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 Aki nem követi részletesen a Tesla körüli eseményeket, pláne a részvények mozgását, csak időről időre néz rá az árfolyamra, az az elmúlt napokban meglepődve láthatta, hogy ismét 900 dollár körül van a vállalat papírjainak értéke, azután hogy korábban 1200-ig is felment. Rendben, a folyamatos koronavírus para, újabb variánsok, és globális ellátási lánc problémák miatt a tőzsde amúgy is esett az elmúlt időszakban, de a TSLA árfolyam még ennél is nagyobbat zakózott. De mi történt? Drága bónusz csomag Előre bocsátom, most sem teljes körű tőzsdei elemzés következik, azt meghagyom a profiknak, de annyit azért megkísérelnék, hogy nagyjából elmagyarázzam a felületes szemlélőnek, mi történt az elmúlt 2 hónap során, és mi a fő oka a Tesla részvények mozgásának. Mint arról már korábban is írtunk, a Teslánál minden alkalmazott fizetési csomagjának része, hogy részvény opciókat kap. Ez nagyjából annyit jelent, hogy bizonyos mérföldkövek elérése esetén az opciós jog megszerzésekor érvényes árfolyamon vásárolhat meg adott számú részvényt. Ha szerencséje van, és a cég jól teljesített az eltelt időben, akkor tetemes haszonra tehet szert. Csakhogy ilyenkor természetesen adófizetési kötelezettsége is keletkezik. Ez több elemből állhat, esettől függően lehet a hazaihoz hasonló árfolyamnyereség adó, de egy ilyen részvény opciót sokszor a fizetés részének is tekint az állam, és személyi jövedelem adót is fizetni kell utána. Ráadásul Amerikában ebből van szövetségi, vagy ha úgy tetszik központi és állami szintű adó is. Musknak is vannak ilyen részvényopciói, melyek egy jelentős része jövő augusztusban járna le, tehát addig igénybe kell vennie, különben elvész. Ennek kapcsán november elején azzal keltett feltűnést a Tesla és a SpaceX legnagyobb tulajdonosa, hogy Twitteren szavaztatta meg, eladjon-e Tesla részvényt, hogy ki tudja fizetni az opciók miatt esedékes 53% adót. Persze kérdés mit csinált volna, ha nemleges döntés születik az online szavazáson? Annyira ne legyünk naivak, hogy azt gondoljuk hagyott volna veszni több milliárd dollárt. I will abide by the results of this poll, whichever way it goes — Elon Musk (@elonmusk) November 6, 2021 Musk kapcsán talán viszonylag közismert tény, hogy nem vesz fel fizetést a Teslánál. Emellett nemrég átköltözött Kaliforniából Texasba, hiszen itt található a SpaceX csillaghajójának egyik fontos központja, illetve most már a Giga Texasba költözött a Tesla székhelye is. A költözés környékén egyúttal eladta minden birtokát, házát is, mert úgy érzi ezek a javak túlságosan is röghöz kötik. Persze azért nem kell elővennünk a papírzsebkendőt, Musk nem egy híd alatt tölti az éjszakákat, és nem ENSZ segélycsomagon él, de más milliárdosokkal ellentétben nincsenek jachtjai, százmilliós autógyűjteménye, vagy villái. A média szeret arról cikkezni, hogy ő a világ leggazdagabb embere, de alapvetően vagyonának túlnyomó része a cégeiben van, azok aktuális piaci értékétől függ. Napi kiadásait a részvényei által fedezett kölcsönből fizeti, és jelenleg egy 50 ezer dolláros bérleményben lakik a SpaceX bázisának közelében. Mármint elméletben, mert a gyakorlatban cégeinek fontosabb telephelyei között ingázik. A fenti leírás inkább csak azért lényeges, mert amikor azt olvassuk, Musk ennyi vagy annyi százmilliárd dollár vagyonnal rendelkezik, és a világ leggazdagabb embere, akkor sokan azt képzelik, hogy a bankszámláján van ez a temérdek pénz. Pedig nem. Ebből kifolyólag még abban