Bjørn Nyland, a norvég YouTuber és villanyautós szakértő ismét egy elektromos járművet tett próbára az általa kidolgozott 1000 km-es kihíváson. A teszt célja, hogy valós körülmények között mérje fel az adott modell hosszú távú teljesítményét, töltési dinamikáját és vezetési élményét. Bjørn ezúttal a BYD Tang bruttó 111 kWh-s változatát vetette alá a próbának, amely az egyik legnagyobb akkumulátorral szerelt elektromos SUV az elektromos autók piacán. Előzmények és várakozások A BYD Tang egy nagyméretű, hétüléses elektromos SUV, amely a kínai gyártó egyik csúcskategóriás modellje. Az autó bruttó 111 kWh-s LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorral van felszerelve, amely a gyári adatok szerint akár 600 km hatótávot is biztosíthat a prémium villanybatárnak. Bjørn a teszt előtt arra számított, hogy a nagy akkumulátorkapacitás és a BYD tapasztalata az elektromos járművek, illetve az akkumulátorok gyártása terén biztosítja majd a megfelelő teljesítményt és megbízhatóságot a hosszú távú utazás során. Villanyautó teszt: BYD Tang Azonnali problémák A teszt elején a Tang mindenben jól teljesített. Azonban már az első töltésnél komoly gondok adódtak: Bjørn a jármű fedélzeti navigációjára hagyatkozva tervezte az útvonalat, amely azt jelezte, hogy 42 százalékos töltöttséggel érkezik az első töltőponthoz. A valóságban viszont alig 6 százalékkal, éppen csak be tudott gurulni a töltőállomásra. Ez már önmagában rávilágított a Tang gyári útvonaltervező rendszerének megbízhatatlanságára, amely a hosszú utazások során komoly kockázatot jelenthet. Rapidgate és a hőmenedzsment csődje Az ennél is nagyobb gond azonban a rapidgate, vagyis az akkumulátor túlmelegedése volt. Az akkumulátor hőmérséklete már az első töltésnél jóval magasabb volt a vártnál, de a valódi probléma akkor jelentkezett, amikor a rendszer képtelen volt megfelelően visszahűteni az akkupakkot. Az akkumulátor hőmérséklete elérte az 53°C-ot, és még a fagypont közeli külső hőmérséklet ellenére sem sikerült 50°C alá hűteni azt. Ez jelentősen visszavetette a töltési sebességet, ami minden egyes további töltésnél csak tovább rontotta a helyzetet. A teszt végére a hőmérséklet annyira kritikussá vált, hogy a rendszer letiltotta a DC villámtöltést, így Bjørn kénytelen volt 9,9 kW-os AC töltéssel energiát csepegtetni az akkumulátorba, hogy egyáltalán hazaérjen. Ez gyakorlatilag teljes kudarcot jelent az autó 1000 km-es kihívásán, hiszen egy ilyen kategóriájú járműtől elvárható lenne, hogy gond nélkül teljesítse azt a tesztet, ami a mai átlagos elektromos autóknak egyáltalán nem jelent kihívást! Nem ez az első eset Fontos kiemelni, hogy nem a BYD Tang az első kínai elektromos autó, amely hőmenedzsment-problémákkal küzd. Több kínai márka, köztük a NIO és az XPeng modelljeinél is jelentkeztek hasonló problémák, különösen hideg és extrém meleg időjárási körülmények között. Az európai és amerikai elektromos modellek általában fejlettebb akkumulátorhűtési rendszereket alkalmaznak, így ez a különbség jól érzékelhető az ilyen tesztek során. Bár a kínai autók, láthatóan hasonló mintába illeszkedő, hőmenedzsmenttel kapcsolatos problémáinak pontos okai nem ismertek, azt érdemes megjegyezni, hogy a kínai felhasználók többsége elsősorban otthoni töltést alkalmaz, mivel a napi átlagos vezetési távolság viszonylag alacsony az országban. A kínai gyártók ezért a fejlesztések során nagyobb hangsúlyt fektetnek az otthoni töltés optimalizálására, míg a folyamatos nagy teljesítményű töltésre kevesebb figyelmet fordítanak. Ez a gyakorlat hozzájárulhat ahhoz, hogy egyes modellek, mint például a BYD Tang, a hosszú távú utazások során komoly hőmenedzsment-problémákkal szembesülnek. Bjørn következtetései A teszt végén Bjørn összegzése szerint a Tang egy tágas, kényelmes, elektromos családi SUV, amely rövidebb távokra és városi közlekedésre ideális lehet, azonban a hosszú távú utazások során a töltési teljesítmény visszaesése komoly problémát jelenthet. Szerinte a BYD-nek fejlesztenie kell az akkumulátor hűtési rendszerét ahhoz, hogy az autó ténylegesen versenyképes legyen más gyártók prémium elektromos modelljeivel szemben. Mi lesz vele nyáron? Ha a Tang már 0°C körüli külső hőmérséklet mellett is ilyen súlyos problémákkal küzdött, érdemes elgondolkodni azon, hogy mi történne egy forró nyári napon, amikor a hőmérséklet eléri a 35-40°C-ot, és a napon álló autó aszfaltja akár 50°C fölé is melegedhet. Elképzelhető, hogy egy hosszabb nyári utazás során, például a tengerpartra menet, a Tang valószínűleg még ennél is súlyosabb problémákkal szembesülne!? Ha szeretnéd megnézni Bjørn teljes tesztjét, a videó elérhető az alábbi linken: Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!