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 Az elektromos autók kapcsán sokszor felmerül, hogy fel vannak-e készülve a tűzoltók ezek speciális oltására. A székesfehérváriak most már biztosan. Levegőhöz sem jut A Székesfehérvári Önkormányzat és a Jövő Mobilitása Szövetség közösen szerezték be azt a norvég tűzoltó takarót, amelyet a Fejér megyei katasztrófavédelem fog a jövőben használni. A megközelítőleg 1,6 millió forintba kerülő, 6×8 méteres eszköz elsőre nem néz ki különösebben figyelemreméltónak, egy hatalmas fekete plédre hasonlít, ám képes több ezer fokos hőségnek is ellenállni.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 Mint a szakemberek elmondták, a tűzoltó takaró nagy előnye, hogy gyorsan bevethető, 15-30 másodperc alatt ki lehet csomagolni, és le lehet vele fedni egy autót. A takaró egyébként egy nagyobb sporttáska méretű zsákban is elfér, elcsomagolva kicsit olyan mint egy sátor a hordtáskájában. A gyártó szerint, hagyományos, kizárólag belsőégésű motorral szerelt autók esetén elég 20 percig az autón hagyni, és ha a kocsit a tűzoltók megfelelően becsomagolták, elzárták a levegő útját, akkor ennyi idő alatt elfogy az oxigén, és kialszik a tűz. Elektromos, vagy hibrid autók esetén 20+ percről szól a leírás, és bár ilyen járművel még nem volt alkalmuk tesztelni, más szakemberek tapasztalatai alapján 50-55 perc kellhet. Ha a tűz eléri egy villanyautó lítiumion akkumulátorát, akkor azt eloltani praktikusan csak az autó teljes elmerítésével, vagy a hagyományoshoz képest háromszor több, 10-11 köbméter vízzel lehet csak. A tüzet a takaró sem tudja elfojtani, ugyanis az akkumulátorok égés közben oxigént termelnek, azaz saját maguk táplálják a lángokat. Az eszköz azonban így is felbecsülhetetlen segítség, ugyanis azzal izolálni lehet az égő roncsot, így egy parkolóban, vagy egy garázsban a tűz nem terjed át más járművekre, értéktárgyakra, épületekre – legrosszabb esetben az érintett autó kiég, a tűz pedig kialszik. A takaró segítségével a szakemberek időt is nyernek, meg tudják szervezni az akku vízzel történő hűtését, ami megakadályozza az oltás utáni visszagyulladást. A takaró a gyártó szerint ötvenszer használható fel, de a szakemberek szerint, ha nincs rajta fizikai sérülés, valószínűleg ennél sokkal több bevetést is kibír. Mint a bemutatón elmondták, 2023 február végén a teljes hazai gépkocsiállomány 0,78 százaléka volt tisztán elektromos, ami 37 ezer járművet jelentett, ezért tartották fontosnak, hogy a hazai katasztrófavédelem is megkezdje a felkészülést. Nem csak autóbalesetek A katasztrófavédelem szakembereivel beszélgetve rákérdeztünk arra is, van-e már tapasztalatuk arra nézve, hogy az elektromos autóknál gyakoribbak-e a tűzesetek, mint hagyományos társaiknál. A válasz hasonló volt azzal, amit korábban a biztosítóktól hallottunk, miszerint jelenleg ezt semmilyen adat nem támasztja alá. De azt is kiemelték, hogy az autótüzeket messze nem csak az üzemanyag, vagy az akkumulátor tudja okozni, komoly veszélyforrás az autóban felejtett éghető anyag, vagy felelőtlen viselkedés, dohányzás, de ajánlatos azt is elkerülni, hogy öngyújtót, vagy magas alkoholtartalmú kézfertőtlenítőt hagyjunk a szélvédő mögött, a műszerfal tetején, ahol a nyári napsütés közvetlenül éri. Szerencsés esetben maximum szétdurran a tartály és összeken mindent ami benne volt, de akár meg is gyulladhatnak az éghető anyagok. Visszatérve az akkumulátorokra, emlékeztettek rá, hogy mindenki zsebében ott lapul minimum egy lítiumion aksi a telefonjában, de számos más otthoni eszköz is tartalmaz ilyet. Évente sok milliárd cella készül a világ akkugyáraiban, és bár a gyártás nagyon magas követelményeknek felel meg, a nagy számok törvénye alapján, elfordulnak hibás példányok, amelyek lakástüzeket okozhatnak. Mint elmondták, pár éve Dunaújvárosban történ egy olyan eset, amikor egy fiatalember telefonálás közben érezte, hogy melegszik a készülék a kezében, és már indult volna a fürdőszobába, hogy a kádba, vagy a mosdóba dobja azt, de az akkutüzek olyan gyorsan tudnak bekövetkezni, hogy már nem ért el odáig, a készülék a szőnyegre esett, ami kigyulladt. Szerencsére sikerült eloltania a lángokat, de a szakember mindenkinek azt tanácsolja, éjszaka ne tegye a párnája alá a töltőn lévő készüléket, hiszen baj esetén az ágynemű gyorsan lángra kaphat. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!