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
auto

A Dyson is villanyautót épít, de vajon mire számítsunk?

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

Sir James Dyson brit feltaláló 1987-ben alapította meg vállalatát, mely elsősorban a porszívóiról, és ventilátorairól lett ismert az egész világon. Tavaly szeptemberben azonban egy teljesen másfajta termék, mégpedig egy elektromos autó megjelenéséről tett bejelentést. Az alapító elmondása szerint a villanyautó gondolata nem egy hirtelen ötletből született meg, hanem már 1998 óta szeretett volna egy tisztább meghajtású járművel belépni az autóiparba, akkoriban azonban még csak szennyező kocsikat gyártottak, ami a politikusokat egyáltalán nem zavarta. Most viszont a vállalat 400 mérnök munkatársa már közel 3 éve dolgozik egy autón, ami 2020-ra akár piacra is kerülhet.

A Dyson készülő villanyautójáról csak nagyon keveset tudunk, vagyis amennyit a szeptemberi bejelentésen, és egy novemberi interjún elárult az igazgató.  A 2,5 milliárd fontos projekt egyelőre még nem eredményezett prototípust, de ha hihetünk a gyártónak, akkor a villanymotor már készen van, a kocsiba kerülő szilárdtest akkumulátor pedig már javában fejlesztés alatt áll, így reményeink szerint hamarosan fel is tud mutatni valamit a gyártó. A Dyson ígérete szerint az autó „gyökeresen más” lesz, mint a most kapható modellek, hiszen „nincs értelme olyat csinálni, ami úgy néz ki, mint mindenki másé”. De hogy pontosan mire is számíthatunk, azt a mai napig sűrű köd fedi, éppen ezért néhány grafikus előkotorta minden tehetségét, és elkészített egy képet arról, hogy ők milyennek képzelik el a vállalat első autóját:

Forrás: OmniAuto

Bár kétségtelenül látványos járművet sikerült megtervezniük, szinte biztos, hogy a két év múlva érkező villanyautó nem így fog kinézni, ugyanis Dyson leszögezte, hogy nem sportautó lesz, ám nem is egy LEAF-hez hasonló olcsó, bárki számára elérhető népautó. Hogy a brit vállalat kocsija hol fog készülni, arra még nem született végső döntés, de elég valószínű, hogy a Távol-Keleten, amely térség piaca sokkal gyorsabban reagált az elektromos közlekedés terjedésére, mint Európáé, a vállalat pedig érthető módon a felvevőpiac mellett szeretne elhelyezkedni. Ha esetleg attól félnénk, hogy hozzá nem értő porszívó-szakemberek dolgoznak majd az autón, ne tegyük, tudniillik a Dyson már mintegy 20 hónapja gyűjtögeti a képzett és autógyártásban tapasztalt szakértőket olyan gyártóktól, mint a Tesla, az Aston Martin, vagy a BMW.

A Dyson villanyautó 2020-as, vagy a gyártó szerint reálisabban 2021 eleji érkezésekor már jócskán az önvezető technológia világában fogunk élni, így feltehetjük a kérdést, hogy a brit gyártó kocsija is képes lesz-e majd magát irányítani. A vállalat alapítója szerint a teljes, sofőr nélküli önvezetés még arrébb van, de Level 2-es vezetéstámogató funkciók mindenképpen helyet fognak kapni a járműben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.