PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 17. szerda

Brutális LFP akkumulátorokkal készül a BYD és a CATL

elektromosautó-akkumulátor
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA3L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A CATL és a BYD a világ két legnagyobb akkugyártója természetesen állandó versenyben vannak egymással.

És ezen mi csak nyerhetünk.

6C

Ha a szenzációs kínai akkubejelentésekre gondolunk az elmúlt évekből, akkor egyrészt örömmel látjuk, hogy nem csak marketing, laborban működő megoldások ezek, hiszen valós, megvásárolható autókba szerelik őket. Másrészt viszont sajnálkozunk, hogy valahogy ezek az áttörések csak nagyon lassan érnek el Európába.

Reméljük, a két gigász új LFP akkucelláinak nem ez lesz a sorsa, és akkora darabszámban tudják majd gyártani őket, hogy jut belőle a mi kontinensünkre is.

Az akkutechnológiai hírekben mindig jól értesült 36kr kínai gazdasági-technológiai oldal most exkluzív információt osztott meg a két akkugyártó legújabb készülő bejelentéseiről.

A BYD Blade (penge) fantázianevű LFP cellái talán a legismertebbek nálunk, jórészt a márka saját autói révén, de ebből az akkuból jut a berlini gyártású Tesla Model Y-ba is, ráadásul elég lenyűgöző, 20 perc körüli 10-80 százalékos töltési időről számolnak be a tesztek.

A BYD azonban nem állt le a fejlesztéssel, még az idei év második felében debütál a második generáció, ami szenzációs 6C töltési rátát ígér. Ez elméletileg 10 percre csökkentheti a boxkiállás idejét – ráadásul az olcsó és tartós LFP kémiánál.

Az akkumulátorok C rátája – borzasztóan leegyszerűsítve – azt mutatja meg, hogy mekkora teljesítmény leadására és befogadására képesek. Az 1C azt jelenti, hogy ekkora teljesítmény mellett a 0-100% töltéshez egy óra szükséges, a 4C ennek megfelelően 15, az 5C 12, míg a 6C 10 perces töltési időt jelent. Ez azonban azért leginkább egy elméleti maximum, amit sok más valós körülmény, az akku aktuális töltöttsége, hőmérséklete és a töltőoszlop teljesítménye is befolyásol.

A CATL sem akar lemaradni ebben a versenyben, de a vállalat egyszerre több vasat is tart a tűzben.

Idén februárban jelent meg a Shenxing LFP akkumulátoruk, amely a Zeekr 001-be került elsőként, és 5C rátájával 11,5 percre szorította a 10-80 százalékos töltési időt. Áprilisban aztán bemutatták a Shenxing Plus-t, ami ugyan „csak” 4C töltés tud, de a lítium-vasfoszfát kémiánál rekordnak számító 205 Wh/kg energiasűrűséget ért el, az európainál némileg engedékenyebb kínai szabvány szerint 1000 kilométeres hatótávot lehetővé téve.

A világ legnagyobb akkugyártójának kínálatában megtalálható a Qilin cella is, amely szintén 5C töltési rátát ígér, és 12 perc alatt 500 kilométert lehet belepumpálni a kínai CLTC szabvány szerint.

A kínai oldal szerint most a CATL a Qilin akkucellák következő generációjának bejelentésére készül, amelyek még idén elérhetőek lesznek és náluk is elhozzák a 6C töltést az LFP kémiába. Állítólag a Zeekr és más autógyártók már tárgyalnak a piaci bevezetésről.

Mindent fejleszteni kell

Az új, minden korábbinál nagyobb töltési teljesítményt és energiasűrűségeket állítólag úgy érték el a cégek, hogy 5 százalékban keverik az LFP cellák alapanyagait a nagyobb kapacitású hagyományos NMC cellák bizonyos összetevőivel.

Erről a megközelítésről már hallottunk a CATL új M3P cellái kapcsán, amelyek szintén a startpisztoly eldördülésére várnak, de állítólag a Li Megában és a Xiaomi egyes modelljeiben elérhető Qilin 1.0 is hasonlóan működik.

Ám ez önmagában még nem elég, mind a két vállalat folyamatosan fejleszti az akkuhűtés technológiáját is, hiszen a nagy teljesítményű töltés nagy hőleadással jár. A Qilin 1.0 alapú akkupakk esetében például ötszörösére növelték azt a felületet, amelyen keresztül lehetséges a cellák hőelvezetése.

A szűk keresztmetszet jelenleg egyébként a megfelelő teljesítményű töltőoszlopok száma. A 4C töltéshez például 480 kW maximális teljesítmény szükséges 615 A áramerősség mellett, ám ezekből még Kínában is kevés van.

A Li Mega MPV kínai egyterű például már képes az 5C töltésre, hála a CATL Qilin celláinak, ám az 522 kW csúcsteljesítmény és 400 kW feletti átlag eléréshez szükséges töltőoszlopból jelenleg csak egyetlen darab üzemel.

A kínai ipar azonban ezen is dolgozik, a Huawei például az év végéig 100.000-re kívánja növelni ultranagy teljesítményű folyadékhűtéses oszlopainak számát, és az újabb oszlopok egy része 600 kW leadására és 600 amperre is képes lesz.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.