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 Amikor a tavalyi évben az Európai Unió kiegyenlítő vámokat vezetett be a kínai elektromos autókkal szemben, a döntést nagyon sokan kritizálták. Az autógyártók megtorló intézkedésektől tartottak, a vásárlók pedig úgy vélték, hogy a vámok korlátozzák a versenyt és feleslegesen drágítják az autókat. Ha csak pénzügyi szempontok léteznének a világon, akkor persze igazuk is lenne az ellenzőknek, a valóságban azonban nem árt, ha más egyéb tényezőket is figyelembe veszünk, máskülönben nagyon pórul járhatunk. Egy tavaly augusztusban megjelent cikkemben mutattam be Joeri Schasfoort holland közgazdász nyomán, hogy miért is lehet racionális döntés megvámolni a kínai dömpingárut. Idézzük fel, hogy mit írtam közel nyolc hónappal ezelőtt: Az európai ipar leépülése más egyéb problémák mellett nemzetbiztonsági kockázatokat is felvet. Ennek az egyik oka az, hogy bár a kontinensünkön számos fegyvergyár található, ezeknek békeidőben kevés megrendelésük van, ezért a kapacitásaik ennek megfelelően korlátozottak. Márpedig egy fegyveres konfliktus során elképesztő mennyiségű hadianyagra lehet szükség. A civil gyárakat, így különösen az autóipari üzemeket azonban viszonylag gyorsan át lehet állítani hadi termelésre, ha beütne a baj. „A második világháborúban a Porsche páncélvadászokat, a Mercedes és az Opel katonai teherautókat, a BMW és a Rolls-Royce repülőgépmotorokat, míg a Ford Sherman tankokat gyártott. Nem is keveset. A világ akkori legnagyobb autógyártója, a GM a világ legnagyobb hadiipari beszállítójává vált a háború alatt: 119.562.000 tüzérségi lövedéket, 206.000 repülőgép-motort, 13.000 repülőgépet, 38.000 tankot, 198.000 dízelmotort, 190.000 ágyút, 1.900.000 géppuskát, 854.000 katonai teherautót gyártott. Az átállás mindössze 18 hónapot vett igénybe. Ford és Cadillac tankok, Oldsmobile ágyúk és Buick repülőgépmotorok hozták el a szabadságot Európa szerencsésebb felébe” – írtam tavaly nyáron. M4 Sherman tank: a legkeményebb Ford, amit valaha gyártottak. 49.234 példány készült belőle a háború alatt. Kép: Ford Akkor ezt a szempontot még alaposan alá kellett támasztanom, az elmúlt néhány hónapban azonban akkorát fordult a világ, hogy ma már aligha szükséges a magyarázkodás. Az európai autóipar a közelmúltban számos kihívással nézett szembe, melyek közül az egyik talán legsúlyosabb a termékeik iránti kereslet csökkenése, különösen a kínai piacon. Az alacsonyabb eladási számok a kapacitáskihasználtság csökkenését hozzák magukkal, ami pedig a vállalatok versenyképességét rontja, ami még alacsonyabb keresletet eredményez, és így tovább, egészen addig, amíg végül egy alacsonyabb szinten konszolidálódik az iparág. Ez azonban gyárbezárásokat jelent az értéklánc teljes spektrumán. A vámok ezt a folyamatot hivatottak megfékezni, bár az exportlehetőségek beszűkülését nem tudják ellensúlyozni, mint ahogyan azt sem, hogy az elektromos autók kevesebb alkatrészt igényelnek. A hadiipari megrendelések azonban további segítséget nyújthatnak a keresleti problémákkal küzdő autóipari beszállítóknak. Az Európai Unió az utóbbi időben a védelmi kiadások radikális növelése mellett kötelezte el magát, miután az Egyesült Államok segítségére már nem igen lehet számítani ezen a téren – mint ismeretes, Elon Musk (egyesek szerint a de facto elnök) egyenesen az ország NATO-ból való kilépése mellett foglalt állást. We really should. Doesn’t make sense for America to pay for the defense of Europe. https://t.co/jXs6yNA8Re — Elon Musk (@elonmusk) March 9, 2025 Az Európai Bizottság által nemrégiben bemutatott ReArm Europe nevű terv 2030-ig 800 milliárd eurót fordítana a védelmi ipar megerősítésére, ám ilyen rövid idő alatt nehéz, ha nem egyenesen lehetetlen a szükséges gyártási kapacitások kiépítése, bármennyi pénzt is szánunk rá. A termelés felfuttatásához ugyanis szükség van infrastruktúrára, szükség van szaktudásra és szükség van munkaerőre is. Ezeket nem lehet csak úgy levenni a polcról. Az autóipari cégek, amelyek évtizedekig Németország gazdaságának motorjai voltak, eközben munkahelyeket szüntetnek meg és üzemeket zárnak be a kereslet lanyhulása és az elektromos járművekre való átállás közepette. A megoldás adja magát: a kihasználatlan autóipari kapacitásokat be kell csatornázni a védelmi iparba, ami egy win-win szituáció lehet mindkét ágazat számára. Az első lépések már meg is történtek ebbe az irányba. A Rheinmetall, Európa vezető lőszergyártója, nemrégiben bejelentette, hogy két, jelenleg autóipari alkatrészeket gyártó üzemét