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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ahogy arról mi is beszámoltunk, egy lehetséges – alapvetően az akkumulátor hőmenedzsmentjével kapcsolatos – hibaforrás miatt a Ford letiltotta az e-Mustang átadását, valamint a tesztvezetést. Úgy néz ki azonban, hogy szépen, csendben megoldották a problémát. Az autók döntő többségét szoftverfrissítést követően szinte azonnal átadhatják az ügyfeleknek.

Visszahívás: se tesztvezetni, se átadni nem lehet az elektromos Ford Mustangot

Ennyit sikerült megtudni

A leheletnyivel több információm annak köszönhető, hogy jómagam is a saját autómra vártam, amit még tavaly októberben rendeltem meg, addig pedig egy 2021-es Mach-e-t használtam. Az akkumulátorral, illetve annak hőmenedzsmentjével kapcsolatos hiba így duplán érintett, hiszen a januárban legyártott, és időközben a magyarországi kereskedésbe érkezett autómat az említett probléma miatt nem vehettem át, ugyanakkor a nálam lévő 1 éves példány is érintett volt a visszahívásban.

A kereskedő információi alapján a Ford most egyenként ellenőrzi az érintett időszakban legyártott autókat és a beérkezett – az autó által rendszeresen naplózott és jelentett – hibakódok, valamint egyéb meg nem nevezett tényezők alapján döntik el, hogy melyik autóban kell hardvert cserélni és melyiket tudják akár távolról OTA (Over The Air), vagy a szervizben vezetékes frissítéssel orvosolni. Az óvatossággal a Ford célja, hogy minimálisra csökkentse az ügyfélélményt jelentősen degradáló váratlan meghibásodásokat, és a hibával járó költséges, esetenként komplett akkucserét igénylő javításokat.

Információink szerint a konkrét meghibásodások száma az összes legyártott autónak csak nagyon kis százalékát érinti. Mindössze két-háromszáz autót főleg az Egyesült Államokban, ugyanakkor a január végén, elsősorban chiphiányra hivatkozva leállított gyártás miatt a mexikói gyár udvarán ezrével parkoltak a tabletre váró, egyébként már kész autók. Köztük volt az enyém is. A közel két hónap alatt felhalmozott, majd szinte egyszerre befejezett és kiszállított autóknak a világ különböző pontjain időben így nagyon összecsúszhat az átadása, ezért a Ford jobbnak látta, ha inkább átadási stopot rendel el addig, amíg egyenként ellenőrzik az érintett alvázszámokat és frissítik az autók szoftverét.

Mi történik a már leszállított autókkal?

A folyamat szerint az autó bekerül a szalonba, majd egy szoftveres ellenőrzés és regisztráció után a kereskedők kérvényezik az autó távoli ellenőrzését. Ekkor alvázszám alapján megnézik, pontosan milyen alkatrészek kerültek beépítésre az autóba. Hogy konkrétan mit keresnek, azt sajnos nem árulták el. Az amerikai Mach-e fórum információi szerint a Ford az egész folyamatot igyekszik 2022 Q3 végéig lezárni, ami bizony szeptember vége, így benne volt a pakliban, hogy további hónapokat kell várjak a már Magyarországon lévő autómra.

e-Mustang 2022 szoftveres ellenőrzése

A távoli ellenőrzést követően leküldenek az autóhoz egy új szoftvert, amit a kereskedőnek kell telepítenie egy, a Ford központban leírt metódus alapján. A képlet innentől egyszerű. Ha a szoftver felmegy az autóra a központ, vagy a helyi importőr (Magyarországon ez utóbbi!) kiadja az autóhoz az összes olyan engedélyt, amely alapján az forgalomba helyezhető és lekerül róla az átadási stop. Ha a szoftvert nem sikerül feltelepíteni, akkor az autó várólistára kerül és bizonyos meg nem nevezett hardvereket kell cserélni benne, ami értelem szerűen további jelentős csúszást eredményezhet. Utóbbi esetben a kocsi hiába működőképes, a Ford az ügyfeleit és saját magát is védi azzal, hogy megpróbálja kizárni az átadást követő esetleges kellemetlen hiba lehetőségét.

Van még azért fejetlenség

Az elmúlt, közel egy évben gyakran hiányoltam, hogy a 2021-es Mach-e példányok egyáltalán nem kapnak távoli frissítéseket. Időközben volt több visszahívása az autónak, és olyankor a szerviz mindig frissítette az autó szoftverét, de az OTA működésének semmi jelét nem láttam. Emiatt várható volt, hogy az általam használt 2021-es autót is mindenképpen szervizbe kell vinni majd az ellenőrzést követően a frissítésre. Ugyanakkor az elmúlt néhány hónapban ez drasztikusan megváltozott, annak ellenére, hogy az autógyártók nem, vagy nem elégségesen kommunikálják, hogyan és miken dolgoznak a háttérben. Pedig úgy néz ki mégis lázas munka zajlik, csak nem feltétlenül tudunk róla. Persze a Fordnak nem könnyű felvenni a fonalat a szoftverfejlesztésben – legalábbis, ha a Teslát vesszük alapul, amivel az amerikai piacon próbál versenyezni. Újabban az F-150 Lightning szoftverfrissítéseivel is akadnak gondjaik.

Most már a Fordnak is van egy idióta visszahívása

Furcsa, hogy mindennapi használóként arról sem tudtam, hogy az autó folyamatos jelentéseket küld a saját állapotáról, így azt távolról bármikor láthatja a kereskedő vagy a központ. Számomra ugyanakkor ez jó hír, hiszen az így gyűjtött információk alapján később tovább lehet javítani a felhasználó élményen, vagy a technikai paramétereken. Ennek azonban marketing oldalról egyáltalán nem látszik a pozitív meglovagolása, ami érthetetlen. Mindenesetre a 2021-es elektromos Mustangok az elmúlt hónapban 4-5 frissítést is kaptak. Terveztem, hogy bemutatom mi a különbség pl. szoftveresen a 2021-es és a 2022-es példányok között, de éppen azon a reggelen, amikor indultam átvenni a saját autómat a 2021-es Mach-e megkapta a legújabb frissítést, amivel – többek között – reszponzív lett a telefontükrözés, aminek a CarPlay és Android Autó felhasználók örülhetnek. A fő különbségek ezzel el is tűntek, vagyis már a tavalyi példányok is a legfrissebb szoftvert használják!

Ezúttal szerencsém volt

A január 24-én legyártott autómra elsőre sikerült telepíteni a szoftvert, ami ráadásul impozáns hatótávot is írt ki. Rettenetesen kíváncsi vagyok, hogy ez milyen mértékben fog változni a használat során.

A magyarországi importőr ezt követően 2 munkanap alatt kiadott minden engedélyt az autóhoz, ami így azonnal forgalomba- és átadásra került. A július 1-jei érkezést követően három héten belül megtörtént a frissítés és az átadás, aminek a részleteit igyekeztem minél alaposabban dokumentálni. De erről majd egy külön anyagban fogok beszámolni.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.