisztérium január 26-án felszólította az autógyártót, hogy vizsgálja felül korábbi típusengedély-kérelmeit. A cég ennek eleget is tett és az újabb belső vizsgálat eredményeiről május 31-én tájékoztatta a hatóságokat. Mint a vállalat közleményéből kiderül hét modellnél találtak újabb problémákat – köztük olyanoknál is, amelyeket már egy évtizede nem gyártanak. Jelenleg úgy tudni, a kérdéses modelleket csak a hazai piacon forgalmazták. A még jelenleg is gyártott Corolla Fielder és Axio, valamint a Yaris Cross hiányos gyalogosbiztonsági és törésteszt adatokkal kerültek a kereskedésekbe, míg a már megszűnt Crown, Isis, Sienta és RX esetében hibás törésteszt módszereket és teszteket tártak fel. A vállalat az újbóli bocsánatkérés mellett hangsúlyozza, hogy adataik alapján egyik autó sem jelent kockázatot az utasai számára, és nyugodtan használhatják ezeket a tulajdonosok. A cég által publikált részletek alapján egyébként úgy tűnik, hogy több esetben egyszerűen arról lehetett szó, hogy a vállalat mérnökei nem végeztek el bizonyos teszteket a kész modelleken, hanem a fejlesztések során begyűjtött értékeket írták be a végső dokumentációba. Például a bal oldali ütközési adatokat a jobb oldali tesztek oszlopába duplikálták, máskor pedig nem tesztelték le az adott modellbe épített légzsák-időzítőt, hanem a fejlesztéskor mért adatokat írták be a rubrikákba. Olyan is előfordult, hogy nem a szabványoknak megfelelő tömegű akadálynak ütköztették a kocsit, vagy a jogszabályoktól eltérő szögben végezték a tesztet, illetve egy típusnál a csomagtartóban lévő tárgyakat szabálytalanul rögzítették. Senki nem szűz A Toyota, illetve a csoporthoz tartozó Daihatsu botránya azonban tágabb vizsgálatot eredményezett, amely most más gyártóknál, a Mazdánál, a Hondánál és a Suzukinál is problémákat tárt fel. A Carbuzz összefoglalója szerint a japán hatóságok által most előírt belső vizsgálatok az említett cégeknél több szabálytalan homologizációs eljárást is feltártak. A Mazda ellenőrei például azt fedezték fel, hogy három, ma már nem gyártott típusnál, a Mazda 6, Atenza és Axela modelleknél a cég saját töréstesztje során nem maga a becsapódás, hanem egy külső eszköz aktiválta a légzsákokat – a cég azóta már újratesztelte az érintett autókat és azt mondják, mindegyik megfelel az előírásoknak. De nem csak a töréstesztekkel, a kibocsátási értékekkel is bűvészkedtek a gyártónál. Az MX-5 Miata RF és a Mazda 2 esetében a sorozatgyártásba került autókétól eltérő motorvezérlő szoftvert használtak, hogy azok átmenjenek a károsanyag-kibocsátási teszteken. Ezeknek a típusoknak a gyártását és exportját is leállították amig teljesen kivizsgálják az ügyet és újratesztelik az érintett modelleket. A japán teszteknek nem megfelelő értékek egyébként Amerikában például még beleférnek a szabványba, így az ottani autókra ennek nincs hatása. A cég vezetése ettől függetlenül bocsánatot kért biztosított mindenkit, hogy nagyon komolyan veszik az ügyet. A Honda ennél talán kevésbé kritikus adatokkal, a zajkibocsátási tesztek eredményeivel trükközött, mégpedig úgy, hogy hamis tömeg adatokat tüntetett fel, így más határérték vonatkozott a típusra, ezért ment át a vizsgán. Az érintett típusok száma azonban a Honda esetében jóval tágabb, 22 modellről van szó – ám ezek közül már egyiket sem gyártják. Nyolc modell esetében pedig a belső égésű vagy elektromos motor teljesítmény adatai nem egyeztek a valósággal. A 2009-2017 között gyártott autók biztonságát azonban ezek az eltérések nem érintették. A Suzuki bűnlajstroma a legrövidebb, náluk mindössze egy modell, a 2014-2017 között gyártott Alto érintett. Itt a cég belső tesztjei után arra lettek figyelmesek, hogy a fékút hosszabb volt a vártnál, az ok pedig az volt, hogy a vizsgálat során nem nyomták be megfelelő erővel a fékpedált. A teszt megismétlése helyett azonban kozmetikázták az adatokat a típusengedély megkérésekor. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!