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
auto
2024. 04. 19. péntek

Áll a kobalt-vizsgálat elébe a Tesla

üzlet

Magyar idő szerint szerda késő este tartotta a Tesla a részvényesek éves közgyűlését, amelytől túl sok izgalmas bejelentést nem vártunk és nem is kaptunk.

De azért pár érdekes részlettel gazdagabbak lettünk.

Monnyonle!

Az eseménynek különös bukét adott, hogy pár órával korábban elkezdett terjedni a közösségi médiában, hogy Musk bejelentheti esetleges lemondását a cég éléről, amit az üzletember igyekezett cáfolni is Twitteren, ám válasza kicsit ködösre sikerült, ami csak olaj volt a tűzre. Bár Musk korábban már beszélt róla, hogy szíve szerint, a SpaceX-ben betöltött szerepéhez hasonlóan inkább a technológia fejlesztésekkel foglalkozna, hiszen legnagyobb részvényesként úgyis az történik amit ő akar, a cég vezetésének mindennapi adminisztratív nyűgjét inkább átadná másnak, ez a nap nem most jött el, hiszen a Tesla vezérigazgatója egyértelműen kijelentette, hogy marad a vállalat élén.

Ez már csak azért sem volt túl meglepő, mivel pár napja nevezte meg a Twitter új vezérigazgatóját, és hozzátette, hogy amint az NBCUniversal médiavállalat hirdetési igazgatója, Linda Yaccarino kezdeni tud, ő több időt fog tölteni a Teslánál, és csak az irányt jelöli majd ki a közösségi média a felületnél.

Aki viszont szintén nem lemondott, hanem visszatért, az J.B. Straubel volt. A Tesla korábbi egyik alapítója, a technológiai vezetője, már pár éve a Redwood Materials akkuújrahasznosító cégét vezeti, de most, másodállásban, beválasztották a Tesla felügyelőbizottságába is. Az új tagról a részvényeseknek kellett szavazniuk, akik ezt jóvá is hagyták, a jelenlévők pedig igen lelkesen fogadták a sokak által kulcsembernek tartott Straubel visszatérését.

Reklamálj a telefongyártóknál!

Az ilyen éves közgyűléseken általában van pár javaslat a felügyelőbizottság részéről, amelyről a részvényesek véleményét is kikérik, megszavaztatják őket. Az eredmény szinte mindig az, hogy a befektetők a menedzsment javaslatát támogatják.

Időről időre azonban bekerülnek a részvényesek részéről érkező indítványok is a programba, amelyek azonban legtöbbször csak ún. aktivista-befektetők agymenései. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy jogvédő, vagy lobbiszervezet vásárol pár jelképes értékű részvényt egy cégben, de ezt csak azért teszi, hogy a szervezet valódi céljainak hangot adjon, bejuthasson az ilyen eseményekre és kihasználja a publicitást. Ez nem Tesla specifikus, eléggé általános.

Az ilyen részről érkező javaslatok mindig meg is kapják a három percüket, a közgyűlésen felolvashatják indítványukat, majd learathatják a 15 percnyi média hírverést is. A részvényesek azonban rendre leszavazzák az indítványaikat. A mostani eseményen is történt ilyen, ám az egyik indítvány később mégis sikert ért el.

Egy a kínai kényszermunka és az afrikai kobaltbányák gyermekmunkája ellen küzdő szervezet akarta elérni, hogy a Tesla vesse alá magát egy harmadik fél által végrehajtott, független auditnak, hogy bebizonyítsa, nincsenek gyerek, vagy kényszermunkások az ellátási láncában. A javaslat elbukott, mégpedig valószínűleg azért, mert a részvényesek is tudják, amiről már mi is sokszor írtunk: a világ nagy autó és akkumulátorgyárai nem a családok kézműves bányáitól, hanem bányavállalatoktól vásárolják az érceket, amelyek nem pár kilós mennyiségben gyerekekkel, hanem hatalmas bányagépekkel, tonnaszám mozgatják meg a földet.

Azonban amikor Musk a színpadra lépett, visszatért erre az indítványra, és kijelentette, hogy bár a részvényesek a menedzsment javaslatára leszavazták azt, úgy döntöttek, hajlandóak alávetni magukat az auditnak, mert nincs takargatnivalójuk. Sőt, ha kívánják, akár webkamerát is raknak a  bányákba és megkérik a nézőket, keressenek gyerekeket a felvételeken. Az ironikus megjegyzés természetesen arra utalt, hogy a jó szándék által vezérelt indítvány  nem a realitások talaján mozog.

Musk egyébként a gondolata végén megjegyezte, hogy a hasonló szervezeteknek inkább a telefongyártóknál kellene reklamálniuk. Elmondása szerint a Tesla akkumulátorainak több, mint felét az LFP cellák teszik már ki, amelyek egyáltalán nem tartalmaznak kobaltot. A hagyományosabb, NMC celláik pedig inkább nikkelben gazdagok, kobaltból nagyon kevés van bennük. Ellenben, emlékeztetett Musk, a telefonokban használt aksik katódja szinte teljesen kobaltból készül.

