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
auto
2024. 07. 27. szombat

Kongón áll vagy bukik az elektromos autózás jövője?

Legtöbbször ha elektromos autók akkumulátorához szükséges nyersanyagokra gondolunk, akkor általában a lítiumot említjük, pedig nem csak ez szükséges hozzá, sőt lítiumra szinte alig van szükség. Az alkotóelemek között a lítiumon kívül megtaláljuk még a mangánt, nikkelt és kobaltot is. Ezek közül az első kettőből van bőségesen, míg az utóbbiból, vagyis a kobaltból annál kevesebb. A lítiummal ellentétben ez az, ami jelenleg szűken áll rendelkezésre a világon. Bár még nagy gond nincs mivel a kitermelt kobaltnak kevesebb mint a 10%- át használják fel az elektromos autókhoz, de ez az arány a villanyautók elterjedésével jelentősen megnőhet. A kobalt ára már az utóbbi kettő évben is a háromszorosára nőt, és tovább emelkedhet ha a kitermelést nem tudják bővíteni. Továbbá mivel az akkumulátor egy elég tetemes tétel az elektromos autók árában, ezért ha nő a kobalt ára, akkor az autót se lehet olcsóbban adni, és így nehéz lesz népszerűbbé tenni szélesebb vásárló körben is az elektromos autózást.

De természetesen nem csak az autókat sújtja ez a probléma, hanem minden olyan eszközt amelyben lítium-ion akkumulátor található, vagyis a mobiltelefonok, táblagépek, laptopokat és még további több százezer dolgot. De, hogy mi köze ehhez Kongónak? A válasz nagyon egyszerű, ott található a világ egyik legnagyobb kobalt készlete (körülbelül az ismert készlet 57%-a). Ráadásul a kobalt iránti keresletet meglovagolva az ország vezetése a nyersanyag kiviteli adóját 2-ről 3,5%-ra tervezi emelni, ami tovább növelné az egyébként is növekvő árakat.

A kobalt ára az elmúlt két évben

Ezért most több gigavállalat is figyeli a kongói történéseket, ilyen például az Apple, Tesla és ebbe az iparba belépőnek számító Volkswagen, akik 2019-re leszerződtek egy beszállítóval, hogy 10 évig lássa el az autógyártót nyersanyaggal. Ennek a kobalt üzletnek az értéke 24 milliárd dollár jelenleg. De ha Kongó emeli az adókat, akkor az kihathat ezeknek a gyártóknak a termékinek az árara.

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

Persze a kobaltkínálat nem feltétlen azért szűkös, mert nincs belőle elég a Földön, hanem mert az utóbbi évekig annyira nem volt kereslet rá, hogy alig néhány helyen foglalkoztak a kitermelésével. Mint a Bloomberg egy tavaly októberi cikkéből kiderül, a Torontótól alig 500 km-re északra lévő, egykor ezüstbányáiról ismert vidék lehet az amerikai gyártók új kobalt lelőhelye, ha az igény tovább nő a fém iránt. Az egykor virágzó, ma azonban mindössze 1100 lelkes települést a Tesla által felpörgetett elektromobilitás, illetve az ezen keresztül megnövekedett kobaltigény hozhatja vissza az életbe. Kanada egyébként már most is harmadik helyen áll Kongó és Kína után a kobaltkitermelési ranglistán, de az ismert kobaltlelőhelyek újranyitásával ez a helyzet akár változhat is. Érdekes módon egyébként a Teslát a kongói adóemelés nem érinti, hiszen a Teslának akkumulátorokat gyártó Panasonic a kobaltot nem Kongóból, hanem a Fülöp-szigetekről szerzi be.

Cobalt, Ontario (Forrás: www.bloomberg.com)

A Kongóval kapcsolatos negatív hírek sajnos nem tesznek jót a kobalt világpiaci árának és az elektromos autók terjedésének. Persze az, hogy jelenleg a lítium-ion akkumulátorok egy részének fontos nyersanyaga a kobalt, nem jelenti azt, hogy ez a fém kulcsfontosságú lesz a jövő akkumulátoraiban is. Nem lehetetlen ugyanis, hogy a következő években a kobaltot nem használó akkumulátorok átveszik a kobaltosak helyét, vagy teljesen új, kobaltot nem tartalmazó akkumulátorok érnek tesztfázisból gyártható termékké.

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

Misi