Az energiatárolás forradalma: nem a Tesláé lesz a legnagyobb akkumulátor?

Bár a legtöbben a népszerű elektromos autóiról ismerik a Teslát, nem szabad megfeledkezni arról a kiemelkedően jelentős tényről sem, hogy Elon Musk vállalata nem csupán az autóiparban, hanem az energiaszektorban is forradalmat indított el. A Tesla munkájának köszönhetően az energia ipari szintű tárolása ma már nem csak egy lehetetlennek tűnő méregdrága kiváltság, hanem egy olyan technológia, amely megújuló energiával összekötve fenntartható megoldást kínál egy térség energiarendszerében fellépő problémákra. Jó példa erre Ausztrália, ahol a legelső akkumulátor – mely egyébként a világ legnagyobbika lett – olyan gyorsan és hatékonyan tudott reagálni a szénerőművek üzemzavara okozta áramszünet veszélyére, hogy Dél-Ausztrália után Victoria állam is igényt tart egy energiatárolóra. Igen ám, de ahogy egyre világosabbá válik a bizniszben rejlő pénz, úgy egyre több vállalat akar beszállni, és felvenni a versenyt a Teslával. Itt is van az első komolyabb próbálkozás, mely egyből a világ új legnagyobb akkumulátorát ígéri.

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora, Forrás: Quartz

A Tesla kihívója a Fluence Energy nevű konzorcium, mely az AES energetikai vállalat és a Siemens együttműködéséből alakult, hogy becsatlakozzon az egyre növekvő energiatároló-iparba. A két vállalat felismerte, hogy külön-külön esélyük sincs a Tesla hihetetlen gyors ütemű akkumulátor-telepítésével szemben, ezért már tavaly nyáron bejelentették, hogy közösen szállnak szembe Elon Muskékkal, a hivatalos működési engedélyt azonban csak január 1-jén kapta meg a start-up. A Fluence nem tétlenkedett sokat, a honlapján olvasható médiakiadványban azt állítja, hogy ő fogja elkészíteni a világ legnagyobb akkumulátorát.

EZT OLVASTAD MÁR?  80 MWh-nyi akkumulátort telepít Los Angelesben a Tesla

Ahogy korábban bemutattuk, a jelenlegi legnagyobb, energiatárolásra használt akkumulátor a Tesla dél-ausztrál, 100 MW/129 MWh-s lítium-ion aksija, azonban nemrég felröppent a híre, hogy a következő ausztrál projektben egy még ennél is nagyobb tárolóegység kerül használatba. Erről egyelőre nincs több információnk, sem hivatalos megerősítés a Teslától. Ezzel szemben a Fluence egy 100 MW/400 MWh-s akkumulátor telepítését ígéri, mely az AES Alamitos erőművének részeként kaliforniai háztartások áramszükségleteit fogja biztosítani. A Fluence továbbá azt is állítja, hogy a telepített vagy elnyert, azaz telepítésre váró akkumulátorflotta terén máris világelső helyen áll, mintegy 500 MW kapacitással összesen 15 országban. (Mi a különbség a MW és a MWh között?)

Az AES Alamitos gáztüzelésű erőműve, Forrás: Press-Telegram

Az új start-up nem kínál kevesebbet, mint egy bizonyítottan megbízható, ipari erősségű, gyorsreagálású, időtálló technológiát, mely számos energetikai feladatra alkalmazható. A Fluence  energiatároló szolgáltatása több, mint 160 ország számára elérhető, a különböző igényekre és adottságokra szabva. Stephen Coughlin, a vállalat vezérigazgatója így kommentálta a Fluence indulását:

„fMi továbbra is hiszünk benne, és ígéreteinkhez híven mindent megteszünk az energiatárolás költségeinek csökkentéséért, az energiarendszer fejlesztéséért, és egy sokkal fenntarthatóbb jövő megalkotásáért. Mégis azt látjuk, hogy a fogyasztók nehezen találnak megbízható, a technológiában jártas partnert, mely képes lenne ipari léptékű megoldást nyújtani az energiaszektorban fellépő problémáikra. A Siemens és az AES energetikában otthonosan mozgó csapata közösen azon dolgozik, hogy bárhol a világon elérhető legyen egy teljes értékű energiatároló.”

AES akkumulátor

Az új szereplő megjelenésével a piacon még gyorsabb lehet az a forradalom, amit a Tesla elindított. Ausztrália csak a kezdet. Egyre többen akarják majd felváltani szennyező, megbízhatatlan erőművüket megújulókkal és egy hozzájuk kötött akkumulátorral, s minél többször bizonyulnak ezek a legjobb megoldásnak, annál hamarabb fogjuk elérni a fenntartható energiatermelés régóta esedékes eljövetelét.

EZT OLVASTAD MÁR?  Eddigi legnagyobb európai energiatárolóját mutatta be a Tesla

 

Elektromos autót használsz?