Jó bornak is kell a cégér

A Tesla híresen nem költ reklámra, legalábbis a hagyományos értelemben vett hirdetésekre. Ennek ellenére csak eladtak több, mint négymillió autót az évek során – ebből csak az elmúlt három hónapban több, mint 400 ezer volt a forgalom. Musk nem kedveli a hagyományos marketinget, mert megtévesztőnek tartja, ám elismerte, hogy a Twitter tulajdonosaként ez kicsit skizofrén állapot, hiszen az a platform szinte kizárólag reklámokból él.

Részvényesek és elemzők egy csoportja viszont mostanában egyre hangosabban javasolta, hogy ne zárkózzon el ennyire az autógyártó a hirdetésektől, hiszen a világ lakosságának egy jelentős része még mindig butaságokat gondol a villanyautókról. Musk ezzel egyébként egyet is ért, és már korábban is beszélt róla, hogy olyan hirdetést el tudna képzelni, amelynek van hasznos információ tartalma, eloszlatja a tévhiteket, edukál.

A mostani közgyűlés végén ismét előkerült a téma egy kisrészvényes részéről, és Musk mindenki meglepetésére úgy válaszolt, hogy egye fene, ha ennyire akarják adnak egy esélyt a hirdetéseknek. Mint elmondta, még ő is sokszor hallja átlagemberektől, hogy a villanyautók nagyon drágák, miközben a Model 3 és Y alapára már az Egyesült Államok átlagos újautó eladási ára alatt van. Hasonlóképp sokan nincsenek tisztában azzal sem, hogy mennyire biztonságosak a járműveik.

Ahol viszont biztosan nem kell hirdetés a cégnek, az a munkaerő piac. A Tesla tavaly 99 ezerről 127 ezerre növelte globális munkaerő állományát, ám a 28 ezer álláshelyre 3,6 millió jelentkező volt. Musk ezt úgy kommentálta, hogy a Harvardra egyszerűbb bejutni, mint a Teslához.

Új termékek

Bár természetesen új autókat nem jelentenek be ilyen eseményen, azért pár apró részlet kiderült arról, mivel készül a vállalat.

Musk elmondta, hogy jelenleg két új terméken is dolgoznak, amelyekből együttesen évi ötmilliós darabszámú eladásra számítanak. Ez valószínűleg az a két autó, amelyekről a márciusi befektetői napon beszéltek és a grafikán csak lepel alatt láttuk őket. Az egyik a 25 ezer dolláros kis-Tesla, a másik pedig talány, de leginkább kisbuszra, vagy furgonra lehet számítani.

A Cybertruck továbbra is idén érkezik, ennek lesz majd egy ünnepélyes átadó eseménye is – ebből évi 250 ezres darabszámra készülnek, de ha van rá kereslet készek ezt megduplázni. A Roadstert viszont változatlanul kis prioritásként kezelik, mivel nem kritikus a cég sikeréhez, egy kisszériás ékköve lesz a kínálatnak. Musk úgy fogalmazott, hogy ez nem is a hab a tortán, hanem a koktélcseresznye a tortán lévő hab tetején. Idén befejezik a sportautó tervezését, de a gyártás legkorábban jövőre kezdődhet meg.

Jól halad azonban Optimus, amelyről videót is mutattak. A terminátor emberszabású robot a legutóbbi bemutatón még csak épphogy integetni tudott, úgy kellett kivinni a színpadra, most már viszont jár, kel, tárgyakat fog meg. A mesterséges intelligenciánál felhasználták az FSD programkódját, így Optimus feltérképezi és megjegyzi környezetét. A tárgyak felemelését, megfogását sem úgy tanulja meg, hogy leprogramozzák hogyan mozogjon, hanem egy ember mutatja meg a mozgást a gépnek, aki azt ebből tanulja meg.

Apropó FSD. Musk továbbra is optimista, de mint mondja már nem mer jósolni, mert úgysem hisznek neki, de a saját tapasztalata az, hogy mind San Franciscoban, mind Austinban vezetve napok telnek el anélkül, hogy át kellene vennie a kormányt, és úgy érzi még idén olyan szintre jut a szoftver, hogy jövőre akár már élesben is üzemelhet.

Ráadás

A közgyűlés után ritka dolog történt, Musk egy órás interjút adott a CNBC-nek. Kétség kívül az elmúlt évek legjobb Musk-interjúját láthattuk, a riporter felkészült volt, nem az előre megírt narratívához halászott mondatfoszlányokat, hanem érdekelték a válaszok és azokra reagálva kérdezett tovább, ráadásul hagyta a riportalanyt válaszolni is. Rég láttunk ilyet.

A témák a Teslától a SpaceX-en, a Twitteren, és a mesterséges intelligencián át Musk viselkedéséig sok mindent érintettek, nagy újdonságot olvasóink nem fognak ebben találni, de akiket érdekel, hogy miként vélekedik a vitatott lépéseiről a Tesla vezetője és ezt nem mások interpretálásban, hanem a saját szájából szeretnék hallani, annak mindenképp tudjuk ajánlani az – angol nyelvű – riportot.

Szívesen linkelnék a hírcsatorna YouTube felületét, de sajnos csak 3-5 perces részleteket tettek fel az anyagból, így más forrást szúrunk be, ahol egyben látható az egész – bár nem tudni, hogy még meddig.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.