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 Legtöbbször ha elektromos autók akkumulátorához szükséges nyersanyagokra gondolunk, akkor általában a lítiumot említjük, pedig nem csak ez szükséges hozzá, sőt lítiumra szinte alig van szükség. Az alkotóelemek között a lítiumon kívül megtaláljuk még a mangánt, nikkelt és kobaltot is. Ezek közül az első kettőből van bőségesen, míg az utóbbiból, vagyis a kobaltból annál kevesebb. A lítiummal ellentétben ez az, ami jelenleg szűken áll rendelkezésre a világon. Bár még nagy gond nincs mivel a kitermelt kobaltnak kevesebb mint a 10%- át használják fel az elektromos autókhoz, de ez az arány a villanyautók elterjedésével jelentősen megnőhet. A kobalt ára már az utóbbi kettő évben is a háromszorosára nőt, és tovább emelkedhet ha a kitermelést nem tudják bővíteni. Továbbá mivel az akkumulátor egy elég tetemes tétel az elektromos autók árában, ezért ha nő a kobalt ára, akkor az autót se lehet olcsóbban adni, és így nehéz lesz népszerűbbé tenni szélesebb vásárló körben is az elektromos autózást. Forrás : www.energyandcapital.com De természetesen nem csak az autókat sújtja ez a probléma, hanem minden olyan eszközt amelyben lítium-ion akkumulátor található, vagyis a mobiltelefonok, táblagépek, laptopokat és még további több százezer dolgot. De, hogy mi köze ehhez Kongónak? A válasz nagyon egyszerű, ott található a világ egyik legnagyobb kobalt készlete (körülbelül az ismert készlet 57%-a). Ráadásul a kobalt iránti keresletet meglovagolva az ország vezetése a nyersanyag kiviteli adóját 2-ről 3,5%-ra tervezi emelni, ami tovább növelné az egyébként is növekvő árakat. A kobalt ára az elmúlt két évben Ezért most több gigavállalat is figyeli a kongói történéseket, ilyen például az Apple, Tesla és ebbe az iparba belépőnek számító Volkswagen, akik 2019-re leszerződtek egy beszállítóval, hogy 10 évig lássa el az autógyártót nyersanyaggal. Ennek a kobalt üzletnek az értéke 24 milliárd dollár jelenleg. De ha Kongó emeli az adókat, akkor az kihathat ezeknek a gyártóknak a termékinek az árara. Persze a kobaltkínálat nem feltétlen azért szűkös, mert nincs belőle elég a Földön, hanem mert az utóbbi évekig annyira nem volt kereslet rá, hogy alig néhány helyen foglalkoztak a kitermelésével. Mint a Bloomberg egy tavaly októberi cikkéből kiderül, a Torontótól alig 500 km-re északra lévő, egykor ezüstbányáiról ismert vidék lehet az amerikai gyártók új kobalt lelőhelye, ha az igény tovább nő a fém iránt. Az egykor virágzó, ma azonban mindössze 1100 lelkes települést a Tesla által felpörgetett elektromobilitás, illetve az ezen keresztül megnövekedett kobaltigény hozhatja vissza az életbe. Kanada egyébként már most is harmadik helyen áll Kongó és Kína után a kobaltkitermelési ranglistán, de az ismert kobaltlelőhelyek újranyitásával ez a helyzet akár változhat is. Érdekes módon egyébként a Teslát a kongói adóemelés nem érinti, hiszen a Teslának akkumulátorokat gyártó Panasonic a kobaltot nem Kongóból, hanem a Fülöp-szigetekről szerzi be. Cobalt, Ontario (Forrás: www.bloomberg.com) A Kongóval kapcsolatos negatív hírek sajnos nem tesznek jót a kobalt világpiaci árának és az elektromos autók terjedésének. Persze az, hogy jelenleg a lítium-ion akkumulátorok egy részének fontos nyersanyaga a kobalt, nem jelenti azt, hogy ez a fém kulcsfontosságú lesz a jövő akkumulátoraiban is. Nem lehetetlen ugyanis, hogy a következő években a kobaltot nem használó akkumulátorok átveszik a kobaltosak helyét, vagy teljesen új, kobaltot nem tartalmazó akkumulátorok érnek tesztfázisból gyártható termékké. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Misi Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!