A japánok is Magyarországra hozzák az akkumulátorgyárukat

Elektromos autókba is készíthet majd akkumulátorokat a japán GS Yuasa hamarosan Miskolcon felépülő gyárában, jelentette be a vállalat csütörtökön kiadott közleményében. A cég tavaly októberben létrehozott magyar leányvállalata a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei városban egy 14 hektáros területen kezdi meg februárban a földmunkákat, hogy 29 millió eurós beruházással létrehozza a GS Yuasa első Japánon kívüli lítium-ion akkumulátorgyárát. A Miskolci üzemben a cég közleménye szerint Japánban gyártott cellákból fognak akkumulátorcsomagokat összeállítani, de a jövőben elképzelhető, hogy a cellagyártást is Magyarországra hozzák.

GS Yuasa miskolci gyárának látványterve (forrás: GS Yuasa)

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a GS Yuasa miskolci beruházást a kormány a költségek 5%-át kitevő 465 millió forint vissza nem térítendő támogatással segíti. A beruházás első szakaszában 51 munkahely jön létre, de a gyár később 400 embernek adhat majd munkát. A gyár évente 500 ezer akkumulátor előállítására lesz képes, és a cég közleményének megfogalmazása szerint a gyártás mellett fejlesztéssel is foglalkozik majd. A gyár indulásának pontos dátumát sem a gyártó, sem pedig a minisztérium nem jelölte meg.

GS Yuasa miskolci gyárának látványterve (forrás: GS Yuasa)

A japán GS Yuasa már a harmadik jelentős akkumulátorgyártó, amely Magyarországot választja lítium-ion akkumulátorokat gyártó üzemének helyszínéül. Először a dél-koreai Samsung SDI jelentette be, hogy a Pest-megyei Gödön korábban bezárt képcső gyárban alakítja ki a európai gyártóbázisát. Ennek a gyárnak a bővítése azóta elkészült, és tavaly nyáron már próbaüzemben folyt a termelés. A gyár évi 50 ezer autóhoz elegendő akkumulátor gyártására lesz képes.

A Samsung SDI gödi gyárának terve (forrás: Samsung)

A Samsungot a szintén dél-koreai SK Innovation követte 2017 novemberében, amikor bejelentette, hogy Komáromba telepíti első európai akkumulátorgyártó üzemét. A jövő hónapban a komáromi ipari parkban megkezdődik az építkezés, hogy 2020-ban elindulhasson a gyártás. Az SK Innovation a korábban Kínába tervezett gyártás meghiúsulása után nézett más helyszín után, és döntött a magyarországi gyártóbázis mellett. A komáromi gyárban évente 7,5 GWh-nyi akkumulátor legyártását tervezik, ami 60 kWh-ás akkumulátorcsomagokkal számolva 125 ezer, 30 kWh-ás esetén 250 ezer elektromos autóhoz lehet elegendő. Az SK Innovation egyik lehetséges autógyártó partnereként az idehaza szintén jelentős gyártókapacitással rendelkező Mercedest tartják. A helyszín érdekessége, hogy az SK Innovation egyik „szomszédja” a kínai BYD lehet, amely Kína egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, és elektromos buszokat fog összeszereltetni Komáromban.

Komáromi ipari park

A harmadik dél-koreai akkumulátorgyártó az LG Chem tavaly Lengyelországot választotta európai gyárának helyszínéül.

Egyes számítások szerint már a Samsung SDI és az SK Innovation gyártási kapacitása alapján is a legnagyobb akkumulátorgyártó ország lehet Magyarország Európában, de a GS Yuasa megjelenése tovább erősítheti ezt a pozíciót.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.