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 Újabb modellel bővült a Ford elektromos változatban is elérhető kisáruszállitóinak sora. A ma délelőtt bemutatott Ford E-Transit Courier a népszerű szállítójármű legújabb generációja, ami ugyan elérhető lesz hagyományos hajtáslánccal is, a cég mégis tisztán elektromos modellként mutatott be a Ford Otosan törökországi gyárában. A korábbi személyautók felé hajló megjelenést egy SUV-szerű külső váltotta. A markáns orrban egy egységbe került a hűtőrács a fényszórókkal, ami bár megjelenésre eltér a nemrég bejelentett tisztán elektromos Ford Explorertől, mégis egyértelművé teszi a két jármű közötti rokonságot. A Transit Courier minden terjedelmében nagyobb lett elődjénél, ami pozitívan hatott a csomagtér méretére és a terhelhetőségre is. A 180 mm-es hossznövekmény mellé a hátsó lengéscsillapítók módosított kialakításának köszönhetően megnövekedett a raktérben a kerékjárati ívek közötti távolság is, így a 122 cm-es szélesség és 1,8 m-nél is hosszabb helyre keresztbe fordítva akár két szabványos, euro-raklap (1200×800 mm) is befér. A hosszabb tárgyak szállításához extraként kérhető nyitás az utaskabin felé, így akár 2,6 méter hosszú tárgyak is bepakolhatók. A 2,9 m3-es raktér 25%-kal nagyobb, mint az előd modellé volt. Bár a raktér méretét tekintve nincs eltérés a különböző meghajtású modellek között, terhelhetőségben az elektromos modell jelent némi kompromisszumot. Míg a belsőégésű verziók 750 kg-mal is megpakolhatók, a tisztán elektromos változat rakterébe maximum 700 kg-nyi áru pakolható. Azonban még ez utóbbi adat is jóval magasabb, mint a jelenleg kapható Courier 515 kg-os terhelhetősége. Vontatás terén még nagyobb az eltérés, hiszen míg az elektromos változattal csak 750 kg-os utánfutó vontatható, a benzines és dízel változatokra akár 1100 kg is ráakasztható. A korlátozást valószínűleg nem a meghajtás gyengesége jelenti, hiszen az első kerekeket hajtó 100 kW-os elektromotor jóval erősebb, mint a jelenleg kapható erőforrások bármelyike. Mivel az új Transit Courier hagyományos változata továbbra is 1 literes benzines EcoBoost és 1,5 literes dízel EcoBlue motorokkal lesz választható, azok teljesítménye továbbra is 75 kW körül várható. Az elektromotor a 100 kW-os teljesítmény mellé 290 Nm nyomatékot biztosít. A platform, amire az autó épül a Ford sajátja, és a jelenlegi Puma alapját képező egységet fejlesztették tovább elektromos hajtáslánc kiszolgálásához. A Ford E-Transit Courier és a hagyományos meghajtású változatok is Romániában, a Ford Otosan craiovai gyárában készülnek majd, ahol évente 272 ezer jármű gyártására van kapacitás. Ez azonban nem lehet mind Courier, hiszen itt készülnek a Pumák is, amelyeknek az elektromos változatát is ez az üzem fogja előállítani. A hajtáslánc legfontosabb részletét, vagyis az akkupakk kapacitását nem árulták el, így a hatótávot is csak később fogják majd bejelenteni, de azért a megadott töltési adatokból lehet következtetni a nagyságrendekre. A 11 kW-os fedélzeti töltő 10%-ról 100%-ra 5,7 óra alatt, vagyis 5 óra 42 perc alatt tölt fel, amiből egy bő 60 kWh-s akkupakkra és 250-350 km-es valós (nem WLTP) hatótávra lehet számítani. Amennyiben ez nem lenne elég, és útközben is rá kell tölteni, akkor DC töltőn akár 100 kW-os teljesítményt is elérve 10-ről 80%-ra kevesebb mint 35 perc alatt tölthető fel az akkumulátor (~70 kW-os átlagos teljesítmény). Az eddig elárult adatok szerint ideális esetben 10 perc alatt akár 87 km hatótáv is nyerhető (100 kW-os töltésnél 1/6 óra alatt ~16 kWh energia juthat az akkuba, ami 19,2 kWh/100 km-es fogyasztás mellett ad 87 km-t). A Ford E-Transit Courier egyetlen akkukapacitással lesz elérhető. A Ford E-Transit Courier folyamatos online kapcsolatot biztosító modemmel is rendelkezik, így jól beilleszthető a Ford Pro ökoszisztémába, amiben a Ford a jármű mellett a flottakezeléshez szükséges szoftvert, a töltést, a szervizelést és a finanszírozást is biztosítja. A Ford E-Transit Courier tele van praktikus tárolórekeszekkel, ahol a sofőr és segítője a dokumentációt és az eszközöket tudják tárolni. A számítógépen való munkát egy vízszintes felületet képező, lehajtható könyöklő is segíti. Külön kiemelendő, hogy az elektromos változatban a szükséges kellékek nem a csomagtérből foglalják a helyet, hiszen az elektromos Courier orrában egy 44 literes tárolórekesznek (frunk) is jutott hely. A munkát a praktikus utastér mellett az automatikusan záródó csomagtér ajtók, a korábbinál nagyobb érintőkijelzők és az aktuális forgalommal is számoló navigáció is segítik. Érdekesség egyébként, hogy míg a hagyományos meghajtású változatoknál az alapképernyő mérete 8“, addig a tisztán elektromos modellben a képátló 12“. A Ford SYNC 4 infotainment rendszer egyébként vezeték nélkül támogatja az Android Auto és az Apple Carplay szolgáltatásokat. A Ford Transit Courier modellből nem készül majd plugin hibrid változat, és a hidrogénhajtású megoldások elterjedésének is csak nagyon speciális esetekben (hosszabb távok vagy nehéz vontatás) látja a realitását a Ford. A hagyományos meghajtású változatok gyártása Craiovában 2023 harmadik negyedévében indul, az elektromos változatra azonban 2024 harmadik negyedévéig várnunk kell. A piacon 5-6% körül van az elektromos meghajtás aránya, de a Ford dinamikus felfutást lát ezen a területen, így 2030-ra a kisáruszállítók terén 75%-os elektromos részarányra számít, ami 2035-ig eléri majd a 100%-ot. A Ford Otosan 900 ezres gyártási kapacitást 2025-re elérő gyáraiban (ebben a törökországi lokációk mellett benne van Craiova kapacitása is) a hagyományos és az elektromos hajtáslánc aránya az igényeknek megfelelően rugalmasan módosítható lesz. A Ford E-Transit Courier áráról a nemzetközi premieren nem volt szó. A Ford kisáruszállítói a Ford Otosan törökországi üzemében készülnek, amiről az alábbi cikkben írtunk. Így készülnek a Ford elektromos kisáruszállítói Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!