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
auto

Bejelentették Ausztrália legnagyobb akkus energiatárolóját

energia
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

A francia Neoen már többször szerepelt híreinkben, mivel az akkus energiatárolókkal kiegészített megújuló energiát termelő erőművek egyik úttörőjének számít.

Talán nem is véletlen, hogy övék lehet a világ egyik legnagyobb akkutelepe is, ha megvalósul a most bejelentett terv.

Szél & akku

149 darab, 300 méter, azaz közel 100 emelet magasságú és egyenként 8 MW teljesítményű szélturbinákból készül erőművet építeni a Neoen Ausztráliában, a fővárostól, Canberrától 50 kilométerre.

Az 1200 MW teljesítményű szélerőmű magyar példával élve nagyjából Paks 2 egy teljes blokkjának felel meg.

De, mint tudjuk, a megújulók, még ha azok 300 méter magasra felérő, 100 méteres lapátokkal szerelt szélturbinák is, nem termelnek folyamatosan, néha pedig pont az a gond velük, hogy olyankor is maximumon járnak, amikor kevesebb az igény a hálózatban.

Ezért a francia energiavállalat ausztrál leánya az ország legnagyobb szélerőműve mellé megépítené a világ egyik legnagyobb akkuparkját is.

Forrás: Neoen

Az akkupakkok összesített kapacitása 3200 MWh lesz, ami az előbbi példát folytatva a paksi atomerőmű jelenlegi maximális termelését is több, mint másfél órára tudná elraktározni. Ez csak alig marad el a jelenlegi világrekordtól, amely a kaliforniai Edwards & Sanborn akku és napelempark 3287 MWh beépített kapacitással, 875 MW teljesítménnyel.

Ekkora akkukapacitás bőven tudja támogatni a hálózat csúcsterhelésekor fellépő igényeket, ráadásul mindez a másodperc törtrésze alatt kapcsolódhat be, míg egy gázerőmű felpörgetése percekig tart.

A gyakorlatban persze azt is tudjuk, hogy egy 3200 MWh-s akkutelep nem úgy üzemel, hogy egy órán át 3200 megawattot ad le. A tervek szerint a Bondo projekt akkui négy órán át tudnak majd folyamatosan 800 MW teljesítményt leadni, ráadásul azt is két részre bontva, két külön 330 kV-os távvezetékbe táplálják be, ha csak nem épül meg egy új nagyfeszültségű vezeték addigra a régióban.

A Bondo szélerőmű egyébként csak egy a helyi erdőgazdaság által javasolt szélturbina-projektek között a térségben, lesz ennél egy kisebb 500 MW teljesítményű is, de tervben van egy még nagyobb, 2000 MW-os is.

A jelenlegi tervek térképe. Forrás: Neoen

A Bondo projekt egyébként eredetileg ennél is több, 230 turbinával számolt, de a növényzet és a helyi bennszülött kultúra hagyatékának védelmében csökkentették a méreteket és létrehoztak egy 2,1 kilométeres védősávot is a legközelebbi településtől, valamint 40 métert tartanak a legközelebbi vízi élőhelytől is.

Az engedélyeztetés jövőre kezdődhet, 2028-2029 lehet az építkezés kezdete a teljes projekt pedig több fázisban, 4-6 év alatt valósul majd meg – írja a Renew Economy ausztrál szakportál.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás