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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Nem kell matekozni, az Ionity megmondja, hol és mennyit tölts

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Egy hosszabb út megtervezésében, pláne, ha ismeretlen országba, környékre visz, sokat segítenek az autók navigációs rendszerei és a különböző útvonaltervezők is.

Most az Ionity weboldala bővült egy ilyen funkcióval – mi meg gyorsan le is teszteltük.

No para

Mondanám, hogy ez főleg a kezdő villanyautósok problémája, de szerintem még a tapasztalt rókák is vetnek egy pillantást mondjuk a Plugshare térképére, ha olyan, 1000 kilométerre lévő városba készülnek, ahol korábban még nem jártak.

Mivel a villámtöltők legtöbbször nincsenek olyan szép nagy totemoszlopokkal és közúti előjelző táblákkal megjelölve, mint a benzinkutak, még akkor sem árt előre utánanézni a dolgoknak, ha az adott útvonal mellett egyébként hemzsegnek a töltőoszlopok.

Van olyan villanyautó, amelynek a fedélzeti navigációja ezt az akadályt egész jól veszi, és ha beírjuk, hogy a célpont mondjuk Hamburg, akkor nemcsak az útvonalat, de a töltések pontos helyét és időtartamát is betervezi nekik, és oda is navigál.

Ha autónk ezt nem tudja, vagy csak előre tervezgetünk egy későbbi útra, akkor célszerű az ABRP-t (A Better Route Planner) kipróbálni, amely rengeteg villanyautó típust ismer, tudja azok mennyit fogyasztanak, hol és mennyivel tudnak tölteni, de – előfizetéssel – még a forgalmi helyzetet és az időjárást is figyelembe veszi. Sőt, újabban már egyes töltőknél (pl. Ionity és Tesla Supercharger) azt is mutatja, hány oszlop érhető el és mennyi foglalt.

Az ABRP-nek eddig nem nagyon volt alternatívája, azonban most az egyik legnagyobb európai töltőszolgáltató, az Ionity hasonló funkcióval állt elő weboldalán.

Az útvonaltervező a felirat szerint több mint 1000 típust ismer – ebben nyilván a különböző modellek egyes alváltozatai, akkuméretei is benne vannak – de a kiindulási és célponton kívül beállíthatjuk az évszakot (nyár, vagy tél), illetve az akkunk induláskori töltöttségét és az érkezésénél elvárt minimumot is.

A még beta, azaz tesztverzió már így is egész jól működik, az ABRP ennél nyilván sokkal több paramétert enged változtatni, de nem mindenki kocka, sokakat elriaszthatna a túl sok opció.

Talán csak annyit hiányoltunk, hogy a pontos típus választásánál kicsit kevés volt az információ, mivel csak évjáratot lehet bepipálni. Saját autómnál, ami egy 2021-es Tesla Model 3 SR+ ez azonban minimum kétféle akkuméretet (55 és 60 kWh) jelent, és nem volt 100 százalékig egyértelmű, melyik opció melyiket takarja.

Az ABRP ebben kicsit részletesebb adatokat ad, így a sofőr jobban ki tudja választani saját autóját.

A szűrök között viszont már most, ebben az első változatban is beállíthatjuk, hogy milyen teljesítményű töltőkkel tervezzen a szoftver, így kizárhatjuk például a leglassabb oszlopokat. Azt is megjelölhetjük, hogy a töltőpontok körül milyen szolgáltatások legyenek elérhetőek – például szálloda, mosdó, étterem, játszótér vagy közért.

Ismét csak azt tudjuk mondani, az ABRP ebben is sokkal részletesebb, ezt akár minden egyes betervezett töltőpontra külön is beállíthatjuk, de lehet a kevesebb lehetőség egy kezdőnek itt is szerencsésebb.

Ráadásul első béta változatnak egyáltalán nem rossz ez.

Kipróbáltuk

Persze a puding próbája az evés, úgyhogy gyorsan ki is próbáltuk mennyire okos az útvonaltervező. Célpontunk Hamburg városa volt, amire Gárdonyból – mert, hát nem kell mindig pont Budapestről menni – a Google Maps 1143 kilométert és 11 óra 58 percet ír minden megálló nélkül.

Ezen a távon a legtöbb navigációs szoftver a magyar, szlovák, cseh és német autópályán viszi végig az embert, és igazából csak egy ponton kell igazán választani, mégpedig Lipcse után, ahonnan Hamburgot megközelíthetjük Hannover és Berlin irányából is.

Mi előbbit választottuk, és igyekeztünk a tesztben szereplő szoftvereket is rávenni, hogy ezt preferálják.

 

Az Ionity tervezője a – Google Maps szerinti – 1143 kilométeres utat 1228 kilométerre tervezte, ami azért kicsit nagy különbségnek tűnik. Persze lehet, hogy itt-ott másfelé kell menni a töltők miatt, de ahogy majd látni fogjuk, azért más tervezők ennél szorosabban követik az eredeti tervet.

Az Ionity szerint 13 óra 55 percre lesz szükség az úthoz, amiből 2 óra 42 perc töltéssel megy el, összesen 8 boxkiállás során. Mi viszont, ha összeadjuk a térképen feltűnő kis buborékokat, 2 óra 38 percet kapunk – a különbségre nincs magyarázat.

