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
auto
2024. 05. 26. vasárnap

Kongón áll vagy bukik az elektromos autózás jövője?

elektromos autó
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

Legtöbbször ha elektromos autók akkumulátorához szükséges nyersanyagokra gondolunk, akkor általában a lítiumot említjük, pedig nem csak ez szükséges hozzá, sőt lítiumra szinte alig van szükség. Az alkotóelemek között a lítiumon kívül megtaláljuk még a mangánt, nikkelt és kobaltot is. Ezek közül az első kettőből van bőségesen, míg az utóbbiból, vagyis a kobaltból annál kevesebb. A lítiummal ellentétben ez az, ami jelenleg szűken áll rendelkezésre a világon. Bár még nagy gond nincs mivel a kitermelt kobaltnak kevesebb mint a 10%- át használják fel az elektromos autókhoz, de ez az arány a villanyautók elterjedésével jelentősen megnőhet. A kobalt ára már az utóbbi kettő évben is a háromszorosára nőt, és tovább emelkedhet ha a kitermelést nem tudják bővíteni. Továbbá mivel az akkumulátor egy elég tetemes tétel az elektromos autók árában, ezért ha nő a kobalt ára, akkor az autót se lehet olcsóbban adni, és így nehéz lesz népszerűbbé tenni szélesebb vásárló körben is az elektromos autózást.

De természetesen nem csak az autókat sújtja ez a probléma, hanem minden olyan eszközt amelyben lítium-ion akkumulátor található, vagyis a mobiltelefonok, táblagépek, laptopokat és még további több százezer dolgot. De, hogy mi köze ehhez Kongónak? A válasz nagyon egyszerű, ott található a világ egyik legnagyobb kobalt készlete (körülbelül az ismert készlet 57%-a). Ráadásul a kobalt iránti keresletet meglovagolva az ország vezetése a nyersanyag kiviteli adóját 2-ről 3,5%-ra tervezi emelni, ami tovább növelné az egyébként is növekvő árakat.

A kobalt ára az elmúlt két évben

Ezért most több gigavállalat is figyeli a kongói történéseket, ilyen például az Apple, Tesla és ebbe az iparba belépőnek számító Volkswagen, akik 2019-re leszerződtek egy beszállítóval, hogy 10 évig lássa el az autógyártót nyersanyaggal. Ennek a kobalt üzletnek az értéke 24 milliárd dollár jelenleg. De ha Kongó emeli az adókat, akkor az kihathat ezeknek a gyártóknak a termékinek az árara.

Persze a kobaltkínálat nem feltétlen azért szűkös, mert nincs belőle elég a Földön, hanem mert az utóbbi évekig annyira nem volt kereslet rá, hogy alig néhány helyen foglalkoztak a kitermelésével. Mint a Bloomberg egy tavaly októberi cikkéből kiderül, a Torontótól alig 500 km-re északra lévő, egykor ezüstbányáiról ismert vidék lehet az amerikai gyártók új kobalt lelőhelye, ha az igény tovább nő a fém iránt. Az egykor virágzó, ma azonban mindössze 1100 lelkes települést a Tesla által felpörgetett elektromobilitás, illetve az ezen keresztül megnövekedett kobaltigény hozhatja vissza az életbe. Kanada egyébként már most is harmadik helyen áll Kongó és Kína után a kobaltkitermelési ranglistán, de az ismert kobaltlelőhelyek újranyitásával ez a helyzet akár változhat is. Érdekes módon egyébként a Teslát a kongói adóemelés nem érinti, hiszen a Teslának akkumulátorokat gyártó Panasonic a kobaltot nem Kongóból, hanem a Fülöp-szigetekről szerzi be.

Cobalt, Ontario (Forrás: www.bloomberg.com)

A Kongóval kapcsolatos negatív hírek sajnos nem tesznek jót a kobalt világpiaci árának és az elektromos autók terjedésének. Persze az, hogy jelenleg a lítium-ion akkumulátorok egy részének fontos nyersanyaga a kobalt, nem jelenti azt, hogy ez a fém kulcsfontosságú lesz a jövő akkumulátoraiban is. Nem lehetetlen ugyanis, hogy a következő években a kobaltot nem használó akkumulátorok átveszik a kobaltosak helyét, vagy teljesen új, kobaltot nem tartalmazó akkumulátorok érnek tesztfázisból gyártható termékké.

Misi