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
auto

A japánok is Magyarországra hozzák az akkumulátorgyárukat

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9sZWFkLWJhbm5lci1tb2JpbGUtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Elektromos autókba is készíthet majd akkumulátorokat a japán GS Yuasa hamarosan Miskolcon felépülő gyárában, jelentette be a vállalat csütörtökön kiadott közleményében. A cég tavaly októberben létrehozott magyar leányvállalata a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei városban egy 14 hektáros területen kezdi meg februárban a földmunkákat, hogy 29 millió eurós beruházással létrehozza a GS Yuasa első Japánon kívüli lítium-ion akkumulátorgyárát. A Miskolci üzemben a cég közleménye szerint Japánban gyártott cellákból fognak akkumulátorcsomagokat összeállítani, de a jövőben elképzelhető, hogy a cellagyártást is Magyarországra hozzák.

GS Yuasa miskolci gyárának látványterve (forrás: GS Yuasa)

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a GS Yuasa miskolci beruházást a kormány a költségek 5%-át kitevő 465 millió forint vissza nem térítendő támogatással segíti. A beruházás első szakaszában 51 munkahely jön létre, de a gyár később 400 embernek adhat majd munkát. A gyár évente 500 ezer akkumulátor előállítására lesz képes, és a cég közleményének megfogalmazása szerint a gyártás mellett fejlesztéssel is foglalkozik majd. A gyár indulásának pontos dátumát sem a gyártó, sem pedig a minisztérium nem jelölte meg.

GS Yuasa miskolci gyárának látványterve (forrás: GS Yuasa)

A japán GS Yuasa már a harmadik jelentős akkumulátorgyártó, amely Magyarországot választja lítium-ion akkumulátorokat gyártó üzemének helyszínéül. Először a dél-koreai Samsung SDI jelentette be, hogy a Pest-megyei Gödön korábban bezárt képcső gyárban alakítja ki a európai gyártóbázisát. Ennek a gyárnak a bővítése azóta elkészült, és tavaly nyáron már próbaüzemben folyt a termelés. A gyár évi 50 ezer autóhoz elegendő akkumulátor gyártására lesz képes.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy92b2x0aWUtY3V0b3V0LTIwMjUtMDctMTR2aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNWp1bGl1czJhLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvdm9sdGllLWN1dG91dC0yMDI1LTA3LTE0dmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjVqdWxpdXMyYS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A Samsung SDI gödi gyárának terve (forrás: Samsung)

A Samsungot a szintén dél-koreai SK Innovation követte 2017 novemberében, amikor bejelentette, hogy Komáromba telepíti első európai akkumulátorgyártó üzemét. A jövő hónapban a komáromi ipari parkban megkezdődik az építkezés, hogy 2020-ban elindulhasson a gyártás. Az SK Innovation a korábban Kínába tervezett gyártás meghiúsulása után nézett más helyszín után, és döntött a magyarországi gyártóbázis mellett. A komáromi gyárban évente 7,5 GWh-nyi akkumulátor legyártását tervezik, ami 60 kWh-ás akkumulátorcsomagokkal számolva 125 ezer, 30 kWh-ás esetén 250 ezer elektromos autóhoz lehet elegendő. Az SK Innovation egyik lehetséges autógyártó partnereként az idehaza szintén jelentős gyártókapacitással rendelkező Mercedest tartják. A helyszín érdekessége, hogy az SK Innovation egyik „szomszédja” a kínai BYD lehet, amely Kína egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, és elektromos buszokat fog összeszereltetni Komáromban.

Komáromi ipari park

A harmadik dél-koreai akkumulátorgyártó az LG Chem tavaly Lengyelországot választotta európai gyárának helyszínéül.

Egyes számítások szerint már a Samsung SDI és az SK Innovation gyártási kapacitása alapján is a legnagyobb akkumulátorgyártó ország lehet Magyarország Európában, de a GS Yuasa megjelenése tovább erősítheti ezt a pozíciót.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás