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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kongón áll vagy bukik az elektromos autózás jövője?

elektromos autó

Legtöbbször ha elektromos autók akkumulátorához szükséges nyersanyagokra gondolunk, akkor általában a lítiumot említjük, pedig nem csak ez szükséges hozzá, sőt lítiumra szinte alig van szükség. Az alkotóelemek között a lítiumon kívül megtaláljuk még a mangánt, nikkelt és kobaltot is. Ezek közül az első kettőből van bőségesen, míg az utóbbiból, vagyis a kobaltból annál kevesebb. A lítiummal ellentétben ez az, ami jelenleg szűken áll rendelkezésre a világon. Bár még nagy gond nincs mivel a kitermelt kobaltnak kevesebb mint a 10%- át használják fel az elektromos autókhoz, de ez az arány a villanyautók elterjedésével jelentősen megnőhet. A kobalt ára már az utóbbi kettő évben is a háromszorosára nőt, és tovább emelkedhet ha a kitermelést nem tudják bővíteni. Továbbá mivel az akkumulátor egy elég tetemes tétel az elektromos autók árában, ezért ha nő a kobalt ára, akkor az autót se lehet olcsóbban adni, és így nehéz lesz népszerűbbé tenni szélesebb vásárló körben is az elektromos autózást.

De természetesen nem csak az autókat sújtja ez a probléma, hanem minden olyan eszközt amelyben lítium-ion akkumulátor található, vagyis a mobiltelefonok, táblagépek, laptopokat és még további több százezer dolgot. De, hogy mi köze ehhez Kongónak? A válasz nagyon egyszerű, ott található a világ egyik legnagyobb kobalt készlete (körülbelül az ismert készlet 57%-a). Ráadásul a kobalt iránti keresletet meglovagolva az ország vezetése a nyersanyag kiviteli adóját 2-ről 3,5%-ra tervezi emelni, ami tovább növelné az egyébként is növekvő árakat.

A kobalt ára az elmúlt két évben

Ezért most több gigavállalat is figyeli a kongói történéseket, ilyen például az Apple, Tesla és ebbe az iparba belépőnek számító Volkswagen, akik 2019-re leszerződtek egy beszállítóval, hogy 10 évig lássa el az autógyártót nyersanyaggal. Ennek a kobalt üzletnek az értéke 24 milliárd dollár jelenleg. De ha Kongó emeli az adókat, akkor az kihathat ezeknek a gyártóknak a termékinek az árara.

Persze a kobaltkínálat nem feltétlen azért szűkös, mert nincs belőle elég a Földön, hanem mert az utóbbi évekig annyira nem volt kereslet rá, hogy alig néhány helyen foglalkoztak a kitermelésével. Mint a Bloomberg egy tavaly októberi cikkéből kiderül, a Torontótól alig 500 km-re északra lévő, egykor ezüstbányáiról ismert vidék lehet az amerikai gyártók új kobalt lelőhelye, ha az igény tovább nő a fém iránt. Az egykor virágzó, ma azonban mindössze 1100 lelkes települést a Tesla által felpörgetett elektromobilitás, illetve az ezen keresztül megnövekedett kobaltigény hozhatja vissza az életbe. Kanada egyébként már most is harmadik helyen áll Kongó és Kína után a kobaltkitermelési ranglistán, de az ismert kobaltlelőhelyek újranyitásával ez a helyzet akár változhat is. Érdekes módon egyébként a Teslát a kongói adóemelés nem érinti, hiszen a Teslának akkumulátorokat gyártó Panasonic a kobaltot nem Kongóból, hanem a Fülöp-szigetekről szerzi be.

Cobalt, Ontario (Forrás: www.bloomberg.com)

A Kongóval kapcsolatos negatív hírek sajnos nem tesznek jót a kobalt világpiaci árának és az elektromos autók terjedésének. Persze az, hogy jelenleg a lítium-ion akkumulátorok egy részének fontos nyersanyaga a kobalt, nem jelenti azt, hogy ez a fém kulcsfontosságú lesz a jövő akkumulátoraiban is. Nem lehetetlen ugyanis, hogy a következő években a kobaltot nem használó akkumulátorok átveszik a kobaltosak helyét, vagy teljesen új, kobaltot nem tartalmazó akkumulátorok érnek tesztfázisból gyártható termékké.

Misi