PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48c2NyaXB0IHNyYz0iaHR0cHM6Ly9jZG4uZG91YmxldmVyaWZ5LmNvbS9kdmJtLmpzI2N0eD0zMTgwMTQyMyZjbXA9MzM2MjIwODAmc2lkPTEwMTY5NTk1JnBsYz00MjA3OTA1MzcmYWR2aWQ9MTM5MTk0MzImYWRzcnY9MSZtb249MSZibGs9MCI+PC9zY3JpcHQ+PG5vc2NyaXB0PjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzYyMjA4MCZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyMDc5MDUzNyZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fSIgd2lkdGg9IjAiIGhlaWdodD0iMCIvPjwvbm9zY3JpcHQ+ A Covid-járványt megelőző években a globális gépjárműgyártás – beleértve a könnyű és nehéz gépkocsikat is – évi mintegy 95 millió darabon tetőzött. A pandémia, majd az azt követő chiphiány azonban megtörte a korábbi lendületet: az éves eladások 80 millió darabra estek vissza, és három éven át ezen az alacsonyabb szinten stagnáltak a gazdasági nehézségek közepette. A kilábalás 2023-ban kezdődött meg, és tavaly az értékesítések újra elérték a 95 millió darabos szintet. Ez a fordulat ugyan jó hír az iparág egésze számára, a belső égésű motorral szerelt járművek viszont alig részesültek belőle. A Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetének (OICA) adatai szerint 2020 óta több mint 15 millióval nőtt a globálisan értékesített járművek száma, de ebből a belső égésű motoros modellek csupán 6 millióval vették ki a részüket. A különbséget az elektromos járművek robbanásszerű terjedése magyarázza: ezek eladásai négy év alatt 2,2 millióról 11,8 millióra emelkedtek. Amennyiben figyelmen kívül hagyjuk a Covid miatti visszaesést, akkor utoljára 2012-ben adtak el a tavalyinál is kevesebb belső égésű motoros járművet. A technológia tehát a növekvő piac ellenére is inkább egy helyben toporog, mintsem emelkedne az árral, miközben 2024-ben még a csapból is az folyt, hogy kipukkadt a lufi, zuhannak az elektromos autók eladásai. Ez a narratíva azonban már akkor sem volt megalapozott, mára pedig teljesen megdőlt, ami nem is csoda, hiszen nehéz lenne szembemenni a realitásokkal: Kínától Dél-Amerikán át Európáig a világ legtöbb régiójában növekszik a kereslet az egyre fejlettebb és elérhetőbb árú elektromos járművek iránt. Hogy Magyarországon hogyan emelkednek az eladások, arról mi is rendszeresen beszámolunk, nemrégiben pedig azt is megírtuk, hogy Németországban a támogatások kivezetése ellenére is rekordot döntött az első negyedév. Érdemes talán azt is megemlíteni, hogy idén már a mindeddig viszonylag konzervatívnak számító dél-európai régió is gyorsabb fokozatra kapcsolt az átállásban: Portugáliában 29%-kal, Spanyolországban 68%-kal, Olaszországban pedig 58%-kal növekedtek az elektromos járművek eladásai az első negyedévben. Márpedig ha tavaly sem voltak képesek érdemi növekedésre a belső égésű motoros járművek, akkor vajon milyen jövő vár rájuk a következő években, amikor még fejlettebb töltőhálózat, nagyobb hatótáv, gyorsabb töltés és alacsonyabb árak jellemzik majd az elektromos autók piacát? dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!