át kívánja alakítani, hogy főként védelmi felszereléseket gyártson. A vállalat persze könnyű helyzetben van abból a szempontból, hogy autóalkatrészeket gyártó üzemekkel is rendelkezik, így számukra könnyebb az alkalmazkodás a változó környezethez. Más hadiipari cégeknek azért ennél kreatívabb megoldásokhoz kell folyamodniuk. A Hensoldt, amely az Ukrajna által az Oroszországgal vívott háborúban használt TRML-4D radarrendszereket gyártja, most épp tárgyalásokat folytat arról, hogy mintegy 200 munkavállalót vegyen fel a Bosch és a Continental nagy autóalkatrész-gyáraiból. „Az autóiparban tapasztalható nehézségeket az előnyünkre fordítjuk” – mondta Oliver Doerre, a Hensoldt vezérigazgatója a Reutersnek, hozzátéve, hogy a további beruházások több mint kétszeresére, évi 25-30-ra növelhetik a TRML-4D éves gyártását. A folyamat persze kétirányú, nemcsak a hadiipari cégek próbálják felszipkázni az autóipar fölös kapacitásait, hanem maguk a beszállítók is igyekeznek felugrani a vonatra. Ezek a kis és közepes méretű cégek ugyanis az autóiparnak az elektromos járművekre történő átállása során nehéz helyzetbe kerültek, mivel az elektromos autókhoz jóval kevesebb alkatrészre van szükség, mint a hagyományos autókhoz. Sokan a védelmi ipar felé fordulnak, abban a reményben, hogy hasznot húzhatnak abból a több százmilliárd euróból, amelyet az európai kormányok a hadseregeik megerősítésére fordítanak. A Bloomberg egy nemrégiben megjelent cikkében mutatta be a bajorországi Martin Büchs családi vállalkozását, amely több mint egy évszázada szállít váltó- és motorhűtőrendszereket az autógyártóknak. Az európai autóiparban tapasztalható zűrzavarban Büchs megpróbálja újjáalakítani a Jopp nevű vállalatát, amely az ország egyik leggyorsabban növekvő ipari ágazatának, a hadseregnek is a beszállítója. „Sok lehetőséget látunk a védelmi iparban” – mondta el Büchs, aki az elmúlt öt évben az autóipari visszaesés miatt a Jopp alkalmazottainak 20%-át volt kénytelen leépíteni. „A munkavállalóink általában nyitottak az új ötletekre, mert számukra a hosszú távon fenntartható munkahelyek jelentik a prioritást.” Persze nem csak Németországban figyelhetünk meg hasonló folyamatokat. A francia Europlasma lőszergyártó által egy korábbi Renault-öntödére tett ajánlatot nagy figyelemmel kísérik a nehéz helyzetben lévő autóipari beszállítók, akik a hagyományos autógyártásból származó kereslet csökkenésével párhuzamosan a védelmi kiadások növekedését szeretnék kihasználni. A nyugat-franciaországi öntödét lőszergyártásra állítanák át a tervek szerint. „Bár a háborúval kapcsolatos üzleteknek nem örülhetünk felhőtlenül, az új védelmi megrendelések segíthetnek néhány olyan autóipari üzemnek, amelyek a megrendelések hiányától szenvednek” – mondta Jean-Francois Nanda, a CFDT szakszervezet képviselője a Reutersnek. Az Europlasma, az öntöde állandó munkahelyeinek 80%-át kívánja megtartani. „Ha valaki tudja, hogyan kell autókat gyártani, akkor katonai járműveket, drónokat is tud gyártani; sok vállalat képes erre” – mondta Jean-Michel Jacques, az öntödének otthont adó Morbihan megye parlamenti képviselője. A vállalat munkásainak azonban vannak fenntartásaik. „A szavakon és szándéknyilatkozatokon túl továbbra is sok a bizonytalanság a gyártandó lőszerek tényleges mennyiségét illetően” – mondta Mael Le Goff a CGT szakszervezet részéről. Hozzátette, hogy a hadiipari megrendelések önmagukban nem lesznek elegendőek az üzem fenntartásához. A védelmi kiadások változhatnak, ha enyhülnek a geopolitikai feszültségek – ismerte el Garnarche-Creuillot, az Europlasma igazgatója. „Feltételezem, hogy nagyjából öt év áll előttünk, nem pedig 15” – mondta. A szakszervezetek és a cégvezetők aggodalmai nem megalapozatlanok. Egyrészt a mostani megrendelési boom hosszabb távon nem fog fennmaradni, másrészt pedig a védelmi ipar jóval kisebb, mint a civil járműgyártás – Németországban 2022-ben tízszeres volt a különbség az árbevétel tekintetében a két iparág között. Teljes körű vagy hosszabb távú megoldást tehát nem fog tudni nyújtani a védelmi szektorba történő bekapcsolódás, de átmenetileg talán lélegzetvételhez juttathatja az európai autóipart, amíg a fájdalmas strukturális átalakítások lezajlanak. Ennek a fordulatnak persze nem mindenki örül. Moszkva határozottan elítélte az EU militarizációs tervét, amelyet egyértelműen Oroszország ellen irányulónak tart. Van egy baljóslatú oka, amiért Európa beleáll a kereskedelmi háborúba Kínával Címlapkép: Rheimetall dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!