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
auto
2024. 05. 06. hétfő

Magyarországon gyárt akkucsere állomásokat a NIO

elektromos autó

5,5 milliárd forintos beruházás keretében Biatorbágyon épít automata akkumulátorcsomag-csereállomásokat előállító üzemet a kínai NIO. A konténer méretű állomásokba beállva az autók akkumulátorát egy teljesen automata rendszer percek alatt képes egy feltöltött pakkra cserélni, illetve az autókból kikerülő akkumulátorokat a háttérben feltölteni. A gyár megjelenését már hónapok óta lehetett sejteni, nemrég pedig hivatalos megerősítés is érkezett róla.

Magyarországon építhet gyárat a kínai NIO

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

A NIO európai vezetőjének mai bejelentése további részletekkel is szolgált. Az idén szeptemberben induló gyár több száz embernek ad majd munkát, és a termelés felfuttatása után évente 240 csereállomást fog tudni előállítani. A NIO tervei szerint 2025-re világszerte már 4000 ilyen állomás működhet. A beruházást a magyar állam 1,7 milliárd forinttal támogatta. A helyszín az akkucsere-állomás mellett a NIO Power kutatás-fejlesztési központjaként, illetve európai képzési és üzemeltetési központként is szolgál majd.

Magyarország kedvelt célpont a távol-keleti gyártók akkumulátorokkal kapcsolatos beruházásai terén. A Samsung Gödön alakította akkugyártó gigagyárrá az egykori képcső gyárát, a szintén dél-koreai SK Innovation pedig Komáromban épített két ütemben akkugyárat, majd Iváncsán kezdett új beruházásba. Miskolcon a japán GS Yuasa gyárt akkumulátorokat. Ezen cégek a különböző alapanyagok beszállításához az országba vonzották a beszállítóikat is. A sanghaji székhelyű NIO alig nyolc évvel az alapítás után már 40 országban 20 ezer embert foglalkoztat, és a gyártás 2018-as indulása óta idén június végéig 218 ezer prémium elektromos autó készült el a cégnél. Bár eddig többnyire csak Kínára koncentráltak, 2025-ig a cég legalább 25 országban szeretne megjelenni a termékeivel. A NIO jelenleg 1039 akkucsere állomást üzemeltet a világon, és már túl vannak 10 millió akkumulátorcserén.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.