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
auto
2024. 04. 20. szombat

Idén novemberben átlagosan 18%-kal kellett többet fizetni egy használt autóért, mint 2020 novemberében – írja használtpiaci összefoglalójában az Autoscout24.de.

Az éves átlagárakat összevetve még nincs ekkora különbség. A portál adatai szerint 2020-ban a koronavírus miatti keresletcsökkenés hatásaként nem emelkedtek az árak, így 2020-ban egy átlagos használt autó 22.841 euróba került, idén azonban 2027 euróval, azaz körülbelül 10%-kal kell többet fizetni az átlagos autóvásárlónak az első 11 hónap adatai alapján. Az áremelkedés a járműszektor szinte minden szegmensére kiterjed, de a legnagyobb emelkedéssel a középkategóriás autók, illetve az idősebb, 10-20 év közötti használt modellek vásárlói szembesülnek.

A középkategóriás modellek 14%-kal lettek drágábbak, átlagosan 22.891 euróba kerülnek. A kisautók ára 11.526 euró, 12%-os növekedést követően. A felső középosztályba tartozó modellek 11%-kal, a luxusautók és a terepjárók ára 10, illetve 8%-kal drágultak. Az 1, illetve 3 évnél fiatalabb autók csak 7-8%-kal kerülnek többe, 3-5 éves korban már 10%-kal, 5-10 év között 11%-kal, 10-20 év között pedig 12%-kal kell többet fizetni.

Az árak emelkedése mellett a kínálat jelentősen, mintegy 11%-kal csökkent 2021-ben. Stefan Schneck, az AutoScout24 németországi értékesítési vezetője szerint az áremelkedés oka, hogy a koronavírus világjárvány következtében megnőtt az emberek egyéni mobilitás iránti igénye, ami felpörgette a használt autók iránti keresletet. A tendenciát tovább erősítik a lezárások miatt visszafogottan termelő autógyártók. A piacról hiányzó új autók is csökkentik a használt gépjárműpark volumenét (aki már lecserélné korábbi autóját, annak még várnia kell az újra, így még nem értékesíti használt gépjárművét), illetve a hosszú szállítási határidők miatt sokan döntöttek úgy, hogy inkább használt autót vásárolnak.

A VillanyautóPiac egy jól paraméterezhető hirdetési felület azoknak, akik tisztán elektromos vagy PHEV autót vennének vagy adnának el

Az oldal hajtástípusok szerint is megosztotta az árváltozásokat. Egy éven belül a legnagyobb, 9%-os áremelkedés a tisztán elektromos, illetve a benzines modelleket érintette. Előbbiek átlagos ára 33.243 euró, utóbbiakért 20.405 eurót kell fizetni, miközben 15%-kal kevesebb benzines modell kerül piacra, az elektromos autók kínálata azonban jelentősen bővült. A dízelek átlagára jelenleg 25.035 euró, amely 8%-os emelkedést jelent. A hibridek csak 5%-kal drágultak, 35.279 az aktuális átlagáruk. Jelentősen, mintegy 20%-kal csökkent a gázzal hajtott autók átlagára, a CNG meghajtású modellek 15.900, az LPG üzemű autókat 12.160 eurós áron cserélnek gazdát.

A németországinál nagyobb mértékű áremelkedésről és kínálat csökkenésről számolt be Czupor Balázs, a használt autók Hollandiából Magyarországra importálásával foglalkozó Auto van Beuwenn tulajdonosa. Míg 2020 elején több mint 450.000 autó volt a holland használt piacon, a kínálat 2021 szeptember végére 357.000 darabra csökkent, az árak pedig 15-20%-kal emelkedtek.

A kizárólag elektromos autók behozatalával foglalkozó EV-FAN.hu Kft. az olcsóbb elektromos autók hatalmas keresetnövekedéséről és áremelkedéséről számolt be Facebook oldalán. A francia piacot kiemelten követő cég adatai szerint például egy 2016-os, 50-80 ezer kilométert futott, 24 kWh-s akkuval szerelt, Acenta felszereltségű Nissan LEAF modell bruttó vételára a nyár eleji 7-8000 euróról október végére már 10-11.000 euróra növekedett.

Mivel Magyarországra jelentős számú használt autó érkezik külföldről, az euróban kifejezett áremelkedés mellett a magyar piac a forint-euró árfolyamnak is ki van téve. 2021. május eleje és október eleje között a HUF/EUR árfolyam a 350-360 tartományban ingadozott, októbertől inkább a 370-es csúcsokat közelíti, amely fél éven belül 3-4%-os áremelkedést is eredményezhet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.