a szerencsés helyzetben is van, hogy a Tesla kezdetén, utólag visszaszámolva 3-4 dolláros részvényárfolyam körül kapott közel 23 millió darab részvényopciót. Ahhoz, hogy az adót kifizesse, milliárdokra lesz szüksége. Elnagyolt, nagyságrendi számításom szerint 70-90 millió dollár befektetéssel, mai árfolyamon olyan 21 milliárd dollár értékű részvény jár Musknak. A Tesla vezetője is úgy számol, hogy emiatt idén több mint 11 milliárd dollár adót kell fizetnie, és ezzel Amerika történetének legnagyobb adófizetője lesz. Így pedig nagyon nem volt más választása, mint, hogy a frissen megszerzett részvények egy tetemes részét rögtön el is adja. Még nincs vége A cég hivatalos tőzsdefelügyeleti beadványai és a NASDAQ ide vágó folyamatosan frissülő listája szerint Elon Musk eddig összesen 13.031.012 darab részvényt adott el. Ugyanakkor a mérleg még mindig pozitív, mivel 17.150.748 részvényt vásárolt az opciók révén. Ha minden igaz, akkor azonban még így is nagyjából 5 millió részvényt kell megváltania, ami egyúttal azt is jelenti, hogy keletkezik majd még 2-2,5 milliárdnyi újabb adókötelezettsége. Hogy az opciók megváltását még idén, vagy jövőre folytatja, azt egyelőre nem tudni. Természetesen nem csak Musk rendelkezik opciókkal vagy adott el részvényeket a Tesla vezetőségéből. A hivatalos adatok alapján a fenti grafikonra összeszedtem idén mennyit adott el a többi igazgatósági tag és felsővezető - nekik van erre jelentési kötelezettségük a tőzsdefelügyelet felé. A listából két embert emelnék ki, a Tesla két ismertebb vezetője Andrew Baglino, a cég technikai vonalának feje, és Zachary Kirkhorn a CFO, a pénzügyi igazgató. Ők is 18-20 millió dollárnyi részvényt adtak el idén, de nagyjából darabra ennyit vásároltak is. Kirkhorn kapcsán nemrég volt hír, hogy ő is Austinba költözött és ott vett házat. For those wondering, I will pay over $11 billion in taxes this year — Elon Musk (@elonmusk) December 20, 2021 Ha történetünk elején az volt a cél, hogy rávilágítsunk, miért estek a Tesla részvényei, akkor itt azért még adós vagyok a pontok összekötésével. Amikor a Tesla értékéről, vagy Musk vagyonáról beszélünk, mindig meg szoktam jegyezni, hogy ezek virtuális számok, nem szabad őket komolyan venni. Ha valaki ezt megpróbálná pénzé tenni, és milliónyi részvényt öntene a piacra, azonnal zuhanni kezdene az értékpapírok árfolyama, hiszen kínálati nyomás lenne a piacon. Nos, most ezt az elméletet próbára is tette Musk. A Tesla vezetője nagyjából 170 millió darab részvénnyel rendelkezik, így övé a vállalat ~20%-a. Ennek a vagyonnak a tizedét, a Tesla érékének mindössze 2-3%-át teszi pénzzé, de ennek hatása jóval nagyobb volt a valós súlyánál. Amikor megszavaztatta, hogy eladja a részvényeket, a TSLA 1222 dolláron volt, majd 2 nap alatt 200 dollárt zuhant. Most, hogy az eladások háromnegyedén túl van, 900 dollár körül mozognak a papírok. Természetesen a 25%-os árfolyamveszteség nem csak ennek köszönhető, a NASDAQ is esett azóta 5%-ot, és a Tesla papírjai ezeket a mozgásokat mindig is felnagyítva követték. Az igazi kérdés persze az, hogy ha Musk befejezi a tranzakciót, visszaáll-e a korábbi árfolyam? A január 2-3 környékén publikálásra kerülő, várhatóan rekord számokat mutató értékesítési adatok ebben sokat segíthetnek. Mint a Tesla részvényeket érintő írásainknál szokásos, itt említenénk meg, hogy a cikk szerzője magánszemélyként rendelkezik TSLA értékpapírokkal. Írásunk NEM befektetési tanácsadás. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!