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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Magyarországon gyárt akkucsere állomásokat a NIO

elektromos autó

5,5 milliárd forintos beruházás keretében Biatorbágyon épít automata akkumulátorcsomag-csereállomásokat előállító üzemet a kínai NIO. A konténer méretű állomásokba beállva az autók akkumulátorát egy teljesen automata rendszer percek alatt képes egy feltöltött pakkra cserélni, illetve az autókból kikerülő akkumulátorokat a háttérben feltölteni. A gyár megjelenését már hónapok óta lehetett sejteni, nemrég pedig hivatalos megerősítés is érkezett róla.

Magyarországon építhet gyárat a kínai NIO

A NIO európai vezetőjének mai bejelentése további részletekkel is szolgált. Az idén szeptemberben induló gyár több száz embernek ad majd munkát, és a termelés felfuttatása után évente 240 csereállomást fog tudni előállítani. A NIO tervei szerint 2025-re világszerte már 4000 ilyen állomás működhet. A beruházást a magyar állam 1,7 milliárd forinttal támogatta. A helyszín az akkucsere-állomás mellett a NIO Power kutatás-fejlesztési központjaként, illetve európai képzési és üzemeltetési központként is szolgál majd.

Magyarország kedvelt célpont a távol-keleti gyártók akkumulátorokkal kapcsolatos beruházásai terén. A Samsung Gödön alakította akkugyártó gigagyárrá az egykori képcső gyárát, a szintén dél-koreai SK Innovation pedig Komáromban épített két ütemben akkugyárat, majd Iváncsán kezdett új beruházásba. Miskolcon a japán GS Yuasa gyárt akkumulátorokat. Ezen cégek a különböző alapanyagok beszállításához az országba vonzották a beszállítóikat is. A sanghaji székhelyű NIO alig nyolc évvel az alapítás után már 40 országban 20 ezer embert foglalkoztat, és a gyártás 2018-as indulása óta idén június végéig 218 ezer prémium elektromos autó készült el a cégnél. Bár eddig többnyire csak Kínára koncentráltak, 2025-ig a cég legalább 25 országban szeretne megjelenni a termékeivel. A NIO jelenleg 1039 akkucsere állomást üzemeltet a világon, és már túl vannak 10 millió akkumulátorcserén.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.