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 Az elmúlt hétvégén négy órára leállították a Borssele-i és az Egmond aan Zee-i tengeri szélerőművek turbináit, miután a madarak vonulását jelző új, kísérleti rendszer a területre „madárbeáramlást” valószínűsített. A Recharge News szerint a hatóságok előzetesen egyeztettek erről a szélfarmok projekttulajdonosaival és a hálózatüzemeltető TenneT-tel is, így a lefékezés nem okozott problémát az európai villamos energia hálózaton. Lezárták a 30.000.000.000 eurós tendert Igazából nem is voltak teljesen mozdulatlanok a turbinák, mert az átvonulási időben is engedélyezett volt számukra a percenkénti, legfeljebb két fordulat megtartása. De ez azért ott, ahol az ideális szélsebességi tartományban 1 m/s többletsebesség akár 35-40 százalékos teljesítménynövekménybe fordítható át, gyakorlatilag álló helyzetnek számít már. Az eset kapcsán az Energy Live News arról számolt be, hogy a szélturbinák időleges leállítása egy kísérleti kezdeményezés volt. A tapasztalatokat pedig majd felhasználják, amikor rendszerszintűvé teszik az alkalmazást – tehát azt a speciális modellezést, amivel a madarak térségbeli mozgását előre jelzik. Erre a tervek szerint idén ősszel kerül majd sor. A madarak védelme kiemelt szempont lesz a terjeszkedő és egyre inkább kiteljesedő északi-tengeri szélipar számára, mivel az erőművek hatással vannak és lesznek az itteni élővilágra, nem csak a tengeri madarak élőhelyeire, de a vándorlási szokásaikra is. A térségben csak Hollandia 70 GW termelőpotenciál megépítését tervezi 2050-ig. Nem csak a szélerőművek Tavaly augusztusban a dán Orsted és az Egyesült Királyság keleti partjainál dolgozó Wenlock gázplatform tulajdonosai megállapodtak az infrastruktúra újrahasznosításáról. A WindPowerMonthly szúrta ki, hogy az Alpha Petroleum Resources és az Energean is belement: megvizsgálják annak lehetőségét, hogy a gázplatformot afféle nagy fészekrakó hellyé alakítsák át. Illetve: a térségben élő és itt vándorló madarak számára afféle pihenő helyet létesítsenek. A fúrótornyot működtető cégek úgy vélik, hogy jobbat tesznek a természettel, ha az újrahasznosításnak ezt a formáját preferálják, sem mint hogy az egész infrastruktúrát egyszerűen a tenger fenekére süllyesztik. Egyébként: elkerülik A hollandok offshore turbinafékezési projektje azért érdekes, mert februárban megjelent egy másik tanulmány is e témában, melyhez az adatokat és információkat két éven át gyűjtötték az Egyesült Királyság offshore szélplatformjainál. A Vattenfall kutatói viszont arra jutottak, hogy az igaz ugyan, hogy a szélturbinák lapátjaival való ütközés kockázatát olykor érvként használják fel a szélenergia használata ellen, de bizonyítható, hogy a tengeri madarak sokkal inkább elkerülik a szélturbinák lapátjait, mint azt korábban gondolták. A kutatók radarok és kamerák segítségével vizsgálták az Északi-tengerben, Skócia keleti partján, az Aberdeen-öbölben megforduló madarak viselkedését. Az Aberdeen Offshore Wind Farmon különböző sirályfajok (heringsirályok, szarvasirályok, kittiwake-ek, fekete hátú sirályok stb.) mozgását tanulmányozták, és az így dokumentált mozgási mintáiból kirajzolódott, hogy a madarak eleinte mintegy 120 méteres távolságban elkerülik a forgó lapátokat, majd – ahogyan megszokják annak jelenlétét és mozgását – egyre precízebben, egyre közelebb merészkedtek a rotorokhoz. Volt olyan madár, amely 40 méteres közelségig merészkedett. De ami lényeges: a vizsgálat teljes időszaka során egyetlen madár és rotorlapát közötti ütközésre sem került sor. „Az emberek azt állították, hogy nagyon költséges megoldásokra lenne szükség annak biztosítására, hogy a madarak elkerüljék az ilyen ütközéseket, de az általunk nyomon követett fajok ezt önállóan is remekül megoldják: elkerülik a lapátokat. Úgy tűnik, nagyon is képesek alkalmazkodni a változó körülményekhez” – mondta Henrik Skov, a projekt vezetője. Még egy atomerőmű is több madarat öl meg, mint ez a szélfarm 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 Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!