A másik furcsaság, hogy a töltési időt az útvonalból levonva 11 óra 13 perc jön ki, ami még úgy is 45 perccel kevesebb, mint a Google térképének jóslata, hogy 85 kilométerrel többet megyünk. Arra tudunk csak gondolni, hogy az Ionity tervezője egyelőre nem számol forgalmi adatokkal.

A 8 kiállást egyébként még a kisakkus Model 3 képességeit ismerve is túl soknak találjuk – meglátjuk mások mit mondanak.

Az viszont dicséretes, hogy az oldal megbecsüli, mennyibe fog nekünk mindez kerülni, 245 kWh energiát tippelt a töltésekre összesen, ami 176,8 euróba kerül.

Szintén pozitív, hogy az útvonaltervező a saját hálózaton kívül más oszlopokat is ismer, így első állomásnak például egy ZSE töltőt tett be, ahol 9 percet szeretne állni.

Alternatívák

Kíváncsiak voltunk, mit mond erre az útra a veterán ABRP, és rögtön három alternatívát is megnéztünk.

Először teljesen a szoftverre bíztuk, hogy kiválassza a töltőoszlopokat, egy hálózatot sem preferáltunk. Ez elméletben a legjobb választás a haladás szempontjából, hiszen így a szoftver mindig az optimális helyszínt rakja be.

Nos, ebben a körben az ABRP 1151 kilométeres utat hozott össze (Google Maps +8 km), és azt mondja, hogy 11 óra 31 percnyi autózás mellett 5 helyszínen összesen 1 óra 39 percet töltünk majd.

A nettó vezetési idő itt is gyanúsan kevés és valóban, az ABRP ingyenes változata nem számol forgalmi adatokkal, így ez nem reális idő. A töltések száma és ideje viszont már sokkal inkább elfogadható és közel áll ahhoz, amire az autó ismeretében számítanánk. Az ABRP tervezője néhány hálózatnál azt is megmutatja, jelenleg épp hány oszlop szabad és mennyi van az adott helyszínen.

A következő változatban azt mondtuk az ABRP-nek, hogy csak az Ionity oszlopokkal tervezzen, ami 1145 kilométert (Goolge Maps +2 km) és nettó 10 óra 30 perces utat eredményezett. Persze ez is forgalmi adatok nélkül értendő. Az 5 megálló és 1 óra 40 percnyi töltés ismét reálisnak tűnik, de érdekes, hogy ez 3 kiállással és egy teljes órával kevesebb, mint amit az Ionity saját maga tervez a weboldalán.

Az ABRP-ről tudjuk, hogy alapvetően nagyon konzervatív, és a valóságban inkább kevesebb pihenő lesz ebből, mint több, így valószínűleg arról lehet szó, hogy a legismertebb villanyautós útvonaltervező sokkal pontosabb modellekkel, fogyasztási kalkulációkkal rendelkezik a Model 3 kapcsán, mint az Ionity szolgáltatása.

Végül nézzük meg azt is, mit szól az ABRP ahhoz, ha csak Tesla Superchargerekkel kell megterveznie az utat. 1156 km (Google Maps +13 km) és nettó 11 óra 33 perc vezetési idő a kalkuláció vége, 1 óra 20 percnyi töltéssel 6 boxkiállás alkalmával. Ez a töltési idő konkrétan a fele annak, amit az Ionity weboldala számolt.

De ha már ennyit számolgattunk, mit mond a Tesla saját szoftvere erre az útvonalra, hiszen talán mégiscsak ez tudja legpontosabban, mi az optimális az adott típussal.

Nos, itt 1153 kilométeres utat kapunk (Google Maps + 10 km), valószínűleg ennyibe kerül, hogy az autópályáról itt-ott ki kell hajtani a Superchargerekhez. Az autógyártó saját navigációja 6 boxkiállással összesen 1 óra 42 percnyi töltéssel számol. Mivel ez a szoftver ismeri a forgalmi adatokat is, a teljes útra 14 óra 13 percet ír, ami 12,5 órás nettó vezetést feltételez a távon.

Mire jó ez?

Igazságot persze akkor tudnánk tenni, ha le is vezettük volna ezt az útvonalat, de abba meg sok váratlan forgalmi helyzet beleszólt volna. Én eddig kétszer voltam (hagyományos) autóval Hamburgban, 12 óra alatt egyszer sem volt meg, de volt 17 órás élmény is egy átmeneti, teljes autópályazárnak köszönhetően. Nesze neked tervezés.

Azért az látszik, hogy ezzel az autóval az ~1150 kilométeres távon 5-6 megálló és nagyjából másfél órányi töltés kell, hogy eljussunk a célba. (A nagyobb akkus három kiállóval megjárja).

Ezek alapján az Ionity tervezője egyelőre meglehetősen pontatlan, túl nagy fogyasztással kalkulál ezért túl sok megállót és egy órával több töltést tervez, mint ami szükséges.

A szolgáltatás egy nagyon hasznos kis extra lehet majd, de a cégnek még tovább kell finomítani az egyes típusok modelljeit, és nem ártana, ha a mobilapplikáció is rendelkezne ezzel a funkcióval.

Kezdőknek azonban már így is sokat segít.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.