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
auto

Bejelentették Ausztrália legnagyobb akkus energiatárolóját

energia
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

A francia Neoen már többször szerepelt híreinkben, mivel az akkus energiatárolókkal kiegészített megújuló energiát termelő erőművek egyik úttörőjének számít.

Talán nem is véletlen, hogy övék lehet a világ egyik legnagyobb akkutelepe is, ha megvalósul a most bejelentett terv.

Szél & akku

149 darab, 300 méter, azaz közel 100 emelet magasságú és egyenként 8 MW teljesítményű szélturbinákból készül erőművet építeni a Neoen Ausztráliában, a fővárostól, Canberrától 50 kilométerre.

Az 1200 MW teljesítményű szélerőmű magyar példával élve nagyjából Paks 2 egy teljes blokkjának felel meg.

De, mint tudjuk, a megújulók, még ha azok 300 méter magasra felérő, 100 méteres lapátokkal szerelt szélturbinák is, nem termelnek folyamatosan, néha pedig pont az a gond velük, hogy olyankor is maximumon járnak, amikor kevesebb az igény a hálózatban.

Ezért a francia energiavállalat ausztrál leánya az ország legnagyobb szélerőműve mellé megépítené a világ egyik legnagyobb akkuparkját is.

Forrás: Neoen

Az akkupakkok összesített kapacitása 3200 MWh lesz, ami az előbbi példát folytatva a paksi atomerőmű jelenlegi maximális termelését is több, mint másfél órára tudná elraktározni. Ez csak alig marad el a jelenlegi világrekordtól, amely a kaliforniai Edwards & Sanborn akku és napelempark 3287 MWh beépített kapacitással, 875 MW teljesítménnyel.

Ekkora akkukapacitás bőven tudja támogatni a hálózat csúcsterhelésekor fellépő igényeket, ráadásul mindez a másodperc törtrésze alatt kapcsolódhat be, míg egy gázerőmű felpörgetése percekig tart.

A gyakorlatban persze azt is tudjuk, hogy egy 3200 MWh-s akkutelep nem úgy üzemel, hogy egy órán át 3200 megawattot ad le. A tervek szerint a Bondo projekt akkui négy órán át tudnak majd folyamatosan 800 MW teljesítményt leadni, ráadásul azt is két részre bontva, két külön 330 kV-os távvezetékbe táplálják be, ha csak nem épül meg egy új nagyfeszültségű vezeték addigra a régióban.

A Bondo szélerőmű egyébként csak egy a helyi erdőgazdaság által javasolt szélturbina-projektek között a térségben, lesz ennél egy kisebb 500 MW teljesítményű is, de tervben van egy még nagyobb, 2000 MW-os is.

A jelenlegi tervek térképe. Forrás: Neoen

A Bondo projekt egyébként eredetileg ennél is több, 230 turbinával számolt, de a növényzet és a helyi bennszülött kultúra hagyatékának védelmében csökkentették a méreteket és létrehoztak egy 2,1 kilométeres védősávot is a legközelebbi településtől, valamint 40 métert tartanak a legközelebbi vízi élőhelytől is.

Az engedélyeztetés jövőre kezdődhet, 2028-2029 lehet az építkezés kezdete a teljes projekt pedig több fázisban, 4-6 év alatt valósul majd meg – írja a Renew Economy ausztrál szakportál.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás