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
auto
2024. 10. 09. szerda
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

Az amerikai államok és a szövetségi kormány viszonya Magyarországról nézve kicsit fura, de történelmi hagyományai vannak, hogy miért vita hogy hol érnek véget a tagállamok jogai, és mit szabályozhat a washingtoni kormányzat, az elnök, illetve a kongresszus.

Kaliforniának egy minket érdeklő kérdésben már évtizedek óta előjogai vannak, amelyeket most tovább bővítettek.

Villanykamionokat akarnak

Az 1967-es Clean Air Act óta léteznek szövetségi szintű, azaz országos levegőminőségi normák az Egyesült Államokban, és azóta van joga az egyes államoknak is arra, hogy ezeknél szigorúbb előírásokat alkalmazzanak, amennyiben erre engedélyt ad nekik az EPA, az ország környezetvédelmi hivatala. Kaliforniának évtizedek óta van ilyen joga, ám ez eddig csak a személyautókra és kishaszongépjárművekre vonatkozott – írja a CleanTechnica.

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

Az állam levegőjének tisztasága felett őrködő CARB (California Air Resources Board) 2020-ban kérte az EPA-től, hogy engedélyezzék nekik, hogy a nehézgépjárművekre, kamionokra és teherautókra is saját, szigorúbb normákat írjanak elő – az engedélyt pedig most március 31-én kapták meg.

Kalifornia ezután azt jelentette be, hogy 2035-től a kishaszongépjárművek és furgonok 55%-ának, a buszok és nagyobb teherautók 75 százalékának, illetve a kamionok 40 százalékának is tisztán elektromosnak kell majd lennie az államban.

A program végső szövegtervezetét április végéig fogadhatják el, és 2024-től léphet életbe, amikortól előírja már a gyártóknak, hogy bizonyos százalékban zéró kibocsátású teherjárműveket árusítsanak, majd ezek arányát fokozatosan növeljék. A nehézgépjárművek az állam nitrogén-oxid kibocsátásnak harmadáért, a finompor terhelésnek negyedéért felelősek, és az intézkedések évi hárommillió tonnával csökkenthetik majd ezeket az értékeket.

Az Advanced Clean Truck törvényt már hat másik állam, New York, New Jersey, Washington, Oregon, Massachusetts és Vermont is átvették.

Aggodalmak

Kalifornia nem egyszerűen csak egy az USA 50 tagállama közül. Ha külön ország lenne, a 40 millió lakosú állam a világ ötödik legnagyobb gazdasága lenne, közvetlenül Németország után, és az Egyesült Államokban minden évben itt adják el a legtöbb autót. Sokan úgy vélik, hogy az állam autózással kapcsolatos döntései az egész amerikai piacot befolyásolják. A személyautókat érintő CARB normákat mostanra már 17 tagállam vette át, míg az új teherautós rendelkezéshez eddig hat másik állam csatlakozott. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha a CARB piacok mérete elér egy kritikus tömeget, akkor az autó, illetve teherautó gyártók már csak ezeknek megfelelő termékeket fognak forgalmazni, mert egyszerűen nem éri majd meg a többiek lazább előírásaihoz igazodó második termékvonalat is fejleszteni, fenntartani.

Tesla Semi

A személyautóknál ez a folyamat már lejátszódott, és a Trump kormányzat közlekedési minisztériumának főjogásza szerint ezzel most Kalifornia ismét ráerőltetné az akaratát a teherszállítás kapcsán az egész országra. A republikánus politikus mellett 17 a párt által irányított állam már be is perelte az EPA-t, hogy vonja vissza a Kaliforniának adott engedményét. A per egy szövetségi bíróság előtt van, és amennyiben azt a felperesek elbukják, a legfelsőbb bíróság előtt landolhat – az itt ülő bírák pedig alapvetően a republikánusokhoz köthetőek és a CleanTechnica szerint hatuknak kötődéseik is vannak a fosszilis üzemanyagiparhoz.

De nem csak a demokrata vezetésű állam politikai ellenlábasai, az amerikai Motorgyártók Szövetsége is ellenzi a rendelkezést, mondván tagvállalatainak nem lesz idejük felkészülni, az állam túl gyors átállást akar. Az aggódók táborát erősíti a független kamionsofőrök egyik szövetsége is, akik szerint még egyáltalán nincs felkészülve az elektromos hajtás a teherszállításra, mivel nem létezik olyan villanyhajtású teherautó, amelyik két-három napra elegendő meghajtást tudna biztosítani.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.