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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bemutatkozott a tisztán elektromos Ford E-Transit Courier

Újabb modellel bővült a Ford elektromos változatban is elérhető kisáruszállitóinak sora. A ma délelőtt bemutatott Ford E-Transit Courier a népszerű szállítójármű legújabb generációja, ami ugyan elérhető lesz hagyományos hajtáslánccal is, a cég mégis tisztán elektromos modellként mutatott be a Ford Otosan törökországi gyárában.

A korábbi személyautók felé hajló megjelenést egy SUV-szerű külső váltotta. A markáns orrban egy egységbe került a hűtőrács a fényszórókkal, ami bár megjelenésre eltér a nemrég bejelentett tisztán elektromos Ford Explorertől, mégis egyértelművé teszi a két jármű közötti rokonságot.

A Transit Courier minden terjedelmében nagyobb lett elődjénél, ami pozitívan hatott a csomagtér méretére és a terhelhetőségre is. A 180 mm-es hossznövekmény mellé a hátsó lengéscsillapítók módosított kialakításának köszönhetően megnövekedett a raktérben a kerékjárati ívek közötti távolság is, így a 122 cm-es szélesség és 1,8 m-nél is hosszabb helyre keresztbe fordítva akár két szabványos, euro-raklap (1200×800 mm) is befér.

A hosszabb tárgyak szállításához extraként kérhető nyitás az utaskabin felé, így akár 2,6 méter hosszú tárgyak is bepakolhatók. A 2,9 m3-es raktér 25%-kal nagyobb, mint az előd modellé volt.

 

Bár a raktér méretét tekintve nincs eltérés a különböző meghajtású modellek között, terhelhetőségben az elektromos modell jelent némi kompromisszumot. Míg a belsőégésű verziók 750 kg-mal is megpakolhatók, a tisztán elektromos változat rakterébe maximum 700 kg-nyi áru pakolható. Azonban még ez utóbbi adat is jóval magasabb, mint a jelenleg kapható Courier 515 kg-os terhelhetősége. Vontatás terén még nagyobb az eltérés, hiszen míg az elektromos változattal csak 750 kg-os utánfutó vontatható, a benzines és dízel változatokra akár 1100 kg is ráakasztható.

A korlátozást valószínűleg nem a meghajtás gyengesége jelenti, hiszen az első kerekeket hajtó 100 kW-os elektromotor jóval erősebb, mint a jelenleg kapható erőforrások bármelyike. Mivel az új Transit Courier hagyományos változata továbbra is 1 literes benzines EcoBoost és 1,5 literes dízel EcoBlue motorokkal lesz választható, azok teljesítménye továbbra is 75 kW körül várható. Az elektromotor a 100 kW-os teljesítmény mellé 290 Nm nyomatékot biztosít.

A platform, amire az autó épül a Ford sajátja, és a jelenlegi Puma alapját képező egységet fejlesztették tovább elektromos hajtáslánc kiszolgálásához. A Ford E-Transit Courier és a hagyományos meghajtású változatok is Romániában, a Ford Otosan craiovai gyárában készülnek majd, ahol évente 272 ezer jármű gyártására van kapacitás. Ez azonban nem lehet mind Courier, hiszen itt készülnek a Pumák is, amelyeknek az elektromos változatát is ez az üzem fogja előállítani.

A hajtáslánc legfontosabb részletét, vagyis az akkupakk kapacitását nem árulták el, így a hatótávot is csak később fogják majd bejelenteni, de azért a megadott töltési adatokból lehet következtetni a nagyságrendekre. A 11 kW-os fedélzeti töltő 10%-ról 100%-ra 5,7 óra alatt, vagyis 5 óra 42 perc alatt tölt fel, amiből egy bő 60 kWh-s akkupakkra és 250-350 km-es valós (nem WLTP) hatótávra lehet számítani. Amennyiben ez nem lenne elég, és útközben is rá kell tölteni, akkor DC töltőn akár 100 kW-os teljesítményt is elérve 10-ről 80%-ra kevesebb mint 35 perc alatt tölthető fel az akkumulátor (~70 kW-os átlagos teljesítmény). Az eddig elárult adatok szerint ideális esetben 10 perc alatt akár 87 km hatótáv is nyerhető (100 kW-os töltésnél 1/6 óra alatt ~16 kWh energia juthat az akkuba, ami 19,2 kWh/100 km-es fogyasztás mellett ad 87 km-t). A Ford E-Transit Courier egyetlen akkukapacitással lesz elérhető.

A Ford E-Transit Courier folyamatos online kapcsolatot biztosító modemmel is rendelkezik, így jól beilleszthető a Ford Pro ökoszisztémába, amiben a Ford a jármű mellett a flottakezeléshez szükséges szoftvert, a töltést, a szervizelést és a finanszírozást is biztosítja.

A Ford E-Transit Courier tele van praktikus tárolórekeszekkel, ahol a sofőr és segítője a dokumentációt és az eszközöket tudják tárolni. A számítógépen való munkát egy vízszintes felületet képező, lehajtható könyöklő is segíti. Külön kiemelendő, hogy az elektromos változatban a szükséges kellékek nem a csomagtérből foglalják a helyet, hiszen az elektromos Courier orrában egy 44 literes tárolórekesznek (frunk) is jutott hely.

A munkát a praktikus utastér mellett az automatikusan záródó csomagtér ajtók, a korábbinál nagyobb érintőkijelzők és az aktuális forgalommal is számoló navigáció is segítik. Érdekesség egyébként, hogy míg a hagyományos meghajtású változatoknál az alapképernyő mérete 8“, addig a tisztán elektromos modellben a képátló 12“. A Ford SYNC 4 infotainment rendszer egyébként vezeték nélkül támogatja az Android Auto és az Apple Carplay szolgáltatásokat.

A Ford Transit Courier modellből nem készül majd plugin hibrid változat, és a hidrogénhajtású megoldások elterjedésének is csak nagyon speciális esetekben (hosszabb távok vagy nehéz vontatás) látja a realitását a Ford.

A hagyományos meghajtású változatok gyártása Craiovában 2023 harmadik negyedévében indul, az elektromos változatra azonban 2024 harmadik negyedévéig várnunk kell. A piacon 5-6% körül van az elektromos meghajtás aránya, de a Ford dinamikus felfutást lát ezen a területen, így 2030-ra a kisáruszállítók terén 75%-os elektromos részarányra számít, ami 2035-ig eléri majd a 100%-ot. A Ford Otosan 900 ezres gyártási kapacitást 2025-re elérő gyáraiban (ebben a törökországi lokációk mellett benne van Craiova kapacitása is) a hagyományos és az elektromos hajtáslánc aránya az igényeknek megfelelően rugalmasan módosítható lesz.

A Ford E-Transit Courier áráról a nemzetközi premieren nem volt szó. A Ford kisáruszállítói a Ford Otosan törökországi üzemében készülnek, amiről az alábbi cikkben írtunk.

Így készülnek a Ford elektromos kisáruszállítói

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.